Gå til innhold

Skifte framdempere e34?


BMWE30I
 Share

Anbefalte innlegg

Det eneste man bør ha foruten basic koppesett/fastnøkkelsett er vel fjærklemmer.

kan være at du må bruke rørtang for å løstne koppen som holder demperen nedi fjærbeinet.

Om jeg husker rett var det bare å sette på fjærklemmene, løsne senterbolten midt i tårnlageret (den som holder demperen), skru av parallellstag (de som fester stab-stag i fjærbein), og dra hele sjiten ut av skjermen. Når du har kommet så langt er det bare å dra av fjæra med klemmer, slik at du kommer til koppen som holder demper nedi fjærbein. det er vel her de fleste kan få litt problemer, da denne kan sitte ganske godt. har du 2 store rørtenger skulle det ihvertfall gå helt uproblematisk.

Er koppen skikkelig fastrustet kan du bli nødt til å ta løs hele fjærbeinet, som er en litt større oppgave og innebærer bl.a å løsne fjærbein fra ei plate i bunnen av demper, som holder fjærbeinet fast stag/bæring (er 3 bolter med 19mm hode om jeg husker rett), samt at kaliper må løsnes og henges i en vaier (ikke etter slangen). Når dette skal løsnes er det en fordel med luftverktøy da de sitter noe voldsomt.

Vil anbefale deg å kjøpe bl.a tårnlager, ny bump-stop og gummi som ligger mellom fjær og tårnlager/fjærbein i samme slengen.

Edit:

Her er en gangske god DIY på dette. Her tar de ut fjærbeinet med en gang, som sikkert er en god idé istedet for å bruke dobbelt så mye tid på å få det til uten å ta det av.

http://www.bmwe34.net/Wiki/tiki-index.p ... ont+shocks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ganske lett og løsten bremse caliptern, 2 stk 15mm bolten på baksiden, dra av caliptern og hendg den opp i en strip/wire (ikke slangen!)

abs sensoren sitter i kun 1 umbrako bolt, løstne denne.

ta løs kabler (abs sensor og bremsklosse måler)

løste 3stk 19mm bolter som sitter under hele fjerbenet

løstne 3stk 13mm muttrer som holder fjerbenslagret.

anbefaler og løstne senterbolten i toppen av demperen før du jekker opp bilen. ikke ta den helt av men løstne den så den er enklere og løstne senere.

det enkleste er og ta ut hele fjerbenet med en gang, har du ikke hatt muttern som holder demperen i fjerbenet opp noen gang så vil nok den sitte som f..., sett hele fjerbenet i en skrustikke og varm muttern med en proppan brenner før du løstner den med en stoor rørtang.

som s.hafsmo sier, du bør bytte fjergummi puter, tårnlager, mutter som holder demper og slikt med det samme!

bruk også kopperpasta når du monterer sammen, mye lettere og løstne alt neste gang du må gjøre noe der :)

det du trenger av utstyr:

jekk, støttebukk, koppnøkkelsett, umbrakosett, strips, propanbrenner, stor rørtang, skrustikke, kopperpasta, kanskje latmannsarm. evnt luftverktøy (muttertrekker om du har tilgang til dette, ikke en må ha ting, men gjør jobben litt lettere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Jon, ser jeg har glemt halvparten siden jeg gjorde jobben.

Tror kanskje jeg er den eneste som slapp å demontere hele sjiten for å få byttet demperen. :lol:

Kan være at den hadde vært byttet tidligere på bilen min slik at alt gikk litt lettere.

Og forresten, kjøp for guds skyld den koppen som holder demperen, da denne blir stygg før du får den av.

Forøvrig har jeg hørt flere som mener at enkeltetyper kobberpasta kan fremprovosere rust, så personlig sverger jeg til monteringspasta m. alu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker kopperpastaen man får kjøpt på wurth, demonterte nettopp m5en min som jeg har byttet en haug med deler på for 1-2år siden og ingenting av rust og se der jeg har vert og smørt kopperpasta ivertfall, enkelt når alt blir så mye lettere og løstne, men det er vel samme hva man bruker så lenge det smører gjengene og ikke lar di rustne fast igjenn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med gutta her. For min del gikk ting ganske greit, men jeg glemte å løsne bolten på toppen av fjærbeinet før jeg satt den på bukker. Angret på det :)

Eneste jeg slet skikkelig med var den nevnte koppen som holder demperen nede i beinet. Jeg ble tilslutt sittende med baufil for rett og slett dele den for så å banke den av med skrutrekker og hammer. En ting til som kan være greit å ha i bakhodet, er at den ene skruen som holder ABS-sensoren kan sitte godt og den er ganske pinglete. Jeg knakk den ene skruen, så ta det litt easy med disse.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS-sensoren skal ikke være nødvendig å skru ut. Følg ledningen til der den forsvinner inn gjennom hjulbuen til motorrommet; vri hele gummistasen (mot klokka?) og dra forsiktig ut. Da vil den komme en kopling til syne og du kan dra disse fra hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...