ehrnst Skrevet Mai 12, 2011 Share Skrevet Mai 12, 2011 Hei. Kan et ødelagt radiatorlokk forårsake for mye trykk i kjølevannet, eller er det motsatt, at det ikke blir nok trykk? bilen sto på tomgang utenfor igår når jeg kjørte den inn synes jeg slangene var litt harde. Prøvde skru av lokket forsiktig (dette pleier jo alltid gå fint). Istedenfor å fise ut litt trykk skøyt lokket av gårde å vannet fosset ut. Temperaturen på bilen var så vidt over midten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Mai 12, 2011 Share Skrevet Mai 12, 2011 Kan forsåvidt forårsake begge deler, men som oftest at det ikke blir trykk (slipper ut alt). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mai 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2011 det er hvertfall ikke problemet hehe. Når jeg begynte å skru av lokket, rett for det spratt av så jeg at det begynte å spyle vann ut av slangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Mai 12, 2011 Share Skrevet Mai 12, 2011 Som regel trykk fra sylindre som er årsaken til trykk i kjøleanlegget hvis motor ikke koker. Årsak gåen er topp/pakning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mai 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2011 jeg tviler på at pakningen har gått, motoren har ikke gått mange mil siden den blei restaurert, men det kan jo selvfølgelig hende. Jeg kan evnt trykksette systemet over natta så kan jeg inspisere syl for vann etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Mai 12, 2011 Share Skrevet Mai 12, 2011 Kan være at den ikke lekker før motor er varm da. Vet du kan få mål CO eller noe lignende i frosveska.(rester som kommer fra forbrenning i sylinder) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Mai 12, 2011 Share Skrevet Mai 12, 2011 Som regel trykk fra sylindre som er årsaken til trykk i kjøleanlegget hvis motor ikke koker.Årsak gåen er topp/pakning Enhver motor med lukket veskekjøling har trykk ved driftsvarm motor. Ikke noe og diskutere det... ehrnst. Se til at gjengene (ser for meg at du har den typen) på ekspansjons tanken/radiator er ok, og skaff deg ett nytt lokk og test igjen. Helt normalt at slanger er "harde" ved varm motor, og ganske så normalt at vann fosser over ved åpning av lokket da, og er da særlig dersom det er liten tank eller høyt nivå i tank. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mai 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2011 Skal få tak på et annet lokk, ja. Har den nye typen med gjenger innvendig i beholderen. Kan hende det var litt mye vann ja, men det burde overløpsslangen spyttet ut om lokket er i orden, så jeg får prøve det først Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Mai 12, 2011 Share Skrevet Mai 12, 2011 Enhver motor med lukket veskekjøling har trykk ved driftsvarm motor. Ikke noe og diskutere det... Enig i det. Men forstår det slik at det ser ut som den koker (bobler) etter å ha tatt av lokket. Vil tro det er lite trykk etter at lokket er av da Har heller ikke hørt og sett at vannet har fosset ut når en tar av lokket bare av det normale trykket i anlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Mai 12, 2011 Share Skrevet Mai 12, 2011 Etter at lokket er tatt av på en god og driftsvarm motor rett etter den er stoppet, så vil det faktisk kunne koke, nettopp fordi trykket forsvinner, og temperaturen rund sylindervegger er typisk godt over 100 grader. Ellers vil jeg påstå at f.eks. 6syl e36/e39 vil spytte ut vann ved fjerning av lokket ved varm motor dersom veskenivået er over minimum ved kald motor. Veldig lite luft (kompresjons område) i tanken på disse, og relativt stort kjøleanlegg (liter) ellers på dem. Så er alt på stell, så vil vannet "fosse" ut ved åpning av lokk ved varm motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Mai 12, 2011 Share Skrevet Mai 12, 2011 OK. Hvis det er trykk fra sylinder vil det kunne vises ved at det bobler/koker etter at lokket er av i alle fall hvis det ikke er noe som gjør at bilen koker. Vi får se etter at det er kommet på nytt lokk da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mai 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2011 Skal sies at jegvtok av lokket fordi jeg synes det var litt mye trykk i slangene, ref mitt første innlegg. Dette kan jo komme av ødelagt lokk og evnt for mye vann da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Mai 12, 2011 Share Skrevet Mai 12, 2011 Jepp, men tror du var bekymret uten grunn egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LK Skrevet Mai 12, 2011 Share Skrevet Mai 12, 2011 Hvordan skal egentlig et lokk på E39 oppføre seg? Skal det holde tett inntil et visst trykk og så slippe ut? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Mai 13, 2011 Share Skrevet Mai 13, 2011 Ja. Skal slippe ut trykket ved ca 2 bar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå