Gå til innhold

E46 320D (M47d20) lager rare motorlyder [LØST]

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har nylig byttet glødeplugger på E46en min, der den ene pluggen knakk, og står igjen i toppen. Ble fortalt av en mekaniker, at det ikke skulle være noe problem å kjøre på 3 plugger med dieselbil.

Kom ikke til å merke noe, annet enn at den kunne være tungstartet på kalde dager, og evt. fuske litt når den var kald. Noe som forsåvidt stemte i et par dager.

Men forleden dag, kjørte jeg rundt om kring i en times tid med svigermor (holdt fartgrenser, så rolig kjøring), og når jeg kom hjem og parkerte, stod på tomgang i noen minutter (som jeg alltid gjør), så begynte motoren å lage rare lyder. Bråkte litt høyere, og banket og lugget, akkurat som om motoren hopper. man kjenner og hører det godt i kupeen også. Så jeg slo motoren av.

Det skjer kun når turtallet ligger på 0,750 rpm. Altså ved tomgang, trilling mot rundkjøringer, og "kraftigere" nedbremsing. Det skjer hele tiden, uansett om den er kald eller varm, så lenge den kommer ned i det turtallet. Hvis jeg gasser f.eks. opp til 1000-1500rpm, forsvinner hoppingen, og den sviver helt fint igjen. Turboen lader som den skal, og motoren yter bedre og renere enn den gjorde, før jeg byttet glødeplugger. "jevnere pådrag". Responsen er også kjapp og god.

Noen som har en formening om hva dette kan være? Kan være det kun er fordi den kjører på 3 plugger, men syntes det var et merkelig symptom.

Setter stor pris på svar! Har ikke råd til verkstedssjekk på en måneds tid, og vil ikke kjøre den i stykker i mellomtiden. Hehe.

Skrevet

Ingen som har noen forslag? Hehe.

Så vidt jeg vet, trenger motoren kun glødepluggene når den er kald.

Pga. trykket er dieselen selvantennende, og bruker kun glødepluggene til å varme dieselen til driftstemp er nådd.

Er jeg helt på bærtur her eller?

I så fall burde evt. lyder forsvinne når motoren ble varm.

Skrevet

Det virker som om det har gått over.

Siden problemet oppstod, har jeg kjørt rundt med kun 1 pære i hver pæreholder på baklyktene, og når jeg tok i alle pærene i dag, har motoren sluttet å "hoppe".

Syntes dette var veldig merkelig.

Sikkert tilfeldig.

Kan dette stemme?

Skrevet

Pinlig dette her!

Hadde glemt å koble Vakuumslangen tilbake igjen på EGR-Ventilen!

Prøvde å blende den når jeg oppdaget at jeg hadde glemt den, men da gikk bilen på halv guff etter 10 min kjøring, så i frykt for å ødelegge noe, monterte jeg vakuumslangen tilbake igjen på EGR.

Så nå er alt som det skal være! :D Pheeeow.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...