Jump to content

Vibrasjoner i motor etter overhaling m50b25. Please help!

Recommended Posts

Posted

Nettopp ferdig med overhale en m50b25 '93 og montere den i min 520i, trodde jeg... Startet opp bilen og den sveiv fint. Men når jeg gir gass er det litt vibrasjoner i motor. Det kjennes spesielt når jeg kjører bilen (turte ikke overskride 30km/t). Den lager stygge lagerulyder når jeg slipper opp gasspedalen og det merkes litt vibrasjoner i clutchpedalen når jeg er på vei til å trykke den inn.

Hva i alle dager kan dette være? Jeg er avhengig av privatbil og må få den ferdig snarest. Håper inderlig at noen kan hjelpe meg her. All hjertens takk på forhånd!

• Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
blir vibrasjoneen borte når du har trykket inn clutchen ?

Nei, vibasjonene er tydelig i motor eller girkasse. Hva kan det være?Kast i svinghjul? Feil timing? Kan trykkplate monteres feil?

Posted
det høres ut som et dårlig svinghjul, du rengjorde skikkelig anleggsflatene osv når du satt det på igjen?

Jeg pusset bare lett med smergelpapir på kontaktflatene før jeg monterte trykkplaten. Kan man montere den feil på noen måte? Kan jeg utelukke noen feil? Hvilken ende bør jeg starte feilsøkingen?

Posted
Svinghjul i ubalanse ?. Kast i aksling? At den er bøyd ved demontering av gearkasse?

Har lurt litt på om feilen ligger i svinghjulet, men forundrer mæ litt at Koed isåfall ikke sjekker brukte deler før videresalg... Kast i hva slags aksling tenker du?

Posted

Jeg har vært med KJE ved montering og under den lille test turen vi hadde.

For meg virker det som det er noe med svinghjulet. Jeg syntes også det er litt mye vibrasjon i motor når man står stille å ruser opp til rundt 1500-2500 rpm. Men på tomgang ser alt normalt ut og det er ingen ulyder før man nærmer seg ca 2000rpm.

Det sitter dobbelmasse svinghjul på denne, hvordan vill disse oppføre seg når det er dårlig ?

Ulydene og vibrasjonene kommer selv når man står stille, så mellomaksel kan man utelukke.

Posted
Kast i hva slags aksling tenker du?

Den fra gearboks.

At den ble bøyd ved deling av boks-motor

Det tør ikke jeg svare på da denne ble kjøpt brukt sammen med mellomaksel fra en bruker på forumet. Det satt automatkasse på motoren før... Det var ingen synlige feil på kassa iallfall.

Posted

Ta ned gearboks for å sjekke svinghjul. Gearboks skal normalt være utkoblet når clutcen er inne

Ikke så mye jobb hvis du har tilgang på grav.

Start motor uten gearboks.

Kan være at den motor fjusker litt hvis lamda ikke er tilkoblet

Posted

Jeg har tilgang til grav, men den er nokså langt borte. Spørs om jeg tør kjøre så langt med bilen slik den er :o Kanskje like enkelt å plukke ut hele motoren igjen? Hm, litt vanskelig å få startet den når den ikke er i selvfølgelig :P