Gå til innhold

Fra firer til sekser, bytte om noe i motorkontakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, holder på og sette nedi 325i i min e30, det jeg lurte på var om jeg må bytte om noen ledninger på motorsiden eller i bilens side?

Prøvde og starte men skjedde ingen ting

Skrevet

Man må koble litt om ja, det er helt etter hvilken årsmodell motoren er og bilen. E30ene kom med mange forskjellige elnett til motoren så fargene og hvor dem er plassert i selve kontakten er ulikt fra årstall.

Du googler/søker her på forumet og finner ut hva vær kabel er til så lodder du bare på kablene på ny ;)

eller så tar du bare motorkontakten fra elnettet på gamle motoren, og lodder alle kablene der dem skal være, som er den enkleste måten men da er du jo avhengi av at du må ha det gamle elnettet og det kan det være du ikke har :)

Her er diagram av bilsidens elnett vertfall:

aufmz2z8p8z8udicvxy6.jpg

Ikke sikkert farge og pinnenr er likt på din årsmodell

Her er diagram av motoridens elnett:

w3uacqar13d8hfd267rd.jpg

Sorry men det er på tysk :P

Mvh Beyeren

Skrevet

men ser det er noen kontakter atme hjernen, hva er de til?

Er en der med tre kontakter, hvit, blå/hvit (?) og grønn om jeg ikke tar feil, hva er de til?

Skrevet

Har ikke peiling på fargen da den varierer men pinne nr 1 er Turtall og pinne nr 3 er Forbruk den i mitten har jeg ikke peiling på, men tror ikke den er til noe spessielt....

Skrevet

hvit = forbruksmåler

grønn = tenningsstrøm

svart /hvit er turteller..

denne må være koblet til ellers starter ikke bilen.

Skrevet
hvit = forbruksmåler

grønn = tenningsstrøm

svart /hvit er turteller..

denne må være koblet til ellers starter ikke bilen.

Så jeg må koble grønn til pluss da eller?

Skjønner veldig lite om elektrisitet, og de andre ledningene, bare og koble opp? Har ikke sett så mye inni dashen der, men ligger det ledninger der som jeg bare skal koble opp da eller?

Skrevet

Facelift eller preface-motor du setter i ? Da jeg putta facelift i min preface var det to ledninger som ikke passa over ens med fargene fra motorledningsnett til kontakten. Brukte det diagrammet av motornettet over her (bilde nr..2) og sammenlignet fargene på de to aktuelle, og fant ut hva som var likt og hva som ikke var likt. Så kobla jeg i hop, og bilen startet :)

Skrevet
Facelift eller preface-motor du setter i ? Da jeg putta facelift i min preface var det to ledninger som ikke passa over ens med fargene fra motorledningsnett til kontakten. Brukte det diagrammet av motornettet over her (bilde nr..2) og sammenlignet fargene på de to aktuelle, og fant ut hva som var likt og hva som ikke var likt. Så kobla jeg i hop, og bilen startet :)

Pre face motor jeg har

Aha, da skal jeg prøve og koble om når jeg kommer hjem igjen :)

Takk!

Skrevet

Jeg skrev opp alle numrene på et ark, og skrev hva de var til, på begge to..:) Så sammenligner du bare farger med hva de skal til, så setter du sammen en etter en et stykke inn på motorledningsnettet (Slik at du kan bruke begge de stikkene som er der). Mener også å huske at det var et par punkt i diagrammet jeg ikke brukte.. Men motoren gikk, og alt funker :) Skulle gjerne tatt en tur å kjikka på det, men er på sjøen en stund fremover, så blir litt vanskelig..:(

Skrevet
Jeg skrev opp alle numrene på et ark, og skrev hva de var til, på begge to..:) Så sammenligner du bare farger med hva de skal til, så setter du sammen en etter en et stykke inn på motorledningsnettet (Slik at du kan bruke begge de stikkene som er der). Mener også å huske at det var et par punkt i diagrammet jeg ikke brukte.. Men motoren gikk, og alt funker :) Skulle gjerne tatt en tur å kjikka på det, men er på sjøen en stund fremover, så blir litt vanskelig..:(

Aha, hva skulle en gjort uten deg! :)

Hehe, ja hadde vært litt lettere om du hadde sett men, skal nokk få det til, hvis ikke venter jeg bare til du kommer hjem :wink:

Skrevet

Hehe, folk klarer seg fint uten meg i hverdagen :lol:

Ja, få en oversikt over hva som er til hva, så går det nok bra ;) Hehe, ja om du gidder å vente så lenge så..! :P

Skrevet

Hehe ;)

Bli du så lenge ut du noda?

Men får vel hjelp av gammlingen og, da han er litt mer dreven i elektriker faget!

Men skal vel få det til!

Skrevet

Usikker, men blir vel fort en par uker til borte tenker jeg.

Ja, han har nok litt peiling der :) Ordner seg vel etterhvert !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...