Gå til innhold

E34 panoramatak fungerer ikke (LØST!)

cossiemk1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, panoramataket på min E34 fungerer ikke. Taket er lukket, og jeg har fått intrykk av at dette er et vanlig problem på disse lukene, men er det noen som har en oppskrift på hvordan jeg kan få det til å fungere igjen? Evt om noen kan påta seg jobben med å fikse det?

Er det også noen som kan fortelle meg hvordan luka fungerer?? Det skjer veldig lite når jeg fører bryteren frem eller tilbake, men når jeg trykker knappen inn, så prøver motoren å åpne den fremste luka, men den klarer det ikke. Problemet er hvis jeg klarer å få den til å åpne, hvordan kan jeg da lukke igjen? Og denne manuelle åpne/lukke umbrako saken, hvor skal denn inn hen? finner ikke noe måte å bruke den på....

Er takknemlig for all hjelp her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt et par IX'er oppgjennom, begge med dobbeltakluke. Det kan hjelpe å gi den fremre luke at lite dytt i bakkant når du skal forsøke å åpne det.

Umbraco nøkkelen får du bruk for om du tar av dekselen som selve knappen sitter i, bak interiørlys lampa. Den er det vel bare å nappe ut.

På den ene ix'n byttet jeg selve bryteren, det kurerte endel problemer.

Så er det jo ikke helt feil å ta en skikkelig overhaling med litt smørespray og fjerne litt gammel shiit i skinnene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt et par IX'er oppgjennom, begge med dobbeltakluke. Det kan hjelpe å gi den fremre luke at lite dytt i bakkant når du skal forsøke å åpne det.

Umbraco nøkkelen får du bruk for om du tar av dekselen som selve knappen sitter i, bak interiørlys lampa. Den er det vel bare å nappe ut.

På den ene ix'n byttet jeg selve bryteren, det kurerte endel problemer.

Så er det jo ikke helt feil å ta en skikkelig overhaling med litt smørespray og fjerne litt gammel shiit i skinnene

Har finni ut at motoren ligger bak lampa, problemet er bare at jeg ikke ser noe sted som denne umbrakosveiva skal inn!

Men la oss si jeg får åpnet den fremre luken da, med å gi den en dytt. Hvordan får jeg da lukket den igjen?? Fikk den nemlig til å gå 2mm her om dagen, men vet ikke hvordan jeg får den til å gå motsatt vei igjen, så jeg tør ikke prøve mere før jeg vet hvordan sveiva skal brukes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en metode for å "nullstille" disse taklukene. Måtte gjøre dette selv for noen år tilbake på en E34 Touring.

Veldig enkelt, eneste du trenger å gjøre er å trykke på knappen til takluken samtidig som du vrir tenningen til trinn 2. Husker ikke nøyaktig fremgangsmåte da det er flere år siden jeg gjorde det selv, men skal se om jeg finner den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke den eksakte fremgangsmåten, men om du prøver å holde inne knappen til takluken samtidig som du setter tenningen i trinn 2, hold så knappen inne i 10 sek. med tenningen på. Slipp så knappen og sjekk om du nå har en takluke som fungerer :-)

Er hvertfall verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet å holde knappen inne i 10sek og tenning i pos 2, noe som resultert i at luken reagerte og innertaket flyttet seg 2-3cm bakover, for så å stoppe. Nå får jeg det ikke lenger bakover, og heller ikke igjen, det flytter seg bare en halv til en cm frem og tilbake :(

Men så er det dette med bryteren da. Hva skal skje når jeg trykker knappen inn? Hva skal skje når jeg fører knappen bakover? og hva skal skje når jeg fører den fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet å holde knappen inne i 10sek og tenning i pos 2, noe som resultert i at luken reagerte og innertaket flyttet seg 2-3cm bakover, for så å stoppe. Nå får jeg det ikke lenger bakover, og heller ikke igjen, det flytter seg bare en halv til en cm frem og tilbake :(

Men så er det dette med bryteren da. Hva skal skje når jeg trykker knappen inn? Hva skal skje når jeg fører knappen bakover? og hva skal skje når jeg fører den fremover?

Hmmm....høres ut som at det er noe mer tullball med takluken din.

Du kan se om du får noe matnyttig ut av denne: http://www.bmwe34.net/Wiki/tiki-index.p ... le+sunroof

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten update.

Etter å ha lest linkene som SST la ut (tusen takk :)) så er jeg nå inneforstått med hvordan taket skal virke. Problemet er at det setter seg etter ca 5cm, og da snakker jeg om innertaket. Når jeg ser på taket ute, så ser det ut til at det stopper akkurat i det det skal til å løfte seg.

Når jeg resetter taket, og så prøver å kjøre det fremste taket, så kommer den en slags slure/hakkelyd fra det bakerste taket, så jeg misstenker at det er der feilen ligg. Hvis jeg har forstått det riktig, så skal det bakre taket gå litt ned i forkant (?) og det fremre taket skal løfte seg over det bakre. Slure/hakkelyden tyder da i tilfelle på at det bakre taket ikke beveger seg, og derfor klarer heller ikke det fremre taket å løfte seg(tar i det bakre taket)

Så hvis noen har vært borti dette før, så kom gjerne med tips til hvordan jeg kan fikse dette.

Skal prøve den manuelle sveiva etterpå, og se om jeg får flyttet det noe mere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg hadde noen lignende problemer med min E34. Blant annet vile det bare åpne bakfra, ikke forfra. Jeg trodde også det var noe stuck. Men så gikk bilen tom for batteri. Da nullstiller takluka seg og pga alarmen eller noe sånt så går den i låst modus. Derfor må den nullstilles igjen.

Jeg vil anbefale deg å forsøke å først nullstille. Så koble fra batteriet til bilen er tom for strøm. Så koble på og enten se om det funker eller forsøke å nullstille igjen. Det gjorde at min funket som vanlig igjen.

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg løst saken. Det viste seg at skruene til den bakre motoren var løse, en hadde skrudd seg helt ut, og lå i taktrekket, mens de to endre var ganske løse. Så etter å ha skrudd disse til så fungerer takluka igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...