wedar Skrevet Mai 9, 2011 Skrevet Mai 9, 2011 Hallo. Jeg har en 1997 modell E39 520 som ikke fungerer som den skal. Hadde noen tilfeller for et par uker siden, da motoren kuttet et par sekunder, for så å gå som normalt igjen et par ganger. Dette var med flere dagers mellomrom. Så begynte den å "smånykke" når jeg kjørte. Det gjorde den et par dager, helt til jeg fylte bensin. Da fungerte den helt fint igjen, og jeg trodde det muligens var kondens eller noe slikt som hadde gjort slik at den fusket. Men i går begynte den å fuske voldsomt igjen på vei til jobb. Da jeg skulle hjem, startet den greit, jeg begynte å kjøre med rykk og napp i 100 meter før den stoppet. Den startet igjen, men når jeg ga gass, døde den. Prøvde flere ganger, men den døde hver gang jeg prøvde å begynne å kjøre. Etter å ha latt den stå en times tid, fikk jeg såpass liv i den at jeg fikk kjørt de 100 metrene tilbake til jobben. Når den går på tomgang, dør den sakte etter 15 - 20 sekunder. Den går helt jevnt, bare med lavere og lavere turtall til den slukner. Når den har stått en stund, er det mulig å få opp turtallet, men den "kutter" hele tiden, helt til den stopper helt. Etter å ha startet noen ganger, virker den helt død. Venter jeg en halvtime, starter den igjen. Når bilen har gått på tomgang til den stopper av seg selv, er der ikke noe trykk i den ventilen hvor en slipper ut trykket i bensinsystemet. Jeg byttet bensinfilter, uten noen bedring. Kan bensinpumpa være problemet? Bensintrykksregulatoren? Kan bilen ha overhørt meg si at jeg har tenkt å bytte bil før ferien? Noen som har et forslag? På forhånd takk.. Oi, ble et langt inlegg dette..
Mikael-B Skrevet Mai 9, 2011 Skrevet Mai 9, 2011 Diagnose kan nok avdekke noe. Høres ut for meg som det er kamaksel/veivakselsensor som er på vei til å gå, eller en bensinpumpe som begynner å bli dårlig.
wedar Skrevet Mai 9, 2011 Forfatter Skrevet Mai 9, 2011 takk for kjapt svar Hvordan finner jeg ut om bensinpumpa leverer det den skal og er det noen måte å finne ut om kam/veivsensor fungerer, bortsett fra å dra på verksted, noe som er litt vrient når bilen ikke går lenger enn 100 meter... Må i alle fall prøve å få igang bilen i løpet av dagen. Akkurat nå tror jeg jeg skal sove et par timer, ble en lang dag dette.
richardw Skrevet Mai 10, 2011 Skrevet Mai 10, 2011 Hvis det er veivsensor vil ikke bilen starte en gang. Men det er stor sjangs for at the er kamsensor. Det beste er at du tar en diagnose.
wedar Skrevet Mai 10, 2011 Forfatter Skrevet Mai 10, 2011 Ok. Får se om jeg kommer meg til et verksted med den. Om jeg ikke gjør det, får jeg prøve å bytte kamsensoren først. Takker for svar!
Pittball Skrevet Mai 10, 2011 Skrevet Mai 10, 2011 Ok. Får se om jeg kommer meg til et verksted med den. Om jeg ikke gjør det, får jeg prøve å bytte kamsensoren først. Takker for svar! Finner du ut av det så er jeg ganske interessert i hva det var, bilen min har begynt å kødde litt på samme vis. Kutter plutselig noen ganger (merket det første gang i 90-100km/t at den kuttet og lugget) slik at eg ser et dropp i turtall, for så å gå ganske normalt igjen etterpå. Brukte bilen lite en uke etter dette begynte, da jeg så skulle flytte bilen for å skifte bensinfilter (satset på at filteret var synderen) så ville den ikke starte, brukte lang tid for å få start på bilen, og for å få den til å gå... Skiftet filteret og det virket greit ut, men så begynte den å kødde igjen dagen etter. Skulle parkere og bremset ned og da døde motoren, startet opp og så døde den igjen, startet opp en gang til og så gikk den fint igjen...
wedar Skrevet Mai 10, 2011 Forfatter Skrevet Mai 10, 2011 Bestilte ny kamsensor nå, har den vel her på Torsdag. Skal gi tilbakemelding når jeg har byttet den.
wedar Skrevet Mai 12, 2011 Forfatter Skrevet Mai 12, 2011 Nå fikk jeg byttet kamsensoren, og bilen ble helt død. Ikke antydning til at den tenner i det hele tatt. Har sjekket, dobbeltsjekket og sjekket en gang til at jeg har satt i alle kontakter igjen. Hva kan dette være da? Den startet i alle fall delvis før jeg skiftet sensoren.... Er det noe poeng i å sette den gamle tilbake for å se om det blir noen forskjell?
vegard89 Skrevet Mai 12, 2011 Skrevet Mai 12, 2011 Om di tar diagnose av bilen, så ser di på apperatet hvor mye bensintrykk bilen får.. ja du kan jo så klart skifte tilbake for å se om det er noe forandring..
wedar Skrevet Mai 12, 2011 Forfatter Skrevet Mai 12, 2011 Litt styr å komme seg til et verksted med en bil som ikke går.. Får prøve å rote litt rundt under panseret og se om jeg finner ut noe lurt....
vegard89 Skrevet Mai 12, 2011 Skrevet Mai 12, 2011 Ja det er jo litt kjedelig, men prøv å bytt tilbake til den gamle kamsensoren og se om det blir noe forskjell da..
wedar Skrevet Mai 12, 2011 Forfatter Skrevet Mai 12, 2011 Men det hjalp ikke. Bilen er plutselig helt død. I går startet den litt, for så å stoppe igjen. Da har jeg i alle fall funnet ut at det ikke er kamsensoren som er problemet! Lurer litt på om det kan være bensinpumpa, men det kommer bensin når jeg løsner slangen fra filteret og setter på tenninga så det er jo liv i den, og motoren skulle vel ha forsøkt å tenne selv om den får for lite bensin? Det er i alle fall trykk når jeg trykker inn ventilen for å slippe det ut.
wedar Skrevet Mai 12, 2011 Forfatter Skrevet Mai 12, 2011 Bytta bensinpumpe, og da startet den igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå