Ollie78 Skrevet Mars 22, 2011 Skrevet Mars 22, 2011 Har fortsatt problemer med overoppheting. Har kunnet kjørt bilen 100-150 mil uten problemer, så plutselig koker den og helt tom for vann i tanken. Antar kanskje det er noe luft som gjemmer seg ett sted som plustelig kommer frem. Men....I dag under lufte-prosedyre kom det en rar lyd fra motor. En slags kvine-lyd. Ikke godt å høre hvor den kom fra, men hørtes ut som det kom fra under innsuget eller der ett sted. Prøvde så å kjøre bilen for temp lå normalt. Da skjedde det rare, tempen gikk raskt fra normal til overtemp for så å gå til normal igjen, slik holdt den på. Og det var ganske raske temp.svingninger. Noen som har en ide? jeg har gått tom for ideer....og motivasjon for den del. Evt. om noen har en fullstendig tegning eller lignende på kjølesystemet. Har en 97' 528, som overoppheter. Det startet etter at bilen stod på tomgang en stund, da bilen så ble kjørt overopphetet den temmelig kjapt. Fikk bilen hjem i garasjen og sjekket litt. skiftet termostat uten at det hjalp. skrudde ut vann-pumpen, skovelen var ikke løs, ei heller slark i lager. Skrudde demed av toppen og leverte inn til trykktest, fikk beskjed etter ett par dager at denne faktisk var tett. Kun litt lekk igjennom eksosventilene. Toppen overhales. Spørsmålet er da, er det andre muligheter enn at det er topp-pakningen som er gåen? Sjekket sirkulasjonen i kjøleslangen som går fra toppen av radiatorern og til termostathuset, her er det sirkulasjon når motor startes, men sirkulasjon stopper så snart motor får litt temperatur. Det virker for meg som om noe utvider seg med økt temperatur og slipper trykk inn på kjølesystemet. I og med at toppen er tett kan ikke jeg se at det er andre muligheter enn at topp-pakningen er defekt, selv om jeg ikke ser noen konkrete feil på den. Tenkte bare å høre litt med folket her før toppen skrues på igjen. Er det noen som kan Tiltreknings-prosedyre på kam-aksellager på en M52B28 Har nå montert sammen motor igjen, men får den ikke til å gå skikkelig. Det som er gjort er følgende: Toppen ble levert inn for trykktest, den var tett. Den ble da planet og ventiler og ventilseter slipt, samt nye ventiltettninger. Ny topp-pakning og topp montert etter prosedyre. 40NM-så 90 og nye 90 grader. Eksoskammen med tannhjul ble montert på i den posisjon den ble tatt av, og veiven ble ikke rørt. Eksoskammen ble så justert sammen med veiven til den posisjon som står at den skal være for justering sammen med inntakskammen. Firkantene bak på kammen blir låst slik at de står i loddrett linje i forhold til hverandre. Kammene står nå i en posisjon slik som vist på en Tube-video jeg fant. Alle tannhjul blir montert men ikke festet, vanos montert og deretter teitet til alle bolter på tannhjulene. Kammene er nå låst og teitet. Resten av motor montert og vridd om nøkkel for start. Men den går ikke skikkelig. Så kommer spørsmålet jeg trenger litt hjelp til. Kan det være at tenningstidspunktet er blitt feil? Eller er det det at jeg ikke har fått toppen helt tett? Fikk ikke tatt kompresjonstest før jeg reiste i havet. Alt ble jo montert tilbake slik det var forrutenom inntakskammen som ble justert ved å dreie veiv og eksoskam. Takker for evt svar.
bmwm535i Skrevet Mars 22, 2011 Skrevet Mars 22, 2011 prøv å ta av alt av koblinger og spyl vann igjennom alt av komponenter i kjølesystem, kan hende det sitter noe i rediatoren eller lignende. har du satt termostat riktig vei ?
