aottesen Skrevet April 9, 2011 Skrevet April 9, 2011 Nå som våren begynner å komme med stormskritt, så vurderer jeg å sette bilen inn til behandling. Sort bil = et helvete å få til å se dønn strøken ut, uten å måtte frem med svamp og 1 time hver dag. Derfor vurderer jeg enten DiTec eller K2000. Har forstått at det er en del forskjeller på de to behandlingene, men ut i fra begge sine hjemmesider, så er de selvfølgelig det beste for bilen, begge to. Erfaringer? Priser? Må bilen finvaskes hjemme først, eller blir dette gjort ho de respektive?
Odd-M Skrevet April 9, 2011 Skrevet April 9, 2011 Dette er bortkasta penger i mine øyne, overprisa og opphypede produkter. Søk på "ditec" så finner du masse tråder og meninger.
DanielMK Skrevet April 9, 2011 Skrevet April 9, 2011 Ditec eller k2000 gjør ikkje bilen din reinere. Du må likevel vaske den, like ofte Og svart bil er vanskelig å holde rein, ja .. Men det ditec og k2000 gjer, er at skitten ikkje fester seg like GODT, så det blir lettere å vaske den av (iallefall det de sier). Uansett, det er ingen poeng i å behandle bilen med ditec eller k2000 om bilen er meir enn 5 år. (det er iallefall regelen de fortalte til meg, der eg var inn med min bil for å fjerne noen riper) - MEN, er lakken på bilen din veldig godt bevart, polert, vokset, behandlet osv, helt siden ny, så kan ditec påføres (men får ingen garanti). Uansett - Ditec vs skikkelig polering = polering vinner. Skikkelig lakkrens, clay, polering og voks, så blir bilen din blankere enn ved Ditec påføring. Ditec er latmanns-kuren, spør du meg (og mange andre) - etter ditec behandling kan du ikkje polere, eller drive med bilpleie generelt Din bil, ditt valg (les meir på detailersclubnorway.no)
aottesen Skrevet April 9, 2011 Forfatter Skrevet April 9, 2011 Regnet ikke med at den ble reinere, men fått fortalt at det bare er å spyle driten av den i vaskehall, istedetfor alltid å måtte bruke svamp. Glemmer man én flekk med svampen, blir det grå stripe. Står man over svampen, er hele bilen grå. Hvordan er det med en skikkelig polering og voksing? Må man fortsatt frem med svampen annenhver dag, eller preller driten (støvet) av? Hvordan er det å få bilen levert inn noe sted for skikkelig polering og voksing? Pris? Holdbarhet? Forsøkte meg på en polering nå i høst, og syns umiddelbart bilen ble mye bedre, men en uke senere så den jo akkurat like j***ig ut..
Odd-M Skrevet April 9, 2011 Skrevet April 9, 2011 Etter polering så må du beskytte, med andre ord legge på forsegling eller voks. De fleste holder 3-6 mnd, enkelte opp mot et år om man er forsiktig med kjemikalier. Ditec, Tefcar, K2000 og rukla er forseglinger. Det finnes massevis av gode produkter som gjør samme jobben, f.eks Autoglym Extra Gloss Protection.
fdl Skrevet April 9, 2011 Skrevet April 9, 2011 Anbefaler deg å lese litt her på detailersclub.no. Her er det MYE info om hvordan du holder bilen din så fin som mulig etter polering. http://www.detailersclub.no/index.html/ ... mies-2-r14
aottesen Skrevet April 9, 2011 Forfatter Skrevet April 9, 2011 Takk for gode svar! Greit å ha litt mer forståelse for hvordan det fungerte. Levd i den tro at etter polering, så hadde man vært flink. Men etter å ha lest litt innpå der, så ser jeg jo at det bare var 1/6 av jobben.
bmwf11 Skrevet April 9, 2011 Skrevet April 9, 2011 ...Ditec er latmanns-kuren, spør du meg (og mange andre) - etter ditec behandling kan du ikkje polere, eller drive med bilpleie generelt Din bil, ditt valg (les meir på detailersclubnorway.no) Helt riktig. Jeg innrømmer det. Er lat. Har mye annet jeg heller vil bruke fritida på. "Detailere" er imot Ditec o.l. ganske enkelt fordi den type lakkbehandling tar vekk gleden med detailer-hobbyen. Som du helt riktig sier: Din bil, ditt valg.
Olelink Skrevet April 10, 2011 Skrevet April 10, 2011 Ingen av delene ! DiTec og lignende behandlinger er bare forseglinger med fyller i. De fyller igjen ripene dine så bilen ser strøken ut inntil forseglingen er slitt bort og alle ripene er tilbake igjen, akkurat samme prinsipp som f.eks turtlewax bare at forseglingen i DiTec holder lengre enn turtlewax sin "voks". Det finnes mange forseglinger som gir ett mye penere resultat enn DiTec og som dermed gir ett bedre utgangspunkt for LSP (last step product) som f.eks en god voks. Som flere nevner, se innom DCN (detailersclub.no) og se om detailing er noe for deg eller om du evt ønsker at noen detailer bilen for deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå