Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kan et ødelagt radiatorlokk forårsake for mye trykk i kjølevannet, eller er det motsatt, at det ikke blir nok trykk?

bilen sto på tomgang utenfor igår når jeg kjørte den inn synes jeg slangene var litt harde. Prøvde skru av lokket forsiktig (dette pleier jo alltid gå fint). Istedenfor å fise ut litt trykk skøyt lokket av gårde å vannet fosset ut.

Temperaturen på bilen var så vidt over midten.

Skrevet

det er hvertfall ikke problemet hehe.

Når jeg begynte å skru av lokket, rett for det spratt av så jeg at det begynte å spyle vann ut av slangen

Skrevet

Som regel trykk fra sylindre som er årsaken til trykk i kjøleanlegget hvis motor ikke koker.

Årsak gåen er topp/pakning :cry:

Skrevet

jeg tviler på at pakningen har gått, motoren har ikke gått mange mil siden den blei restaurert, men det kan jo selvfølgelig hende.

Jeg kan evnt trykksette systemet over natta så kan jeg inspisere syl for vann etterpå

Skrevet

Kan være at den ikke lekker før motor er varm da.

Vet du kan få mål CO eller noe lignende i frosveska.(rester som kommer fra forbrenning i sylinder)

Skrevet
Som regel trykk fra sylindre som er årsaken til trykk i kjøleanlegget hvis motor ikke koker.

Årsak gåen er topp/pakning :cry:

Enhver motor med lukket veskekjøling har trykk ved driftsvarm motor. Ikke noe og diskutere det...

ehrnst.

Se til at gjengene (ser for meg at du har den typen) på ekspansjons tanken/radiator er ok, og skaff deg ett nytt lokk og test igjen.

Helt normalt at slanger er "harde" ved varm motor, og ganske så normalt at vann fosser over ved åpning av lokket da, og er da særlig dersom det er liten tank eller høyt nivå i tank.

Skrevet

Skal få tak på et annet lokk, ja. Har den nye typen med gjenger innvendig i beholderen.

Kan hende det var litt mye vann ja, men det burde overløpsslangen spyttet ut om lokket er i orden, så jeg får prøve det først

Skrevet
Enhver motor med lukket veskekjøling har trykk ved driftsvarm motor. Ikke noe og diskutere det...

Enig i det. Men forstår det slik at det ser ut som den koker (bobler) etter å ha tatt av lokket.

Vil tro det er lite trykk etter at lokket er av da

Har heller ikke hørt og sett at vannet har fosset ut når en tar av lokket bare av det normale trykket i anlegget :?:

Skrevet

Etter at lokket er tatt av på en god og driftsvarm motor rett etter den er stoppet, så vil det faktisk kunne koke, nettopp fordi trykket forsvinner, og temperaturen rund sylindervegger er typisk godt over 100 grader.

Ellers vil jeg påstå at f.eks. 6syl e36/e39 vil spytte ut vann ved fjerning av lokket ved varm motor dersom veskenivået er over minimum ved kald motor.

Veldig lite luft (kompresjons område) i tanken på disse, og relativt stort kjøleanlegg (liter) ellers på dem.

Så er alt på stell, så vil vannet "fosse" ut ved åpning av lokk ved varm motor.

Skrevet

OK.

Hvis det er trykk fra sylinder vil det kunne vises ved at det bobler/koker etter at lokket er av i alle fall hvis det ikke er noe som gjør at bilen koker.

Vi får se etter at det er kommet på nytt lokk da :wink:

Skrevet

Skal sies at jegvtok av lokket fordi jeg synes det var litt mye trykk i slangene, ref mitt første innlegg. Dette kan jo komme av ødelagt lokk og evnt for mye vann da

Skrevet

Hvordan skal egentlig et lokk på E39 oppføre seg?

Skal det holde tett inntil et visst trykk og så slippe ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...