Gå til innhold

Problemer med E39 (Mye turtall, lite drag.)


Eidhaug
 Share

Anbefalte innlegg

Bil: 523ia -97 Sedan

Når jeg drar på jobb kl 4 om morgenen går bilen fint de 3 første minuttene, da etter å ha stått siden jeg kommer i 13-14 tiden på dagen.

Problemet er at den vil ikke yte riktig, turtallet hopper litt når jeg prøver meg opp til 6000rpm. Og tomgangen er veldig lav, 500, når jeg toucher gassen så høres det ut som den nesten drukner seg opp til 1000 før den blir någenlunde normal igjen, slipper jeg gassen, 500. Den har også dødd når jeg kommer inn i et kryss etter høy fart.

(Har oppdaget at den dødde sånn halvveis på vei opp i en fartsdump også.)

Mye turtall, lite drag.

Jeg fjernet katalysatoren for litt siden fordi den gikk tett, fungerte fint etter det, men nå, 1 1/2 måned etterpå så har det blitt slik. Vet ikke om det har noen sammenheng.

Hjølp! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste og enkleste er å se etter lekkasje rundt innsug. Bend å vri mens bilen går og se etter sprekker /rifter eller slanger som er løs som gjør at den drar inn falskluft.

Men jeg er ganske sikker på at det er lamda som kødder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! (Ønsker gjerne flere ville ideer, så jeg kan ta den billigste og prøve den)

Skal sjekke etter falskluft i morgen, finvær her i trøndelag shø.

Bli litt rart turtale åt ås all tå hen sjitluokta rundt husa da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet selv, har bytta kamsensor. Når jeg starter om morgenen, så går den helt fint. Men når motoren blir varm, så drar den dårlig og kutter. Tok diagnose og da var det kamsensor det slo ut på. så bytta jeg kamsensoren. Så kjørte jeg sirka to uker, så var problemet tilbake. Skal ta diagnose igjen. Kjedelig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil: 523ia -97 Sedan

Når jeg drar på jobb kl 4 om morgenen går bilen fint de 3 første minuttene, da etter å ha stått siden jeg kommer i 13-14 tiden på dagen.

Problemet er at den vil ikke yte riktig, turtallet hopper litt når jeg prøver meg opp til 6000rpm. Og tomgangen er veldig lav, 500, når jeg toucher gassen så høres det ut som den nesten drukner seg opp til 1000 før den blir någenlunde normal igjen, slipper jeg gassen, 500. Den har også dødd når jeg kommer inn i et kryss etter høy fart.

(Har oppdaget at den dødde sånn halvveis på vei opp i en fartsdump også.)

Mye turtall, lite drag.

Jeg fjernet katalysatoren for litt siden fordi den gikk tett, fungerte fint etter det, men nå, 1 1/2 måned etterpå så har det blitt slik. Vet ikke om det har noen sammenheng.

Hjølp! :wink:

Har du sjekket veihusventilslange?? og den store gummislangen til throttle ventil. Det er ofte disse slangene knukket. Jeg ser at du har E39. Det er ofte disse slangene røkt på E39. Hvis du har ikke skiftet fra før, så er det på tiden.

fxi46xtgasx8rba07v5a.jpg

Veihusventil:

gr55c9jy6ghfdsjlxw6e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet selv, har bytta kamsensor. Når jeg starter om morgenen, så går den helt fint. Men når motoren blir varm, så drar den dårlig og kutter. Tok diagnose og da var det kamsensor det slo ut på. så bytta jeg kamsensoren. Så kjørte jeg sirka to uker, så var problemet tilbake. Skal ta diagnose igjen. Kjedelig problem.

Skal ta bilder underveis, så hvis dette løser problemet mitt, kanskje du kan bruke noen av dem som veiledning. Er nok samme til deg, kan også være en skitten tomgangsregulator, jeg skal grave meg igjennom flere deler i dag for å finne feil.

Takk for svar! (Ønsker gjerne flere ville ideer, så jeg kan ta den billigste og prøve den)

Skal sjekke etter falskluft i morgen, finvær her i trøndelag shø.

Bli litt rart turtale åt ås all tå hen sjitluokta rundt husa da :lol:

Bættre, bli litte toillatt tå denne sjiten ja!

Mudbug, takk for tipset! Kommer tilbake hit senere i dag med eventuell løsning og noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamakselsensor?

Har vanskelig for å tro at kamsensor skulle forandre info fra kald til varm motor?

Vet at lamda fungerer først når den er blitt varm så derfor jeg tipper på den.

Synes huske at lamda virker først på 280 C*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...