Gå til innhold

Lamek`s Garasje. e34 550i Alpina:-D


Lamek
 Share

Anbefalte innlegg

Her tar du feil. Varmen blir ikke bare overført via toppen. Den blir og med innsugslufta. Selv om da har cooler så er ikke innsugslufta direkte kald på en varm sommer dag og spesielt ikke når du kjører i lav fart.og en ting til er att det er jævlig varmt under i motorrommet under kjøring selv om det er mye luft sirkulasjon. Så og bygge innsug i stål er dumt uansett hvordan du vrir og vender på det.eneste fordeler en prisen og att vist man ikke har utstyr til og svæise alu. Er ikke noen bilfabrikanter som gjør det heller likevell om det er billigere enn alu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Om det er varmere i motorrommet vil jo varmen fortere ledes inn i innsuget om man bruker alu.. Tror ikke dette gir noe utslag som noen av oss klarer å legge merke til.. Eneste egenskapen alu har kontra rustfritt er at dersom du varmer innsuget på en liten plass vil varmen fordeles fortere utover resten av flaten, men et innsug vil ikke belastes med varme på en bestemt plass. Varmen ligger jevnt rundt hele innsuget og da vil det ikke bli noen forskjell på de to forskjellige materialene... Alu isolerer ikke bedre en rustfritt heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan argumenter så mye du vil men jeg har ikke skrevet dette om jeg ikke har vist hva jeg pratet om. Men det er fritt fram. Du kan lage innsuget ditt av trolldeig for meg :D

Hva mener du differansen er effektmessig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at noen av dere tar feil, men ingen har lagt fakta på bordet enda så jeg regner med at det bare er antagelser.

Jeg skal som sagt regne det ut, men får det ikke ut i kveld da det er noen timer med utregnig. Er mange faktorer som spiller en rolle. Skal legge ut hele regnestykket så dere får se.. Mener ikke å krangle med noen eller legge deres kunnskap under tvil, men finner faktisk dette ganske interessant så usaklige komentarer som trolldeig synes jeg er unødvendig.. Mye av kunnskapen man får kommer av slike diskusjoner som denne..

(Beklager evt skrivefeil, men skriver fra mobil med touch drit så det blir en og annen ekstra bokstav her og der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Jørgen har samme oppfatning av dette, og jeg har også som sagt fått det fortalt av andre som bygger og mapper MYE motor.

Som også Jørgen nevnte så er det ugunstig spesielt ved rolig kjøring. Blir mye varme og lite sirkulasjon, og med et innsug i rustfritt går det lengre tid å få kjølt ned innsuget når man får opp farta og skal dra på igjen.

Jeg sier meg enig med Jørgen, du kan lage det i trolldeig for min del også. :D

Men det er uansett ikke noe særlig.... :)

EDIT: og det med trolldeigen var ikke stygt ment, det var bare en spøk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det vil gå tregere å få ned tempen etter rolig kjøring er jeg helt enig i.

,men hvorfor? Jo fordi at alu gir fra seg varmen lettere så den er grei, men den tar også til seg varme lettere.. Sett at temeraturen i motorrommet et 60 grader da og innsugs temp er 40 grader.. Da vil aluinnsuget gi fra seg mer varme inn i motoren så da vil stålinnsuget være en fordel.. Er motorromtemp 40grader og innsugstemp 70grader vil aluinnsuget være en fordel for det vil da gi fra seg mer varme og derav gi kjøligere luft til motoren..

Skjønner du hva jeg mener? Et innsug i stål vil være mye mer passivt kontra alu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 70 grader i motorrommet så er også innsuget ditt 70 grader når du driver å cruiser. Greia er at når du begynner å dra på og turboen begynner å ladde så får du et høyt luftfløde med luft som har gått igjennom intercooleren. Iogmed at du får såpass mye gløde gjennom innsuget med luft som er kaldere enn selve innsuget så vil innsuget ganske kjapt komme ned på samme temperatur som ladelufta, såfremt innsuget er av alu. Hvis du har et innsug i rustfritt vil det gå vesentlig lengre tid å få ned tempen på innsuget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 70 grader i motorrommet så er også innsuget ditt 70 grader når du driver å cruiser. Greia er at når du begynner å dra på og turboen begynner å ladde så får du et høyt luftfløde med luft som har gått igjennom intercooleren. Iogmed at du får såpass mye gløde gjennom innsuget med luft som er kaldere enn selve innsuget så vil innsuget ganske kjapt komme ned på samme temperatur som ladelufta, såfremt innsuget er av alu. Hvis du har et innsug i rustfritt vil det gå vesentlig lengre tid å få ned tempen på innsuget. :)

Men nå vet jeg at verken jeg eller du er ute å cruser :lol:

Hvilken tykkelse bruker du på alu innsug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du også tenke på at i rustfritt kan innsuget lages i 2mm plater også brukert man bend og rør til endene i 0,8mm.. Tysk leverandør som leverer deler i den dimensjonen..

Kan også regne ut hvor mye energi som ligger lagret i stålet/aluminiumen når det holder f.eks 50grader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...