Bimern Skrevet April 16, 2011 Skrevet April 16, 2011 Må av med bolten som holder reimhjulet (Nr 1 på bilde) på veiva. Er det noen som vet om denne bolten kan ha vrang-gjenger? Bolt nr 4 på bilde. Gjelder 1997 mod. e36 318i - M43 motoren med kjede.
Fliid Skrevet April 17, 2011 Skrevet April 17, 2011 Gjengene du snakker om heter links-gjenger. Denne bolten har ikke det.
takaasen Skrevet April 17, 2011 Skrevet April 17, 2011 stemmer men sitter noe forferdelig fast. skal tigthes med 330Nm. Så du må låse svinghjulet, har selv brukt lang latmans arm. Men lufthammer er det beste.
kje Skrevet April 17, 2011 Skrevet April 17, 2011 Appropos; har dere noen tips til å låse svinghjul/veiv når den skal strammes igjen? MÅ det benyttes ny bolt?
hao Skrevet April 17, 2011 Skrevet April 17, 2011 stemmer men sitter noe forferdelig fast. skal tigthes med 330Nm.Så du må låse svinghjulet, har selv brukt lang latmans arm. Men lufthammer er det beste. Er det hele tatt mulig og låse svinghjulet så det holder 330nm? mener det er 8 mm hull i svinghjulet og 12mm i clutch huset?
takaasen Skrevet April 17, 2011 Skrevet April 17, 2011 stemmer men sitter noe forferdelig fast. skal tigthes med 330Nm.Så du må låse svinghjulet, har selv brukt lang latmans arm. Men lufthammer er det beste. Er det hele tatt mulig og låse svinghjulet så det holder 330nm? mener det er 8 mm hull i svinghjulet og 12mm i clutch huset? Har altid vengt av bolten når motoren var ute, ikke vet jeg.
kimf Skrevet April 17, 2011 Skrevet April 17, 2011 Jeg pleier å sette latmannsarmen i motor rommet slik at den står stødig med press mot ramma i motorrommet, så pekker jeg litt på starteren, da løsner skruen med en gang.
Bimern Skrevet April 22, 2011 Forfatter Skrevet April 22, 2011 Noen som har en ide om hvor dette hullet i clutch-huset for å låse av svinghjulet er? kan liksom ikke se at det er noe praktiske hull deromkring.... Finnes 2 hull med ca 10 cm mellomrom som peker ca. rett ned mot veien - der kan jeg se to skruer inni - har disse noen med saken å gjøre???
Bimern Skrevet April 22, 2011 Forfatter Skrevet April 22, 2011 er disse hullene jeg snakker om foresten:
kje Skrevet April 22, 2011 Skrevet April 22, 2011 Hvis du står under bilen like under bunnpanna og ser bakover vil du se en blindplugg i plast (blå?) i blokka på venstre side 20-30 cm under starteren ca. Der kan du stikke inn en dor eller lignende for å låse svinghjulet
Bimern Skrevet April 22, 2011 Forfatter Skrevet April 22, 2011 Hvis du står under bilen like under bunnpanna og ser bakover vil du se en blindplugg i plast (blå?) i blokka på venstre side 20-30 cm under starteren ca. Der kan du stikke inn en dor eller lignende for å låse svinghjulet Jepp, jeg fant den omsider, satt vell ca. 5-10 cm under starter'n på verdens mest utilgjengelig plass var en plastplugg der ja. Så nå har jeg fått bytta simmerringen på veiva, og får forhåpentligvis EU-ok denna gangen også
Fliid Skrevet April 22, 2011 Skrevet April 22, 2011 http://www.bimmertools.com/v/vspfiles/p ... 2150-1.jpg Det er dette verktøyet man egentlig bruker til denne jobben. Da holder man igjen i forkant av motor
nimitz Skrevet April 23, 2011 Skrevet April 23, 2011 Riktig det Fliid. Rette verktøy til jobben Er alltid en riktig løsning når man holder på med vanskelige ting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå