vik3k Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Har et aldri så lite problem med at bilen koker, både på tomgang og menst jeg kjører. Skjer kun etter noen få timers med kjøring, og at alt vannet på radiator fordamper. Temp måleren går ikke ned heller. Ikke selv om jeg kjører. Kommer ikke noe varme ut av varmeanlegg heller. Har skiftet termostat, men hjalp ikke. Noen råd og tips til feilsøking? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Sprukket topp/pakning Her et søk search.php?keywords=e34+koker&terms=all&author=&fid%5B%5D=1&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=topics&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Det er ett godt tegn på att det er sprekk i toppen ja... Ta opp peilepinnen og se om det er noe grå guffe på toppen av måleområdet, om det er det er det vann som har kommet inn og blandet seg med olja. Ett annet tegn, kjenn på radiator slangene om de er harde som stein. Da er det nok det samme problemet. Har du sprekk i toppen kan du prøve å kjøpe aluminiums pulver på din lokale bilstasj forhandler, dette kan du helle opp i radiatoren. Er du heldig kan sprekken i toppen bli tett. Og det kan faktisk fikse problemet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vik3k Skrevet April 5, 2011 Forfatter Share Skrevet April 5, 2011 sjekket peilepinnen, men oljen er helt fin. Ingen hakking når jeg kjører heller. Kan ikke bare være vannpumpen som er gått til helvette da? Har ikke sjekket denne enda, men motor er ganske ny, og bilen har vært fint kjørt. Er litt underlig at topppaking ryker da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
takaasen Skrevet April 5, 2011 Share Skrevet April 5, 2011 Hadde samme problem med en 525i. der va det det ene vannhullet som var koredert, kunne høre en svak visselyd helt bakert på motoren nermest torpedoveggen. Kunne sen en liten kanal på toppakningen og ut. Lyden kom kunn når bilen var varm. Måtte legge lit sveis på planslipte og god som ny. For all del ikke kjør den tom for vann da koster det ofte mer en topppakning og planslip. Om motoren er ny så kan det tenkes at vanpumpen også er skiftet. det hadde verfald jeg gjort. Men kan jo være en ide og skjekke den også. kan sitte fast. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet April 5, 2011 Share Skrevet April 5, 2011 Har du hatt på forskjellige typer frostveske da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vik3k Skrevet April 5, 2011 Forfatter Share Skrevet April 5, 2011 Tror tideligere eier har gjort noe humbug med diverse. Så bare når jeg skiftet termostaten at han har hatt på noe sikaflex eller noe lignende for og tette den. Samtidig har han tettet utløpet på radiatoren med sikaflex, sikkert pga den knakk. Men nei, har kun hatt samme frostveske på som var på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s38b38 Skrevet April 5, 2011 Share Skrevet April 5, 2011 sjekk om det bobler noe jævlig i ekspansjonstanken når du ruser litt? og om at det ryker mye damp ut fra eksosen? og om slangene er jævlig harde? da kan det være toppakningen som er gåen? for vannet har jo tydeligvis ikke gått i olja siden den var fin. men vannet kan gå ut i eksosen også. men kan jo være gåen vannpumpe eller viskosevifte også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet April 5, 2011 Share Skrevet April 5, 2011 Ja som jeg sa.. ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet April 5, 2011 Share Skrevet April 5, 2011 Hvis du ha mulighet kan du stikke innom et verksted og få målt event Co i frostveska. Altså det motsatt enn vann i olje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s38b38 Skrevet April 5, 2011 Share Skrevet April 5, 2011 Ja som jeg sa.. ^^ du skreiv ikke noe om vann i eksos eller eller bobbler i tanken, eller viskosevifte. trenger ikke være sprekk i toppen. om den pruker vann. kan også være toppakning, har heller trua på det. enn sprekk i toppen ass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet April 5, 2011 Share Skrevet April 5, 2011 trenger ikke være sprekk i toppen. om den pruker vann. kan også være toppakning, har heller trua på det. enn sprekk i toppen ass. Samme indikasjoner på topp og pakning. Ser ikke dette før du har tatt av toppen. Toppen har antagelig berget hvis motoren ikke er kjørt veldig varm i forbindelse med lekkasjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet April 6, 2011 Share Skrevet April 6, 2011 Byttet topp på min, og der var det akkurat samme problem. Men toppen var sprekt... Så det er mulig begge deler.. Det er som han sier her, du ser det ikke før du har tatt av toppen. Brått er pakningen hel. Men uansett duden så hadde jeg tatt av den øverste radiator slangen og den i bunnen. Så hadde jeg stappet i en hageslange og kjørt vann igjennom for å se om det er noe dritt i systemet. Er det ikke det hadde jeg sjekket alle spjeld rundt om på kjølesystemet for å se om det er tilstrekkelig med vakum.. Er det ikke det så bytt vannpumpa. Om det ikke er saken har du ett større problem. Har du høyt trykk i slangene og det ryker veldig fra eksosen har du sprek i toppen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet April 6, 2011 Share Skrevet April 6, 2011 Og om du først bestemmer deg for å bytte toppakning ta å bytt topp samtidig. Så er du garantert at det samme problem ikke gjentar seg. Det er så mange steder i toppen den kan ha sprekt, dessuten er det umulig å se. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vik3k Skrevet April 6, 2011 Forfatter Share Skrevet April 6, 2011 Slangene er ikke harde i det hele tatt, eksosen er helt fin! Men tror den radiatoren er gått til helvette nå, for frostvattnet forsvinner ut når jeg fyller på. Så også at det drypte godt ifra den når jeg fylte på idag. Prøver og skifte den, kanskje bare ta vannpumpen menst radiator først er ute. For det virker lite trolig at toppen er gåen, for det er ingen tegn til det i verken eksosen eller oljen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå