Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skal bytte olje på girkassa på M3'n, men hva slags olje skal disse Getrag kassene ha? Bilen er en '90 med 215hp.

Har titta under men fant ingen gul/orange lapp sånn som jeg hadde på ZF kassa på 328'n f.eks. Ellers er jeg muligens bare dårlig til å leite men...

Takk for alle svar.

Skrevet

Velge hvilken olje jeg vil? Såklart kan jeg ikke det. Det er forskjellige oljer til forskjellige typer girkasser. Til f.eks S14 kassa så kan det være 3-4 forskjellige utifra smøreinfoen til Castrol. Hadde jeg hatt f.eks en grønn lapp på kassa så hadde det ikke vært noe spørsmål.

Spørsmålet mitt er hvis det ikke er en lapp som forteller hvilken olje jeg skal ha, kan jeg gå etter noen nummer?

Skrevet
Velge hvilken olje jeg vil? Såklart kan jeg ikke det. Det er forskjellige oljer til forskjellige typer girkasser. Til f.eks S14 kassa så kan det være 3-4 forskjellige utifra smøreinfoen til Castrol. Hadde jeg hatt f.eks en grønn lapp på kassa så hadde det ikke vært noe spørsmål.

Spørsmålet mitt er hvis det ikke er en lapp som forteller hvilken olje jeg skal ha, kan jeg gå etter noen nummer?

Du kan velge selv hvilken olje du vil.

Hvis du får opp et forslag i linken er oljen godkjent til dette bruken

All oljen som selges er testet og godkjent ut fra spesifikke krav.

Hvorfor tror du folk skifter oljetyper på motor?

Skulle det være annerledes enn en gearkasse?

Getrag eller ZF har avtale med et eller annet oljeselskap og må da selvfølgelig anbefale det i tillegg sette det på lappe på kassen

Skrevet

Mener du at man kan helle på ATF olje på hvilken som helst girkasse så lenge det står på nettsida til Castrol? Er jo en grunn til at det er klistra på forskjellige lapper som indikerer hvilken olje man skal ha på kassa. Ellers hadde det ikke vært noe vits.

Jeg vet at jeg kan velge hvilken olje jeg vil, f.eks Castrol, Mobil1, Statiol etc. Men lappene sitter der av en hensikt, og det er det som er spørsmålet mitt. Jeg bruker ikke annen olje enn Castrol uansett.

Skrevet

Nei, mener ikke ATF.

Når du legger inn data fra bilen din på en av linkene kommer det opp forslag til forskjellige oljetyper som er godkjent for bruk på den modellen som er lagt inn i linken.

Hvis Castrol eller Mobil ol. kommer med forslag til olje på kassa så er spesifiksjonene til oljen oppfylt forhold til hva Getrag eller ZF stiller som minimumkrav fra oljen

Skrevet

Jaja, det er greit nok. Men jeg får opp flere ulike valg. Les nå her:

d. Manuelle girkasser; enheter med oransje etikett påtrykt 'ATF Oil', Transmax Dex III Multivehicle / ATF Dex II Multivehicle; enheter med grønn etikett påtrykt 'Special Oil', Transmax Z. Etikettene finnes ved siden av oljepåfyllingspluggen

e. Manuelle girkasseenheter med gul etikett med ordene 'MTF-LT-1': Transmax Z. Enheter med gul etikett med ordene 'MTF-LT-2': Se handbok. Enheter uten etikett: Syntrans Transaxle 75W-90 / Manual EP 80W. Etikettene befinner seg ved siden av oljepåfyllingspluggen.

Derfor så er alt avhengig av hvilken etikett jeg har på girkassa. Kan ikke akkurat velge å fylle på ATF olje om jeg skulle hatt Transmax Z...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...