Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Var på En liten 6 timers kjøretur med BMW'n. Den sto så i noen timer. Så kjørte jeg en liten tur, og ser at temperaturnåla står på maks!! Stopper, slår av tenkinga og sjekket at dampen ikke står. Ser ikke spesiell antydning til vann i motorrommet, tar sjansjen på å starte opp igjen etter en stund, gir litt gass og ser at tempeaturm går ned igjen med en gang! Kjører videre og ser at temperaturen kan gå litt opp og ned! Nå vet jeg ikke om jeg tørr å kjøre hjem! Om det er lite vann, er toppakninga gåen da? Pumpa som tar kveld? Termostat ble byttet for halvt år siden da ekspansjonstanken gikk til faen.

Skrevet

Sørg for at det er nok vann.

Sjekk om det er trykk på slanger mens bilen går og er varm( de blir veldig harde og det spruter opp av eksp.tank når du åpner uten at bilen koker)

Sjekk om det er hvit/grå guffe under oljelokk

Har du noe av dette er nok pakning eller topp gåen og bør ikke kjøres.

Hvis ikke kan det være luft eller at giveren er gåen.

Skrevet

Heisann, var et vannproblem.. Manglet vann, så måtte etterfylle en liten liter, kjørte hjem idag..

Sjekket tanken da, og så at den igjen var tom. Fylte etter, og startet bilen i oppoverbakke med varme på full i bilen.. Det kom litt over når bilen ble driftsvarm, skal nivået ligge nesten i bunn etter at bilen har stått en stund? Jeg sjekket eksosen og, var litt hvit, men man kan jo se eksos kan man ikke? Synes nå jeg ser eksos av alle biler som kjører.. Er så fryktelig redd for at toppakning eller noe lignende skal være gått.

Skrevet

Om toppakninga er gåen og det er vann i forbrenninga vil du lukte en veldig søt lukt ifra eksosen..

Om du er usikker på hvordan det skal lukte, kjør bilen din driftvarm, parker hjemme, skru lokket/lufteskrua SÅVIDT litt opp og la litt vann/damp komme opp og lukt på dette.. Vær forsiktig da vannet er meget varmt.. :-)

Skrevet

ta å skru opp den lufteskrua som sitter på ekspansjonstanken og skru av lokket på ekspansjonstanken. så henter du varmt vaten og heller roligt ned på ekspansjonstanken og ser på all lufta som kommer ut. berre forsett å fylle vaten sjølv om det nesten flommer over.

når det ikkje kommer fleire luftbolbler og nivået ikkje synker, så sjekker du ringene som sitter på ekspansjonslokket, er desse skada så bytt ut dei eller heile lokket.

da er det berre å skru på lokket og lufteskura og starte bilen og la den gå varm, visst den skulle forsatt stige så gass roligt opp til 3500rpm og hold den der for å sjå om tempen synker.

etter det så skal nivået vere ca halvfult i ekspansjonstanken. skal du sjekke nivået så gjer det helst når motoren er kald

Skrevet

Vannpumpe er jo en kjent feil på M50 og M52. Dersom du har kjørt tomt for væske kan det være luft i systemet som må ut. Årsaken til manglende væske kan være så enkelt som en lekkasje, både termostathuset og ekspansjonstanken er kjente feilkilder. Det behøver slett ikke være toppakningen.

Skrevet

DJ RS2, dette spørs veldig åssen motor det er.. Om jeg skal lufte bilen min på denne måten så vil den bare gå tom for kjølevæske da motoren min har en drifttemp på 90-110 grader.. Om vannet i denne temperaturen ikke er under trykk vil det foss koke og dermed vil det fosse opp igjennom ekspansjonstanken..

Jeg gjorde dette alltid før og det var bare masse styr og stress og ble ALDRI ferdig.

Skrevet

Vannet forsvinner ikke i løse luften. det har 3 muligheter enten gjennom eksos, inn til olje eller renner ned på golvet.

De 2 første vil si gåen topp/pakning

Den siste er ganske enkel å sjekke da.

La den stå og gå på et sementgulv eller lignende.

Forsvinner alt som er i ekspansjonstanken så vil det fort vises på gulvet da.

NB Husk Co2 faren

Skrevet

Om vannpumpen var feil odd-m, skulle jeg ikke da fått problemer med varm motor? Gikk jo knirkefint idag på en liten 6 timers tur? Hørte dog rykter om at vannpumpa kunne lekke gjennom akslingen ?

Skal la den gå på litt sementgulv og se om det kommer noe, og holde et øye med nivået i tanken.

Skrevet

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det er et lite hull på vannpumpa for kontroll, dersom det kommer vann ut av det hullet er pumpa gåen pga innvendig lekkasje.

Jeg ville ha etterfylt og luftet kjølekretsen samt sjekket for lekkasjer før jeg gjorde noe mer.

Skrevet

Vann? Hvor er det dere fyller vann? Jeg har helte tiden fylt kjøleveske, i tanken ved radioator. Kan man fylle rent vann der? Eller blander dere med konsentrat?

Skrevet

Selvsagt brukes det kjølevæske, enten ferdig blandet eller konsentrat blandet med vann. Det går å kjøre med rent vann, men man er da uten korrosjonsbeskyttelse og frostbeskyttelse. Å etterfylle litt med vann i nødsfall er normalt ikke noe problem.

Skrevet
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det er et lite hull på vannpumpa for kontroll, dersom det kommer vann ut av det hullet er pumpa gåen pga innvendig lekkasje.

Jeg ville ha etterfylt og luftet kjølekretsen samt sjekket for lekkasjer før jeg gjorde noe mer.

Stemmer dette..

På M30B34 motoren på min gamle E32 735i så gikk lageret i vannpumpa mi, dette resulterte med at det rant vann ut igjennom 2 små hull i vannpumpa på undersiden av der akselen kommer ut.. :-)

Dette var noe GS sa var en typisk feil når lageret i vannpumpene går.. :-)

Skrevet

Hadde samme problem i vinter, byttet termostathus og radiator.

Var lekkasje imellom eksp.tank og radiator.

Borret også hull i termostaten for bedre lufting. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...