Gå til innhold

Vårklargjøring av E91 M-Sport: Spørsmål om senk.


oyoz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjører en liten vårklargjøring gone crazy denne våren, og pimper bilen litt med tonede ruter helt frem, blacklines, sorte nyrer, nye felger i 8,5/9,5-19" og har planer om en liten senk (bildetråd kommer). Har kontroll på det meste, men på senk er jeg fryktelig i tvil på hva jeg skal gjøre. Bilstein justerbart står høyt på listen, men da mine eksisterende dempere kun har gått 60k, samt at justerbart koster ganske mye gjør at jeg vurderer H&R 35/20 i stedet. I den forbindelse lurer jeg på et par ting jeg håper dere kan gi innspill på :)

Siden M-Sport er senket originalt 15-20mm både foran og bak, vil da 35/20 bare utgjøre 10-15mm ekstra foran og 0-5mm bak? Mr. Silver's E91 har perfekt senk i mine øyne og dette skal være 35/20. Morten's E91 er også pen, men her ser det ut som det er mindre senk selv om det etter sigende skal være samme settet. Noen som har en god forklaring? Eventuelt bilder av sine H&R-senkede E91?

Neste spørsmål går på montering. Billigste jeg har funnet så langt på montering av fjærer/coilovere og forstillingskontroll er 6800,- med moms. Synes dette er i overkant, så om noen vet om billigere alternativer så setter jeg pris på innspill/PM. :)

Edit: Er vel høflig å legge ved et bilde av bilen det gjelder. Beklager dårlig mobilbilde.

zi6whg7m72itdk8gyegd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstein er i hus :)

Når det gjelder montering så har jeg et nytt spørsmål: Er det mulig å gjøre noe galt under montering slik at en bør velge et merkeverksted, eller er dette noe som alle anstendige mekanikere kan gjøre? Det samme spørsmålet gjelder hjulstillingskontroll og justering: Finnes det noen grunn til å betale den ekstra premien for merkeverksted, eller blir kvaliteten den samme overalt hvor de har måleutstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bilstein er montert (sammen med Breyton Race GTS i 19 og Ultrac Sessanta) og det er en drøm på fine svingete veier, men jeg lurer litt på om det blir i hardeste laget for samboer og barn på vanlig norsk veistandard. De har ikke klaget noe ennå, men litt grynting er det av og til ;)

Går og vurderer om jeg skal montere på igjen originale dempere/fjærer og/eller om jeg skal bytte til 18". Noen som har erfaringer rundt dette? Kjørte med vinterdekk på de originale 17" som fulgte bilen, men synes det føltes vinglete og mykt ut. De originale RFT-dekka som sto på var for så vidt stive nok, men hadde en latterlig sporingstendens.

Skulle gjerne hørt erfaringer fra noen som kjører tilsvarende bil med original senk og 18" :)

edit: Er det slik at det blir hardere dersom du justerer demperene helt opp? Ref. dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Bilstein B14. I følge GS skal det senke mellom 30 og 50. Siden jeg har det justert nesten så høyt det går, regner jeg med det er ca 35/35.

Merk at 30 til 50 er det området senkesettet er TÜV-godkjent for, jeg kan slippe den ned ca 4 cm til både foran og bak, men det har ingenting for seg med mindre du skal kjøre på en F1-bane eller ta showbilder av bilen din.

Edit: Kan legges til at det ikke er noe subbing med denne senken med 8,5 ET30 og 9,5 ET35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja og si man ikke merker forskjell om man går til 18" fra 19" syns jeg var litt drøyt,

jeg satte 19" på pappa sin e39, og da var den helt jævlig og kjøre syns jeg, små dumper / hull / kanter etc var helt jævlig og kjøre over,

satt så på ett av mine 18" sett og da var bilen igjen komfortabel og kjøre !

lån noen 18" og prøv og se hva du syns før du kjøper nye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...