Gå til innhold

Ulikt motorledningsnett på S50 med og uten EWS?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver og plundrer med oppstart på min -90 E30 med S50B30 fra juni-95, altså opprinnelig med EWS II.

Har byttet til hjerne fra -93, altså uten EWS.

Motoren går på starteren, men får ikke gnist eller bensin. (bensinpumpa går ikke)

Har målt meg fram til at det ikke kommer strøm til hjernen eller DME releet.

Kan det være at jeg må bytte ledningsnett som opprinnelig ikke hadde EWS, eller har folk suksess med bare å bytte over hjerne, slik jeg har gjort?

Skrevet

Du har allerede snakket med Trond S , Harald? Han bytta ECU på sin siden han ikke fikk start. Mener han hadde EWS hjerne, men non EWS elnett ettersom jeg forsto.

Skrevet

Har snakket med Trond. Han hadde først EWS hjerne, og skaffet seg non EWS hjerne fra Sverige. Det han er usikker på er om elnettet var byttet tidligere, så da er vi like langt. :-)

Skrevet

Kan like gjerne slenge spørre her om hva som må gjøres når man har bygd om en bil hvor verken bilen du bygger eller donorbil har EWS. Dette skulle iflg mange være plug and play, men jeg får verken innslaget på startern til å gå, eller bensinpumpe til å svive eller noen ting. Så hva mer må gjøres ? Mistenker at det er noe med motorkontakta ved sikringsboksen siden dette ikke er likt på en m50b20 og en s50b30 ?

Skrevet

Hei

Harald:

Det ble ikke noe mer fart i sakene etter du ringte skjønner jeg :(

Da foreslår jeg at du drar fram ditt peneste smil, tar med deg begge ecu'ene dine, setter deg i Pajeroen og drar ned til rørlegger og klubbkollega uten sansen for ombygde biler litt nede i gata for deg. Regner med at 320.... eeehmmm unnskyld M3'n hans er EWS-løs så da kan du jo spørre pent om han gidder å teste ecu'ene dine i bilen sin og se hva som skjer da.

Starter heller ikke den kan det jo være at du har fått enda en ecu med EWS. Var en del forskjellige Bosch-nummer på ecu'ene til M3. Sjekk Bosch-nummeret på hans og kanskje du får lov til å teste den i bilen din også? Er verdt et forsøk for å komme litt videre hvertfall :)

Halvor89:

Sjekk jordingene dine først og fremst.

Skrevet

Rørleggeren er oppsøkt, men ikke for hjernetest. :-) Dobbeltsjekka litt jordinger og sånt.

Hans bil er fra 10/94 tror jeg, så den har kanskje EWS1 da. Den bør jo allikevel starte med non-EWS ecu som jeg da skal ha.

Jeg ser på skjemaet at dme pluggen skal ha startsignal fra tenningslåsen inn på pin 82, og det mangler jeg. Skal forsøke å koble til litt plussledninger ukritisk i dag, så får vi se.

Skrevet

DME releet får ikke jordingssignal fra ecu, ei heller strøm inn. Satt strøm inn og jordet manuelt, da klikket det i releet, samtidig var det "noe" som laget en svak pipelyd en stund, så ble det stille... Startet ikke, bensinpumpa gikk heller ikke.

Skrevet

Feilen funnet!

Den ene strømforsyningen til motornettet (den tynne) var koblet til det punktet på fordelingsboksen som ikke var strømførende. Flyttet den til neste pol, så ble det liv. :-)

Konklusjonen er altså at EWSII motornett fungerer med non-EWS hjerne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...