///Naitsirk Skrevet Mars 22, 2011 Skrevet Mars 22, 2011 Den ble varm mens bilen gikk på tomgang? I så fall, viskosen Edit: Ser det står da du begynte å kjøre , da er jeg usikker. Alle gjengene var ok ?
Ollie78 Skrevet Mars 22, 2011 Forfatter Skrevet Mars 22, 2011 radiatoren er det gjennomgang i og termostat er montert rett vei. viksosekoblingen er forsåvidt ikke sjekket, annet enn at vifta går rundt. men tror ikke det er hovedproblemet. når jeg tenker meg om var kansje en eller to av topp-lokks boltene ikke like fast som de andre. Blir vel nå å få på nytt slipesett og på med toppen igjen. Og prøve å stille inn kammer etter beste evne, Noen som har noe tips her, om det finnes en prosedyre eller lignende på nett???
Ollie78 Skrevet Mars 22, 2011 Forfatter Skrevet Mars 22, 2011 Veldig bra, takker......burde jo sjekket der først, ALT finnes jo på Tuben.
SweetBMW Skrevet Mars 27, 2011 Skrevet Mars 27, 2011 hvis du tenker på å installere kammen igjen, så er prosedyren beksrevet på nett i BMW TIS. Men der står det at du trenger spesialverktøy pga BMW har hula kammer, og de KAN faktisk knekke. Men om du legger ned kammen så du har trykk på minst mulig løftere, så prøver du bare å trykke kammen forsiktig ned, og så sette på lagerbukkene. hvis ikke kammene er på allerede da. trekkes til med 20 Nm.
Rogeren Skrevet Mars 31, 2011 Skrevet Mars 31, 2011 Blokkene sprekker sjelden. Men det er ikke uvanlig at gjengene til toppboltene kommer opp. sjekk at det ikke har vært lekkasje i termostathus eller radiator, da får du luft i kjølesystem, og den sirkulerer dårlig.
kje Skrevet Mars 31, 2011 Skrevet Mars 31, 2011 Legg ut en video av motorgangen om mulig. Du må være veldig nøye ved timingen av registeret. Veiva låses i TDC, kammene låses i bakkant med merkene i opp, mutterene på tannhjulet på innsugskam strammes med riktig moment, slakken i tannhjulene dreies helt over mot innsug og holdes der, vanos-splinen dyttes helt inn i vanoshuset, vanos presses mot innsugskam og tannhjulene dreies forsiktig mot eksosside. Vanos skal treffe i første mulige spline. Deretter fjernes slakken i nedre kjede og boltene på eksoskam strammes med riktig moment. Husk at tannhjulene settes i riktig posisjon slik at de har maks vandring i forhold til vanosenheten! Hele prosessen finner du godt beskrevet på pelicanparts.com Jeg gjorde dette forøvrig på en m50b25, men er mer eller mindre samme prosess...
LarsBMW Skrevet Mars 31, 2011 Skrevet Mars 31, 2011 Blokkene sprekker sjelden. Men det er ikke uvanlig at gjengene til toppboltene kommer opp. sjekk at det ikke har vært lekkasje i termostathus eller radiator, da får du luft i kjølesystem, og den sirkulerer dårlig. Sprekker mer sjelden enn toppene ja, men jeg har da sett flere tilfeller av det jeg
Ollie78 Skrevet April 15, 2011 Forfatter Skrevet April 15, 2011 Ett problem løst Grunnen til at motor ikke gikk skikkelig var pga luft i vanosen. Denne var nok tømt for olje da den var ute. Løsnet de to torx-skruene ved oljekoblingen, fikk ut luft, så gikk den greit. Så var det bar å få luftet den da. Det virker ikke som om det er så enkelt. Motortemp holder seg konstant midt på måleområdet, men får ikke temp på varmeapparatet. Ved åpen lufteskrue kommer det sinnsykt mye damp ut, og i ekspansjonstanken bobler vannet noe sinnsykt. OFFFFhh
Flextron Skrevet April 15, 2011 Skrevet April 15, 2011 Still bilen i en bratt bakke, da er det enklere å få ut lufta..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå