Jordfræsar Skrevet Mai 3, 2011 Skrevet Mai 3, 2011 Hei, som tittelen sier fungerer ikke air condition som den skal. Kommer ingen kaldluft når man trykker inn knappen. Det grønne lyset kommer på, men ingen kaldere luft kommer ut. Kan nevnes at når man trykker PÅ air conditon -knappen stopper viftene i 1 sekund, også kommer de på igjen om dere skjønner hva jeg mener. Samme når man slår AV. Verkstedet snakker om tomt for gass, men om det ikke er tilfelle er det surt å bruke et par tusen for ingenting! Noen tips og råd man kan gjøre for å undersøke mer om hva som kan være problemet? BMW E90 2006.
Ballder Skrevet Mai 3, 2011 Skrevet Mai 3, 2011 Kobler kompressoren inn da? Om den gjør det, så skal trykket på lavtryks siden være 25 til 45 psi mener jeg. Ved avslått motor, så bør trykket ligge på 60-70 psi +-. avhengig av om det er kaldt eller varmt ute. Lavtrykks siden er kald, og du finner vel en dekk ventil lignende sak på metallrøret i nærheten av torpedoveggen som går inn til coupe. Der kan du måle for og se om det er gass/trykk nok.
Jordfræsar Skrevet Mai 3, 2011 Forfatter Skrevet Mai 3, 2011 Vakkert! Da skal jeg få undersøkt dette. Litt usikker på om kompressoren kobler seg inn, men det kan kanskje være det "sekundet" hvor viftene stanser også tilbake igjen...?
hagenrj Skrevet Mai 3, 2011 Skrevet Mai 3, 2011 Skal vell egentlig ikke gå å tømme systemet for gass. det er vell ett lukket system visst jeg ikke tar helt feil. da må du muligens ha en lekasje enplass.
Ballder Skrevet Mai 4, 2011 Skrevet Mai 4, 2011 Vakkert! Da skal jeg få undersøkt dette. Litt usikker på om kompressoren kobler seg inn, men det kan kanskje være det "sekundet" hvor viftene stanser også tilbake igjen...? Det kan jo være noe som skjer i det sekundet der ja... Skal vell egentlig ikke gå å tømme systemet for gass. det er vell ett lukket system visst jeg ikke tar helt feil. da må du muligens ha en lekasje enplass. I utgangspunktet ett tett system ja, men som med så mye annet, så oppstår gjerne lekkasjer. AC delen på en bil består av diverse gummi her og der, og det trenger smøring for ikke og tørke ut. Denne smøringen er tilsatt i systemet, og det kreves at AC er i funksjon for at denne smøringen skal komme seg rundt i systemet. Ergo.. Alle disse som slår av AC for og spare kroner, kan lett glemme og aktivere AC delen over en laaang periode, og da oppstår fort slike lekkasjer.
Jordfræsar Skrevet Mai 6, 2011 Forfatter Skrevet Mai 6, 2011 Så det er derfor de også skifter oljen ved en refill av gass med andre ord?
Ballder Skrevet Mai 6, 2011 Skrevet Mai 6, 2011 Blir noen få prosent mindre belastning for motor dersom AC ikke er innkoblet. I løpet av et helt liv, så kan det fort bli snakk om flere hundre kroner i minsket bensinforbruk.
Jordfræsar Skrevet Mai 6, 2011 Forfatter Skrevet Mai 6, 2011 Da kan man også i teorien øke batterilevetiden ved å slå av? Batteriet tappes jo fortere ved bruk av AC.
stianly Skrevet Mai 6, 2011 Skrevet Mai 6, 2011 Ah daså men fortsatt ikke vert å slå av e jo så frisk luft:D
Ballder Skrevet Mai 6, 2011 Skrevet Mai 6, 2011 Da kan man også i teorien øke batterilevetiden ved å slå av? Batteriet tappes jo fortere ved bruk av AC. Nja.. Dynamo sørger jo for en tilsynelatende jevn tilførsel av spenning og strømstyrke, så det lille strøm forbruket AC (Magnetventil/diverse milli amp. i styrings moduler, og sånn ca 10 amp +-. på elvifta i front) tilfører bilen utover en ellers så vanlig drift, tror jeg neppe forkorter batteriets levetid for og si det sånn. Kommet noe nærmere en løsning på problemet forresten? Og hvordan er det egentlig med garanti her tro? Ah daså men fortsatt ikke vert å slå av e jo så frisk luft:D Skulle igrunn ikke vært mulig og slå av den biten der vettu. Men en del BMW modeller deaktiverer AC kompressoren automatisk ved ute temp under 4 pluss mener jeg og huske, noe som er jævlig smart med tanke på avfuktings evnen AC biten har. Sjeldent fuktige tilstander ved 4 pluss og nedover.. NOT! Men det er ett annet kapittel.
Jordfræsar Skrevet Mai 9, 2011 Forfatter Skrevet Mai 9, 2011 Hei igjen, nei har ennå ikke gjort noe. Skal skifte tennplugger snart så tenkte å sjekke AC´n da. Jeg vil tro det er gassen da jeg ikke har brukt AC på lang tid. Ut i fra deres svar virker det sannsynlig.
Pittball Skrevet Mai 10, 2011 Skrevet Mai 10, 2011 Hei igjen,nei har ennå ikke gjort noe. Skal skifte tennplugger snart så tenkte å sjekke AC´n da. Jeg vil tro det er gassen da jeg ikke har brukt AC på lang tid. Ut i fra deres svar virker det sannsynlig. Snapdrive har tilbud på fyll/service på a/c dersom man bestiller tid FØR 31. mai. 1000,- for gassfylling og 390,- for rens av anlegget om jeg ikke husker feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå