titansølv Skrevet Mars 23, 2011 Skrevet Mars 23, 2011 Lager egen post dette. Var innom Schmiedmann i forrige uke. Gratulerer med nye lokaler btw til dem. Snakket med 2 serviceinnstilte karer "Henrik" og "Fredrik". Ble presentert for deres håndsveisede grenrør til m54motorer. Dynotesten på en vanlig 150hk 320i viste litt over 150hk originalt, og 168hk etter montering av deres grenrør. Dette var visstnok dynotest bare med grenrøret, og ikke anlegget videre bakover med sportskatalysatorer osv. Prisfor grenrør: 2900,- (hvis jeg husker rett) . 7900 for hele anlegget.
LianLi Skrevet Mars 23, 2011 Skrevet Mars 23, 2011 Tidenes kupp om det er sant. Men tviler sterkt. Er vel mange fra før av som har grenrør til over det dobbelte, så vidt jeg vet har ikke de heller i nærheten av 18hk gain. De får legge ut dynopapirer på det der før det holder ord.
Olelink Skrevet Mars 23, 2011 Skrevet Mars 23, 2011 Nja, en liten økning får du sikkert, men så mye som 18 hk tror jeg er optimistiskt. At ett helt anlegg gir 15-20hk er kanskje ikke utenkelig da ditt nåværende orginale anlegg vil være litt slitt. Men dette er ikke 20hk oppå dine orginale 150hk. For slitasje på ditt nåværende anlegg betyr jo at du nå har mindre enn 150hk nå. Om du skjønner. På en så liten motor som 2,0 får man ikke gull og grønne skoger bare av eksosanlegget. Ett eksosanlegg kan ikke ha for lite motstand heller da dette igjen vil begrense ytelsen. I ett eksosanlegg er det nok bananmanifolder som gir mest da denne gir bedre flow gjennom å balansere eksospulsene.
titansølv Skrevet Mars 23, 2011 Forfatter Skrevet Mars 23, 2011 Får høre med dem neste gang om Dynopapirene eksisterer:) Jeg poster dette innlegget med forbehold om at jeg kaaan ha misforstått. Gutta virket til å ha peiling.
spruddel Skrevet Mars 23, 2011 Skrevet Mars 23, 2011 Kjenner personlig godt til alle de gutta der, og de alle har meget god peiling på BMW. Har selv fått melding om at jeg må ha det eksosanlegget med Eisenmann bakpotte. Men tror det var 18hk effektøkning på en 330i med hele eksosanlegget (uten bakpotte) jeg, mulig jeg har misforstått litt, eller at de bare sier det gir en effektøkning på 18hk ca. Hvertfall så blir det veldig mye bedre lyd, skal nok satse på dette når penga strekker til
bcrazy Skrevet Mars 24, 2011 Skrevet Mars 24, 2011 Det ligger jo bremsepapirer på nettsidene deres, her er det snakk om 11 hk økning. Selv om dette stemmer, er jo det veldig mye med bare grenrør. Særlig dreiemoment som har økt med ca 25nm. Er det originale virkelig så dårlig? http://www.schmiedmann.no/3_serie/E46/u ... .htm#17923
janerik171187 Skrevet Mars 24, 2011 Skrevet Mars 24, 2011 Det ligger jo bremsepapirer på nettsidene deres, her er det snakk om 11 hk økning. Selv om dette stemmer, er jo det veldig mye med bare grenrør. Særlig dreiemoment som har økt med ca 25nm. Er det originale virkelig så dårlig? http://www.schmiedmann.no/3_serie/E46/u ... .htm#17923 det orginale er nok mest laget for bensinøkonomi og utslipp vil jeg tro
Olelink Skrevet Mars 24, 2011 Skrevet Mars 24, 2011 Nå er en banan manifol betydelig dyrere å produsere enn en vanlig støpt manifold. Det som gir effektøkning med bananmanifold er at alle eksos pulsene (alltså en puls er ett utslipp av eksos gjennom en eksoskanal fra toppen) får like lange eksosrør og bruker dermed like lang tid på å nå sammenføyningene (f.eks 6 rør går sammen til 2 og etterpå går de 2 rørene sammen til 1 rør. Siden hver sylinder tenner til forskjellig tid vil det da bli en jevn flyt av eksos som ikke kolliderer (når en sammenføyning samtidig). Dette gir ikke bare bedre flow i rørene, men gir også en slags suge effekt sånn at hver eksos puls drar med seg neste puls osv. En støpt manifold derimot har forskjellig lengde på rørene og noen pulser vil da kollidere og man oppnår ikke den jevne flyten en bananmanifold gir.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå