Gå til innhold

Motor trekker nesten ikke og ulyd på høyt turtall E39 98 mod

einarF
 Share

Anbefalte innlegg

Har en E39 som jeg fikk problemer med i går.

Når jeg starter bilen går den fint, alle sylindre er i drift og ingen ulyd fra eksos. Når jeg derimot kjører er det som om bilen har fått redusert kraften med 60-70%. Når jeg lå i 80 km/h og kom mot en slak bakke klarte jeg ikke å holde farten, sank til 60 selv om jeg girte ned og gav gass.

På lavt turtall er det ingen ulyd, men med en gang jeg gir gass høres det ut som den går på fri eksos. Fikk en til å sitte i bilen og gi litt gass mens jeg kikket under den og det ser ikke ut som det er noen lekkasjer på eksosanlegget. Det jeg merket var at lyden ser ut til å komme fra undersiden av, omtrent :), mellom passasjer- og førersete.

Kan det være katalysatoren som er gåen? Trodde ikke det skulle medføre så mye tap av krefter men...

Jeg har hørt en lyd som begynte for ca en måned siden, akkurat som den "snerret" litt med en gang jeg ga litt gasspådrag, mens jeg ikke hørte noe om jeg gav mer gass. Kan det være en pakning som har blitt dårlig og blåste ut i går som gjør dette?

Kan også si at jeg for et par uker siden byttet luftinnsugsbelgen, den som ligger nedstrøms luftmengdemåleren. Belgen var sprukket og jeg vet ikke hvor lenge jeg kjørte slik. Kanskje bilen har fått for mye bensin som ikke har antent skikkelig og har ettertent i eksossystemet en plass som har skadet noe?

Veldig takknemlig for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har også dette på min E39, blir bare bedre og bedre den lyden :) etter ca 10.000km vil denne "F1" lyden forsvinne og gå over i en litt dypere brumming på lave turtall og litt mer sinna brumming på høyere turtall. Høres ut som fri eksos, men når fu får blåst rein kat'n for innhold går bilen bedre enn ny, har en bittelitt harry lyd og klarer avgasskravene med glans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som de lydene jeg hadde når min katalysator røyk. Lydene forsvinner nok når innmaten er helt borte og bilen vil gå bra!

Min gikk fint gjennom eu-kontrollen uten en fungerende katalysator, men bytta likevel pga eksoslekasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt lyden fra en 6er med fri eksos nei, er gjerne ikke like høy og kraftig lyd det jeg har. Er redd det er katalysatoren, noen tester jeg kan gjøre for å se om det er den? Eller er det bare å levere den på verksted?

Lite lysten på nytt verkstedbesøk, venter på en regning for et nylig besøk som ligger rundt 15000 allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan banke litt på den og høre om det skrangler (husk at den er veldig varm når motoren er i gang ;) )

Når jeg tenker meg om så sjekker Svendsen Eksos eksosanlegget ditt gratis. De har også ganske gode priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...