Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager egen post dette.

Var innom Schmiedmann i forrige uke. Gratulerer med nye lokaler btw til dem. Snakket med 2 serviceinnstilte karer "Henrik" og "Fredrik".

Ble presentert for deres håndsveisede grenrør til m54motorer.

Dynotesten på en vanlig 150hk 320i viste litt over 150hk originalt, og 168hk etter montering av deres grenrør.

Dette var visstnok dynotest bare med grenrøret, og ikke anlegget videre bakover med sportskatalysatorer osv.

Prisfor grenrør: 2900,- (hvis jeg husker rett) . 7900 for hele anlegget.

Skrevet

Tidenes kupp om det er sant. Men tviler sterkt.

Er vel mange fra før av som har grenrør til over det dobbelte, så vidt jeg vet har ikke de heller i nærheten av 18hk gain.

De får legge ut dynopapirer på det der før det holder ord.

Skrevet

Nja, en liten økning får du sikkert, men så mye som 18 hk tror jeg

er optimistiskt.

At ett helt anlegg gir 15-20hk er kanskje ikke utenkelig da ditt nåværende

orginale anlegg vil være litt slitt. Men dette er ikke 20hk oppå dine orginale

150hk. For slitasje på ditt nåværende anlegg betyr jo at du nå har mindre

enn 150hk nå. Om du skjønner.

På en så liten motor som 2,0 får man ikke gull og grønne skoger bare av

eksosanlegget. Ett eksosanlegg kan ikke ha for lite motstand heller da dette

igjen vil begrense ytelsen. I ett eksosanlegg er det nok bananmanifolder som

gir mest da denne gir bedre flow gjennom å balansere eksospulsene.

Skrevet

Får høre med dem neste gang om Dynopapirene eksisterer:) Jeg poster dette innlegget med forbehold om at jeg kaaan ha misforstått. Gutta virket til å ha peiling.

Skrevet

Kjenner personlig godt til alle de gutta der, og de alle har meget god peiling på BMW. Har selv fått melding om at jeg må ha det eksosanlegget med Eisenmann bakpotte. Men tror det var 18hk effektøkning på en 330i med hele eksosanlegget (uten bakpotte) jeg, mulig jeg har misforstått litt, eller at de bare sier det gir en effektøkning på 18hk ca. Hvertfall så blir det veldig mye bedre lyd, skal nok satse på dette når penga strekker til :)

Skrevet

Nå er en banan manifol betydelig dyrere å produsere enn en vanlig støpt

manifold.

Det som gir effektøkning med bananmanifold er at alle eksos pulsene (alltså

en puls er ett utslipp av eksos gjennom en eksoskanal fra toppen) får like

lange eksosrør og bruker dermed like lang tid på å nå sammenføyningene

(f.eks 6 rør går sammen til 2 og etterpå går de 2 rørene sammen til 1 rør.

Siden hver sylinder tenner til forskjellig tid vil det da bli en jevn flyt av eksos

som ikke kolliderer (når en sammenføyning samtidig). Dette gir ikke bare bedre

flow i rørene, men gir også en slags suge effekt sånn at hver eksos puls drar

med seg neste puls osv.

En støpt manifold derimot har forskjellig lengde på rørene og noen pulser vil

da kollidere og man oppnår ikke den jevne flyten en bananmanifold gir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...