Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helluu folkz!

Jeg har en BMW318i 1997 modell som ser helt forferdelig ut :shock:

Jeg kjøpte den for 6.000 kr av en dude som hadde kræsjet den og latt den stå i noen år. Jeg har brukt penger på det tekniske, dvs EU-feilene som egentlig bare var helt vanlige slitedeler.

Jeg har ikke brukt så altfor mye penger på den egentlig, men litt har det vel blitt .. Nå lurer jeg på om jeg skal "lakkere" den, planen har hele tiden vært å lakkere den "billig" når jeg "får penger" til det, noe som ikke skjer denne sommeren.

Jeg snakka med en lakkmann her om dagen, og han skulle ha rundt 50, holdt dere fast - tusen, heh for å pusse den ned og lakkere den svart, den er egentlig Blå. Dvs, 2 sorte frontskjermer, svart fanger, rød grillramme, grønne øyelokk og en litt rusten kanal + noen hvite store fine flekker der vi har sparklet opp litt bulker, men den er blå da, sånn egentlig.. :D Jeg kom inn på tanken å male bilen, og siden har denne tanken ført meg videre, nå snakker vi om å lakkere den med lastebillakk da onkelen min har sprøyte og litt erfaring, men ikke noe sted å stå bortsett fra ute egentlig :P

Spm er egentlig om noen har noe erfaring fra hvor bra dette blir, ooog ikke minst, HVOR mange LITER trenger jeg med lakk? Har hørt at lastebillakk er en del billigere og er hvertfall like bra som vanlig lakk.

Lurer også på om noen har noe bilder av et sånt resultat som ikke er så proft gjort? Tenker å gå i gang allerede i morgen med å pusse ned bilen da jeg har en del fritid, for så å kjøre den opp til han så snart som mulig, for det er så fint vær, noe han også mente at var positivt for da kunne man liksågodt stå ute å gjøre det..

Lurer også egentlig litt på hva forskjellen er mellom lastebillakken og bengalakken er når det kommer til resultatet? Vet at det har noe å si for senere, men driter lix litt i det.. :roll::D

Takker for alle svar som finnes der ute, så kom med dem! :D

Skrevet

For det første, velkommen til bimmers :P

Eit par tips da eg ikkje har peiling på dette :P

Overskrifta må vere mindre dramatisk, og spm`a dine høyrer til i teknisk tråden om eg ikkje tar heilt feil :D

Da er det opp til dei andre her å skrive vetige svar til deg :P

Skrevet

Tenk alt pollenstøv og generelt alt støv i luften.. Kan ikke stå ute vettu, hvertfall ikke hvis resultatet skal bli bra. Men legg ut bilder av den nå og etterpå, blir sikkert artig å se :D

Lykke til og velkommen til forumet.

Skrevet

Hvor holder du til?

50 høres bare latterlig ut,bor du i nærheten av Mandal så er det flere billige lakkerere her.

Forskjell på kvalitet vet jeg,men en gammel 318 er ikke verdt 50k i lakk.

Skrevet

Takk for tilbake meldinger og måten jeg blir motatt på :D Hyggelig altså <3

Nei, 50 tusen er en smule for mye for min del ja, hehe.. jeg kjøpte den jo billig, men gidder ikke legge såå mye penger i den fordet, da jeg uansett ikke får mer enn 50 tusen igjen for den :P

Jeg også skjønner at man ikke kan stå ute om man skal ha perfekt resultat, men her er det ikke snakk om perfekt resultat heller da, som sagt så snakket jeg om bengalakk lix, heh ;D Så jeg er ikke så nøye.. hvis dere hadde sett den nå, så hadde dere skjønt at jeg bare er desp på noe annet, hva som helst!! hehe.. :D Kan legge ut bilde senere, så får dere også se :D

Skrevet

Vist du skal rette bilen litt, ikkje bruk bengalakk. PLEASE, eg har gjort det sjølv på ein bil, skulle ta det igjen seinare fordi eg vart glad i bilen. Det er eit HELSIKKE og få vekk igjen...

