Leadfoot Skrevet April 15, 2011 Skrevet April 15, 2011 En venn av meg har en 2000-modell BMW 316i, med en 1.9-liter M43. Den har begynt å bruke MYE kjølevæske. Type 2l pr 10km. Den står på verksted, men de som skulle finne ut hva som er galt og fikse det før påske har skuffet. Toppen er ok, radiator er ok, toppakning er ok. Eier sier det virker som om den spruter kjølevæske rundt om i motorrommet. Noen som vet hva dette kan være?
kimf Skrevet April 15, 2011 Skrevet April 15, 2011 Sjekk kobblinger bak motor og inn/ut til/fra varmeapprat
Spisepinne Skrevet April 15, 2011 Skrevet April 15, 2011 Sjekk ekspansjonstanken (der du fyller på kjøleveske). Har hatt lekasje på min egen m43 og oppdaget i dag at det stod 2 små stråler ut fra nedre bakkant av tanken. Ny tank kostet meg 809,- hos forhandler og var grei jobb å bytte. Kjør varm motor først for å se etter lekkasje. Må være et visst trykk før det begynner å lekke, det var hvertfall sånn på min.
bmwkizn Skrevet April 18, 2011 Skrevet April 18, 2011 Sjekk også om det er sprekk i termostathuset. Kan være at det ikke lekker før det blir varmt og sprekken utvider seg.
SweetBMW Skrevet April 18, 2011 Skrevet April 18, 2011 Hvis det spruter rundt om i motorrommet burde det ikke v'ære vanskelig og gi litt gass og se hvor det kommer fra. Men som nevt over her så er den koblingen bakpå toppen mot torpedoveggen et svakt punkt, min var sprekt opp som et lite helvete men klarte å holde seg pga den lå inntil torpedoen. Sjekk over den
Fliid Skrevet April 18, 2011 Skrevet April 18, 2011 Om det spruter overalt, så kan det være en mulighet for at vannet kommer ut av hull i vannpumpe. Om vannpumpe er defekt, så kommer det væske ut dette hullet. Dette hullet er vendt nedover mot bakken og dermed treffer dette reimer og spruter "overalt" . Kan være vanskelig og lokalisere en vannlekkasje når man får frostvæske i fjeset. Se på midten av dette bildet (fremkant av motor) så ser du vannpumpe. http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/8892.gif Du får samme scenario om det lekker fra bunn av termostathus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå