Gå til innhold

bmw e39 528i kløtsj bytte tips?


OOTT
 Share

Anbefalte innlegg

topicen sier det meste, fant uta i dag når jeg skulle legge en liten stripe at kløtsjen begynner å ta kvelden når det ikke kom noe røyk fra dekka men heller opp igjennom varmeapparate :oops: , så har en del spørsmål anngående å skifte den i og med jeg aldri har gjort det før.

1. Trenger jeg å ta ut/ tillte motoren for å få ut girkassa?

2. Er det noe mere en et "kløtsj kit" som må til for å skifte den (eventuelt spesialverktøy?)

3. Lurt å skifte utløserlager i samme slengen eller andre deler?

4. Trenger jeg et pakkningsett eller noe lignende for å få det sammen igjen?

5. Noe lure greier med "skjøl strammer systeme" som må gjøres?

6. Er en orginal 520 med 528 motor i med XXX girkasse, så i tillfelle om 528 kløtsjen passer overens med eventuelt en 523 gir kasse?

så et bilde :D

0dfver6frihm27xvcxq3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  ///Naitsirk skrev:
1: Ja, tilt den ned får å komme til de øverste boltene

2: ja, sentreringsverktøy. Kan bruke mye rart , men få lamellen sentrert skikkelig!

3: Ja, bytt utløserlager i samme slangen

4: Nei

5: Nei

6: Alt passer overens

fint :) ikke en bitteliten kjangs for at det er mulig å gjøre det uten å tilte motoren? det er jo halve jobben :cry: noen tips om hva som kan brukes til å sentrere det med?

  Gravstein skrev:
Gjor nettopp dette med min 520 med 2,8l motor, faktisk en av de enklere bilene eg har byttet clutch på :)

godt å høre, lang tid tok det ca? , var nede å hørte med pris og bestilte i dag, 4500 for kløtsj kit med rabatter :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt passer ikke om en annen... er det 520 eller 528 clutch på den...? 228mm på 520, 240mm på 528.

520 (alle) og 523 sedan har samme kasse, 523 touring og 528 (alle) har samme kasse. Forøvrig samme som e36 M3 + +.

Bestill med den lille tappen som utløserarmen hviler på, i motsatt ende enn slavesylinderen. Det er en liten plastdel, og er ofte knekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  ///Naitsirk skrev:
Jeeez

Du må jo gjerne forklare hvordan du vil få en 240 mm lamell til å passe i et svinghjul for 228mm clutch, der diameteren på nedsenkingen er ca 232mm... Siden lamellen ligger nedsenket i svinghjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

97 520i:

21211223593 Svinghjul dobbelt M50 (D=228MM) org (D=228MM) til 09/97

97 528i:

21211223599 Svinghjul (Org) N dubbelmasse (D=240MM) org (D=240MM) til 09/97

begge søkt med m52 motor i gs bil delers nettbutikk.

Etter 09/97, der -98 modellene startet produksjon, fikk de likt svinghjul. Der er det også SAC clutch, (Self Adjusting Clutch), som strengt tatt krever spesialverktøy for montering. Også et HELT annet delenummer, som ikke kan monteres om en annen.

Er det registrert i 97, er det sjelden den er produsert etter 09/97 (men de finnes).

Så jeg mener fortsatt at om han ikke vet 100% sikkert hva som er på bilen, må han demontere og måle. For de FØR 09/97 passer ikke om hverandre, og de etter passer ikke på det gamle svinghjulet og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte 528 clutch kit, var 520 som sto på i og med det var mindre men det passer greit på svinghjule det nye, tok av svinghjule for en liten inspeksjon også men kan ikke helt finne hvor mye nm jeg skal trekke det til med igjen? fant også ut i ettertid at en må bruke nye bolter og locktight, er dette vits? må ha bilen ferdig før mandagen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jess, nå fikk jeg alt sammen men kløtsjen funker ikke (typisk) alt er satt sammen rikdig (henviser til bilde) men skjer ikke stort når jeg trykker på pedalen, den er veldig lett å trykke til den går inn 60% så blir den stein hard uten at den frir (har lufta slave pumpa også), lurte på om nr 6 på tegningen var knekt så jeg lurte inn et kamera og den virka ganske hel men la merke til stor slark i nr 5. setter STOR pris på hurtig svar for ellers må jeg begynne å demontere hele greiene igjen

alt er nytt bortsett fra nr 7 og 6

17050.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...