Gå til innhold

E39 - Bytte bakdempere + knirkeforinger?


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt min E39 på firehjulskontroll med justering. Forakselen ble justert til å være innenfor referanseverdi-intervallet, men det var ifølge verksted ikke mulig å få justert inn nok på bakakselen (se bilde).

IMG_6841.jpg

Bilen har gått 136000km og har originale bakdempere og knirkeforinger. Det kommer noen knirkelyder av og til fra bakakselen. Jeg synes bilen er ganske sigen bak, spesielt når det sitter noen i baksetet.

Er det nye bakdempere + knirkeforinger etterfulgt av ny justering som skal til for å fikse dette (jeg spurte ikke verkstedet da jeg hentet bilen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen din høres ut som et gammelt amerikansk oljeflak i humper er det på tide med nye knirkeforinger ja :) Min knirket når jeg satte meg inn og steget ut av bilen...

Hopp på hengerfestet med full tyngde én gang og sjekk hvordan bilen gynger. Går den raskt tilbake til stillestående (ca 2 gyng') er demperene fine, men virker den svampete er de punktert. Ofte er stivere fjærer også en løsning med segen bakende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen spørsmål ang hva slags deler man bør bestille:

Bilen har gått 137000km.

Bakdempere

28.png

Bortsett fra 1 på skissen over, er det noe annet som er vanlig å bytte sammen med selve demperne bak?

Knirkeforinger

262.png

Er det noe annet enn 2 og 3 man pleier å bytte når man går over knirkeforinger? Pleier bolt + mutter (5 og 6) å være rusten og fæl? Er integrallinkene (4) ofte like slitt som knirkeforingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten bestilt denne for demontering og montering av knirkeforinger:

kt20319.jpg

Kommer vel på 1500-1600 kr inkl frakt, moms og tollavgift, men håper å få solgt den videre (for en ok brukt-pris) når jeg er ferdig med den. Uansett billigere enn å sende bilen på verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Har forresten bestilt denne for demontering og montering av knirkeforinger:

kt20319.jpg

Kommer vel på 1500-1600 kr inkl frakt, moms og tollavgift, men håper å få solgt den videre (for en ok brukt-pris) når jeg er ferdig med den. Uansett billigere enn å sende bilen på verksted.

Hvor har du bestilt dette verktøyet?

Hvor mye skal du ha for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du bestilt dette verktøyet?

Hvor mye skal du ha for det?

Jeg kjøpte det av Koch Tools via eBay. Man kan også kjøpe direkte fra hjemmesiden deres, de sender til utlandet:

http://www.kochtools.com/

Jeg har ikke byttet deler ennå fordi jeg venter på time hos verksted (starten av juni). De skal gå over understell slik at jeg vet hvilke deler som er slitte og bør byttes. På den måten så slipper jeg med en firehjulskontroll istedet for å måtte bytte noen deler nå også noen deler på nytt om x antall måneder med påfølgende ekstra firehjulskontroll... :)

Jeg betalte ca 1650 kr for verktøyet inkl. frakt og moms. Kommer til å legge det ut for salg her på forumet når jeg er ferdig med det, og da ønsker jeg 1000 kr (ferdig prutet). Så kan nestemann gjøre som meg og selge det videre når han er ferdig osv osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...