Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har somsagt en E39 som ac er død på. Har søkt en del, uten hell. Har bestilt time hos den lokale sjappa, da jeg ikke har stor greie på A/C selv, men er det noen ting jeg bør sjekke selv først? Kompressoren slår fint inn, og du hører en svak "susing" som fra et kjøleskap inne i bilen når den er på. Men det kommer ikke nedkjølt luft inn i bilen.. Varmeapparatet ellers fungerer helt optimalt. Hadde bilen inne og fikk anlegget trykktestet i høst, og alt var ok, ingenting ble reparert.

Skrevet

Sikkert bare for lite gass. Få etterfylt, og alt vil være i sin skjønneste orden igjen. Alle A/C-anlegg må etterfylles fra tid til annen. :)

Skrevet
Sigh, men liksom 2 ganger i året à 1500 kr, blir penger av det, det må jo være en lekasje isåfall...

jeg også har samma ploblemet med min ac. jeg også har test trykket min. fyllet på gass, rensett annlegget og fått verkste sett på dette. men ingen hell.

Skrevet

Samme skjedde med min E39 en gang.

Tok trykktest og fylket på ny gass.

Ble fortalt at A/C burde startes 1 gang annenhver uke.

Også om vinteren når det ikke brukes.

Etter dette har det funket i 3 år nå uten noe problemer.

Skrevet

Har du kontrollert om ac vifta i grillen starter?

Denne er 12v styrt og irring får ofte disse til å streike.

Skrevet

Mange som "driter seg ut" med og ikke bruke AC på den måten, og i verste fall vvil det føre til permanent lekkasje i pakninger som igjen koster en hel liten formue og få fikset på verksted dersom man ikke har mulighet til og reparere selv.

Kjenner jeg nesten irriterer meg litt over alle som skal kontrollere denne AC delen med knappen hele tiden.

La AC stå på året rundt.

De som tror at det blir så jævlig kaldt i bilen, da særs om vinteren har igrunn ikke skjønt en dritt om hur AC funker.

Noe mindre forbruk ved kjøring uten AC innkoblet, men det koster omtrent i snitt ei kasse øl i året.

Skulle tro det er en pris man ikke akkurat gikk ræva av seg på.

Den har liten eller ingen innvirkning på AC delen ved temp. vi har pr. i dag.

Og i fart 50 kmt + har den ikke noen funksjon i det hele tatt med tanke på AC.

Men når sommervarmen kommer for fult, og man snirkler avgårde i gangfart i rushen.. Ja da har den en stor betydning med tanke på kjøle effekten hva AC angår.

Ta en trykktest i første omgang.

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=189188

Skrevet

Sjekk også at den lille viften i klimapanelet fungerer...

Du ser riller i fronten av panelet. Rillene til venstre er innsug. Hold en tent sigarett e.l foran rillene og se om den suger røyken til seg.

Denne lille viften trekker kupeluft forbi en tempsensor... denne sensoren regulerer så klimanlegget ut i fra temp i kupee.

Jeg opplevde at klimaanlegget levde sitt eget liv når denne viften stoppet å fungere.

Viften starter med en gang du åpner døra så du skal ikke engang trenge å ha på tenningen for å kontrollere denne.

Skrevet

Mange som "driter seg ut" med og ikke bruke AC på den måten, og i verste fall vvil det føre til permanent lekkasje i pakninger som igjen koster en hel liten formue og få fikset på verksted dersom man ikke har mulighet til og reparere selv.

Kjenner jeg nesten irriterer meg litt over alle som skal kontrollere denne AC delen med knappen hele tiden.

La AC stå på året rundt.

De som tror at det blir så jævlig kaldt i bilen, da særs om vinteren har igrunn ikke skjønt en dritt om hur AC funker.

Noe mindre forbruk ved kjøring uten AC innkoblet, men det koster omtrent i snitt ei kasse øl i året.

Den har liten eller ingen innvirkning på AC delen ved temp. vi har pr. i dag.

Og i fart 50 kmt + har den ikke noen funksjon i det hele tatt med tanke på AC.

Men når sommervarmen kommer for fult, og man snirkler avgårde i gangfart i rushen.. Ja da har den en stor betydning med tanke på kjøle effekten hva AC angår.

Ta en trykktest i første omgang.

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=189188

TAKK :D

Skrevet

La AC stå på året rundt.

Det går mye på uvitenhet tror jeg. Jeg tror ikke folk er så dumme at de manuelt skrur av AC store deler av året når de vet hva slags konsekvenser det kan få. Som du skriver, kostnaden ved å la AC stå på hele tiden er som å pisse i havet i forhold til hva det koster å reparere dersom det blir lekkasjer.

AC skal være aktivert med AC-knappen hele året. Punktum.

Skrevet

Bør vel også legge til at dersom den pusher vifta i fronten ikke funker, så oppstår det også unødvendig høy temp på den varme siden i AC anlegget ved køkjøring og lignende, noe som igjen sliter unødig mye på kompressor, og kan også resultere i at gassen lekker ut via ventiler/pakninger da det oppstår en del høyere trykk i systemet enn hva det normalt ville gjort ved normal drift.

Pusher vifta i front opererer med to hastigheter (tre totalt) ved bruk av AC, (tredje speed/MAX speed aktiveres via temp sensor dersom motortemp blir over hva som er normalt. Altså en nødkjøling/hjelpekjøling ved kritisk varm motor) Laveste hastighet slår inn ved bruk av ac ved en normal varm dag, og hastighet to slår inn ved spesielt varme dager, fordi da blir det selvsagt mer varme og trasportere bort for AC osv.

Jeg skriver så jævlig mye noen ganger, men men...

Kort fortalt.. Pusher viften i front bør så absolutt funke for og oppnå maks AC effekt og en lengst mulig fungerende kompressor.

Beklageligvis er disse viftene en tragedie på både e39 og e36, og prisen er, om jeg ikke husker helt feil.... 3500 kr for en ny.

Jeg hatt av fronten på touringen 4 ganger i løpet av de to siste årene, bare fordi jeg har benyttet brukte vifter.

Det har kostet meg minimalt i kroner, men gitt meg litt irritasjon kan man si.

Det er motstander og motor som går føyke om hverandre der fremme, og jeg har åpnet motor en gang, og kappet ledninger og loddet inn fungerende (men brukte) motstander flere ganger, og det der blir man dritt lei, da særlig om man har en strøken bil (Noe jeg IKKE har) , da det lett kan oppstå små kosmetiske skader ved denne demonteringen/monteringen.

Liker du ikke og skru unødvendig mye, så kjøp NY vifte!!

Skrevet

Takk for gode svar. Har testet nå, viften hos meg går ikke i det hele tatt. Kjørte bilen god og varm, satte den i solsteiken med klimaanlegget på 16 grader. Kompressoren går som bare det, men viften går ikke. Men som du sa Ballder, så såg det ut som et &%/# å komme til den vifta, er det så gale at en må demontere hele fronten alså?

Rørene ellers på a/c er kokvarme når bilen og a/c går, så har mistanke om at det både er feil med viften og med selve anlegget..

Skrevet

ang rørene så skal det være god varme på rørene ved radiator, det ene røret som går inn i bilen skal være kaldt det bør helst kondensere på det.

Det andre røret skal være varmt. Er rørene slik så er det ikke mangel på gass.

Skrevet
Men som du sa Ballder, så såg det ut som et &%/# å komme til den vifta, er det så gale at en må demontere hele fronten alså?

Av med lykter og fanger ja. Er jo ikke akkurat hele fronten sånn bokstavelig talt, men er ikke mye igjen der fremme når det er tatt av heller. :lol:

Må av med tre stk. skruer i front av plast innerskjerm på hver side. Av med disse gittrene som sitter mellom tåkelys. (Orginal fanger) som sitter med to slike klips med en tapp i senter på hver av dem for og komme til de to boltene som holder fangeren +++.

Er ganske så greit og gjøre, men tidkrevende om man vil unngå slurve skader på en pen bil.

Man vil liksom ikke skade lakk på kanter av skjerm hjørner osv.

Rørene ellers på a/c er kokvarme når bilen og a/c går, så har mistanke om at det både er feil med viften og med selve anlegget..
ang rørene så skal det være god varme på rørene ved radiatot, det ene røret som går inn i bilen skal være kaldt det bør helst kondensere på det.

Det andre røret skal være varmt. Er rørene slik så er det ikke mangel på gass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...