Skrevet

M-Alpin : Nei, bor ikke i nærheten av Mandal, bor ved Oslo.. Men jeg har også fått tilbud på rundt 10-15 000 kr, men jeg har ikke så mye heller, hehe.. Uansett så bryr jeg meg ikke sååå mye som sagt om bilen, skal ha den til den dør uansett :)

Skrevet

Ole : Nei, skal ut å kjøpe lastebil lakk i morgen, så går nok for det ja :D

Så da har jeg jo på'n måte allerede bestemt meg, men en ting jeg gjenstår svar på er hva jeg bruker til å slipe ned bilen med, hvordan slipepapir og nr osv.. noen spessielle teknikker? Hvor langt ned skal det slipes, osv? :) Det kunne vært greit å få svar på :)

Skrevet

Kan gi deg de samme tipsene som jeg ga til Tiseth i hans prosjekttråd!

Puss forsiktig i kanter og knekker, helst med papir. Ellers kommer du rett på metallet, og det ruster KJAPT!

Har gode erfaringer med sparkel fra CarSystems. (den med delfin på).

Bland heller litt for mye sparkel enn for lite. Da sparer du pudding i lengden.

Bruk eksentrisk maskin i dype bulker etc. og ved platebearbeiding. For å matte ned lakk, trenger du kun oscillerende maskin egentlig. Og som sagt, puss for hånd på kanter, knekker etc.

For best mulig finish før lakk, slik at du unngår synkninger og slipespor etter lakk, må du ikke hoppe mer enn 100p i grovhet mellom overganger.

Begynner du. feks. å matte med 120/180P, bør du ikke hoppe rett på 320P papir. Først 180, så går du over med 240P, så 320P. Nå er 180P ganske så grov, men det er kun ment som et eksempel. Etter 320P er det klart for grunning, så kan du matte over med 500P og så lakkere.

De lilla papirene varer mye lengre. Men ved matting av lakk og grunner, må det skiftes papir ofte (spesielt på de nye svarte skjermene dine Linny) Ellers må du slite med klumpete lakk som fester seg etc. pluss pusse mye lenger.

Husk at lakken er ganske myk i noen uker etter lakkering. Den herder faktisk i 6 år, til den er på topp, så begynner den å bryte ned igjen. :D

Ellers er det greit å holde på til noe musikk. Ikke stå i vanskelige bestemte og stive stillinger. Sitt når du kan, finn deg en rytme og sving til musikken mens du arbeider. :D Lykke til!

Du kan spraye noe klister på veggene, eller fukte gulvet litt, slik at støv samler seg der. Bruk blåsespiss på klærne dine før du lakker/grunner. Vil ikke anbefale å pusse ned og lakkere på samme sted, medmindre du vasker stedet ganske grundig før du lakkerer.

Bruk papir nærmest områdene du skal lakkere, og plastikk ellers. Plastikk ved et lakkeringsområde samler støv. Og når du starter sprøytepistolen, vil støve falle ned i den våte lakken. Bruk blå maskeringsteip av god kvalitet. Biltemateipen løsner og henger dårlig generelt. Pluss at hvit maskeringsteip henger seg noe jævlig fast om den blir våt. Den blå er vannfast :D

Unngå å lene dere til den nylakkerte bilen. Hvis ikke dere herder den i rundt 70 grader som på lakkverksted, vil den være ekstra myk, ganske lenge. Så klær, knapper, glidelåser osv. kan lage noen jævlige merker. Unngå å vaske den på et par uker.

Beste hadde vært om dere lot den nye lakken tørke i et kvarters tid, så gå over hele bilen med varmluftpistol noen ganger. (ikke hold for nærme over "lang" tid på samme sted, da bobler lakken)

Skrevet
Vist du skal rette bilen litt, ikkje bruk bengalakk. PLEASE, eg har gjort det sjølv på ein bil, skulle ta det igjen seinare fordi eg vart glad i bilen. Det er eit HELSIKKE og få vekk igjen...

Benga er konge på møkkabiler da.

Her er touringen min ikledd benga for alle penga! Upåklagelig vakkert påført med billig kost fra tema.

mp0ztepp3z0k9cuy2zav.jpg

Skrevet
Kan gi deg de samme tipsene som jeg ga til Tiseth i hans prosjekttråd!

Puss forsiktig i kanter og knekker, helst med papir. Ellers kommer du rett på metallet, og det ruster KJAPT!

Har gode erfaringer med sparkel fra CarSystems. (den med delfin på).

Bland heller litt for mye sparkel enn for lite. Da sparer du pudding i lengden.

Bruk eksentrisk maskin i dype bulker etc. og ved platebearbeiding. For å matte ned lakk, trenger du kun oscillerende maskin egentlig. Og som sagt, puss for hånd på kanter, knekker etc.

For best mulig finish før lakk, slik at du unngår synkninger og slipespor etter lakk, må du ikke hoppe mer enn 100p i grovhet mellom overganger.

Begynner du. feks. å matte med 120/180P, bør du ikke hoppe rett på 320P papir. Først 180, så går du over med 240P, så 320P. Nå er 180P ganske så grov, men det er kun ment som et eksempel. Etter 320P er det klart for grunning, så kan du matte over med 500P og så lakkere.

De lilla papirene varer mye lengre. Men ved matting av lakk og grunner, må det skiftes papir ofte (spesielt på de nye svarte skjermene dine Linny) Ellers må du slite med klumpete lakk som fester seg etc. pluss pusse mye lenger.

Husk at lakken er ganske myk i noen uker etter lakkering. Den herder faktisk i 6 år, til den er på topp, så begynner den å bryte ned igjen. :D

Ellers er det greit å holde på til noe musikk. Ikke stå i vanskelige bestemte og stive stillinger. Sitt når du kan, finn deg en rytme og sving til musikken mens du arbeider. :D Lykke til!

Du kan spraye noe klister på veggene, eller fukte gulvet litt, slik at støv samler seg der. Bruk blåsespiss på klærne dine før du lakker/grunner. Vil ikke anbefale å pusse ned og lakkere på samme sted, medmindre du vasker stedet ganske grundig før du lakkerer.

Bruk papir nærmest områdene du skal lakkere, og plastikk ellers. Plastikk ved et lakkeringsområde samler støv. Og når du starter sprøytepistolen, vil støve falle ned i den våte lakken. Bruk blå maskeringsteip av god kvalitet. Biltemateipen løsner og henger dårlig generelt. Pluss at hvit maskeringsteip henger seg noe jævlig fast om den blir våt. Den blå er vannfast :D

Unngå å lene dere til den nylakkerte bilen. Hvis ikke dere herder den i rundt 70 grader som på lakkverksted, vil den være ekstra myk, ganske lenge. Så klær, knapper, glidelåser osv. kan lage noen jævlige merker. Unngå å vaske den på et par uker.

Beste hadde vært om dere lot den nye lakken tørke i et kvarters tid, så gå over hele bilen med varmluftpistol noen ganger. (ikke hold for nærme over "lang" tid på samme sted, da bobler lakken)

Woow, takk for mye bra info og svar!! :D Så hyggelig :) <3

heh.. Jeg skal ha teksten din som mal, nå har jeg jo alt jeg trenger å vite på "papir"! :D Thank you! <3

Skrevet

Benga er konge på møkkabiler da.

Her er touringen min ikledd benga for alle penga! Upåklagelig vakkert påført med billig kost fra tema.

mp0ztepp3z0k9cuy2zav.jpg

Så bra ut det her da!! :o;) imponerende! Vanskelig å få til det resultatet eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...