hao Skrevet April 5, 2011 Skrevet April 5, 2011 Gearkassen skal jo være frikoblet når du holder inne clutchen ja, men tenkte i og med at clutch lamell står på aksling så kan det være dette. Det er jo et balansehjul fram på motor også da Skjønner ikke hva annet det kan være Svinghjul kan det ikke være hvis det var det du kjøpe av meg. det var helt OK da det ble tatt av motor
kje Skrevet April 5, 2011 Forfatter Skrevet April 5, 2011 Lamell og trykkplate er helt nytt. Kan det første svinghjulet, som skapte en voldsom vibrasjon, ha ødelagt noe? Vibrasjonsdemper, veivlager, lamell eller noe annet? Bortsett fra vibrasjonene sviver motor fint da Er lite lysten på å heise ut hele greia igjen. Svinghjulet så helt og fint ut ja, og ble nesten som nytt da jeg pusset bort rusten med 600 smergel...
kje Skrevet April 5, 2011 Forfatter Skrevet April 5, 2011 Veivakslingen er vel tøff som bein, er den ikke? Er det noen måte jeg evt kan sjekke dette da? Håper for all del at det ikke er noe inni motoren
KalMar Skrevet April 5, 2011 Skrevet April 5, 2011 veiva skal være ganske tøff ja! Men vis det er veiva som er dårig så må den ha blitt skeiv etter at den sto i 525. Det var jo ingen antydning til vibrering når den sto i den bilen.
kje Skrevet April 5, 2011 Forfatter Skrevet April 5, 2011 Låste jo veiva med noen treklosser når jeg strammet bolten til vibrasjonsdemperen, men har jeg lest flere som har gjort uten problemer. BMW mente heller ikke det var noe problem... Fikk dog ikke skurdd til den bolten med fullt 410Nm som den skal. Dro vel til 300Nm ca... Motoren gikk stille og fint i 525ia'en ja!
kje Skrevet April 5, 2011 Forfatter Skrevet April 5, 2011 Kan kraftige vibrasjoner fra skjevt svinghjul bøye veiva?
///Naitsirk Skrevet April 5, 2011 Skrevet April 5, 2011 Kontroller timinga di du. Lås veiva i tdc og sjekk posisjonen til kammene..
kje Skrevet April 6, 2011 Forfatter Skrevet April 6, 2011 Kan en timingfeil gi lignende symptomer? Svinghjulet stod ikke på, men jeg hadde vibrasjonsdemperen på merket sitt og sjekka at syl 1 var i topp, låste kammene og skrudde sammen. (satte på plass vanos og kjedestrammere også selvfølgelig) Turna motor flere ganger og sjekket at alt havnet på samme plass; noe det gjorde Motoren sviver helt fint i alle turtall. Burde det ikke være ulyder ved en feiltiming?
kje Skrevet April 6, 2011 Forfatter Skrevet April 6, 2011 Før jeg tok ut hylsa bak vibrasjonsdemperen (balansehjulet) fra splinen merket jeg den mot registerdekslet slik at den kom på rett plass igjen. Denne hylsa har også en tapp som gjør det umulig å montere det feil Er det over hodet noen mulighet (med letthet) for at jeg kan sjekke at veiv og deler i motoren er helt? ...eller er det bare å få ny (og fungerende) girkasse og montere enkelmassesvinghjul med 520i clutch og trykkplate først. Prøve den. Og hvis den fremdeles vibrerer flytte over vibrasjonsdemperen fra 520i'en samt få tak i ny bolt og stramme den til med 410Nm. ...?
kje Skrevet April 6, 2011 Forfatter Skrevet April 6, 2011 Vibrasjonsdemperen! Kan jeg starte opp uten den? Kjølevann, servo og dynamo vil jo selvfølgelig ikke svive, men oljetrykk blir det vel?
KalMar Skrevet April 6, 2011 Skrevet April 6, 2011 Olje trykk blir det ! pumpen sitter inne i motoren og drives av et drev/kjede fra veiva
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå