Johnny.fjetland Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Ja nå har jeg skiftet termostathus og ekspansjonstank og skal til å fylle på kjøleveske. Jeg har skjønt at det med å få ut luften er ikke så enkelt. Jeg har fått tips om å sette bilen i en bratt bakke med snuten opp og fylle på til det renner ut av lufteskruene, men ifølge jæger så er det ikke så enkelt. Jeg fikk tips om å fylle på til det renner ut av lufteskruene eller til det er fult. la motoren gå på tomgang til den er varm med lokket åpent etterfyll hele tiden skru så lokket på og opn lufteskruene og se at det bare kommer kjøleveske og ikke lurt ut. STEMMER DETTE??? eller er det noen andre triks???
JTS77 Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Det enkleste er å sette bilen plant. Sette varmeapparatet på max varme begge sider og sette nøkkel i posisjon 2 (Da går den elektriske sirkulasjonspumpen.) Så åpner du lufteskruene. Så er trikset å helle på kjølevæske så forsiktig som du klarer, hvis du heller like seint som motoren svelger unna er det en god pekepinn. Når du ikke får på mer kjølevæske skrur du igjen lufteskruene og sett på ekspansjonslokket. Deretter er det bare å starte opp å kjøre. Men husk å vær tålmodig når du heller på
evovrs Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 ! nr 1 bilen skal stå i vater nr 2 sett på tenning, varme på fullt, og vifte på nr 3 åpne lufteskrue® nr 4 fyll på til det nesten renner over og hold nivået der til det kun kommer væske ut av lufteskrue. nr 5 steng lufteskrue. gi slangen øverst på radiator noen gode klemmer så nivå kommer på riktig plass. start og kjør, for å være 100 % sikker, kjør en tur med pen kjøring, også gjør du samme prosess en gang til, da er du 100% sikker Dette er bekreftet riktig måte fra BMW i tyskland!!
evovrs Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Det enkleste er å sette bilen plant. Sette varmeapparatet på max varme begge sider og sette nøkkel i posisjon 2 (Da går den elektriske sirkulasjonspumpen.) Så åpner du lufteskruene. Så er trikset å helle på kjølevæske så forsiktig som du klarer, hvis du heller like seint som motoren svelger unna er det en god pekepinn. Når du ikke får på mer kjølevæske skrur du igjen lufteskruene og sett på ekspansjonslokket. Deretter er det bare å starte opp å kjøre. Men husk å vær tålmodig når du heller på Detter er riktig, bare husk å regulere nivå etterpå
JTS77 Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Det enkleste er å sette bilen plant. Sette varmeapparatet på max varme begge sider og sette nøkkel i posisjon 2 (Da går den elektriske sirkulasjonspumpen.) Så åpner du lufteskruene. Så er trikset å helle på kjølevæske så forsiktig som du klarer, hvis du heller like seint som motoren svelger unna er det en god pekepinn. Når du ikke får på mer kjølevæske skrur du igjen lufteskruene og sett på ekspansjonslokket. Deretter er det bare å starte opp å kjøre. Men husk å vær tålmodig når du heller på Detter er riktig, bare husk å regulere nivå etterpå Trenger ikke det da lokket kaster av det den ikke vil ha, den regulerer seg selv. Og en trenger heller ikke ha på viften i bilen
evovrs Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Stemmer, mente det var noe kjent med navnet ditt johnny, du kjøpte taklukemotor av oss, i Hokksund
evovrs Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Det enkleste er å sette bilen plant. Sette varmeapparatet på max varme begge sider og sette nøkkel i posisjon 2 (Da går den elektriske sirkulasjonspumpen.) Så åpner du lufteskruene. Så er trikset å helle på kjølevæske så forsiktig som du klarer, hvis du heller like seint som motoren svelger unna er det en god pekepinn. Når du ikke får på mer kjølevæske skrur du igjen lufteskruene og sett på ekspansjonslokket. Deretter er det bare å starte opp å kjøre. Men husk å vær tålmodig når du heller på Detter er riktig, bare husk å regulere nivå etterpå Trenger ikke det da lokket kaster av det den ikke vil ha, den regulerer seg selv. Og en trenger heller ikke ha på viften i bilen På enkelte modeller så må du ha på vifta, hvis ikke er det ikke strøm til ventil. Bedre å ha den på for å vøre sikker better safe than sorry
oleo Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Bare pass på å løsne lufteskruene nok til at det kommer væske og luft ut... IKKE skru dem helt av. Skrur man dem helt av får du gjerne en uønsket vannsøyle (done that, been there) Jeg fyller gjerne en 1,5 ltr colaflaske som jeg setter opp/ned i ekspasjonstanken under lufteprosedyren.
Johnny.fjetland Skrevet Mai 13, 2011 Forfatter Skrevet Mai 13, 2011 Heisann og takk for mange gode tips. Jeg har ikke nivåregulator på min bil, så jeg vet ikke om det har noe å si???? Jeg får gjøre noen forsøk på det dere sier her inn og tusen takk for hjelpen. evovrs var det meg du mente du kjent igjen på navnet eller var det JTS77 du kjente igjen. Jeg har kjøpt en takluke motor men det var vel i fjor sommer og jeg husker ikke helt hvor jeg kjøpte den, men dersom du mente meg så må jeg si at jeg er inponert over din hukommelse..
JTS77 Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Jeg fyller gjerne en 1,5 ltr colaflaske som jeg setter opp/ned i ekspasjonstanken under lufteprosedyren. Dette er det dummeste du kan gjøre når det gjelder å få ut lufta i motoren, skaper bare MASSE ekstra arbeid. Heisann og takk for mange gode tips. Jeg har ikke nivåregulator på min bil, så jeg vet ikke om det har noe å si???? Jeg får gjøre noen forsøk på det dere sier her inn og tusen takk for hjelpen. evovrs var det meg du mente du kjent igjen på navnet eller var det JTS77 du kjente igjen. Jeg har kjøpt en takluke motor men det var vel i fjor sommer og jeg husker ikke helt hvor jeg kjøpte den, men dersom du mente meg så må jeg si at jeg er inponert over din hukommelse.. Skal ikke ha noe å si det nei. Og eg har ikke kjøpt slik motor så det er nok mynta til deg
oleo Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Dette er det dummeste du kan gjøre når det gjelder å få ut lufta i motoren, skaper bare MASSE ekstra arbeid. Hva bygger du den påstanden på? For min del opplever jeg det motsatte... mindre søl og man kan bevege seg fritt under lufting
evovrs Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Ja, jeg husker vel godt, men mener å huske du sendt oss en mail på dette, og da ser jeg navnet også lager jeg jo faktura, så ser jeg en ting to ganger, da sitter det uansett om jeg trenger det eller ikke... Håper du får til bilen igjen. bare å sende en pm hvis du trenger noe til bilen, vi har alt til E-39, og generelt bmw
bjalle Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Jeg har bestandig fylt eksp tanken helt full først med kald motor og satt på lokket,så etterfylt kjølevæske på thermostathuset,en liten trakt i lufteskrue hullet,etterfyll hele tiden mens motor blir varm og max varme,renner over iblandt men det er plass til mer,ikke rør ekspansjontanken når motor er varm,etterfyll til riktig nivå dagen etter,dette er måten som har fungert best for meg uten problem med luft i systemet i etterkant.
JTS77 Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Dette er det dummeste du kan gjøre når det gjelder å få ut lufta i motoren, skaper bare MASSE ekstra arbeid. Hva bygger du den påstanden på? For min del opplever jeg det motsatte... mindre søl og man kan bevege seg fritt under lufting Når du gjør det slik presser du samtidig luft inn i systemet. Det beste er å la motoren få tilgang til luft mens du fyller. Derfor en må fylle på så forsiktig som mulig, gjør en dette så varsomt som mulig slipper en i beste fall å lufte. Det finnes allerede mange tråder ang dette. Det er sikkert flere måter å gjøre dette på ang søl o.l. Men for min del er det definitivt verdt å ta det rolig med påfyllinga, for så å skru fast korken å kjøre i stedet for å heve fronten, trykke på slanger å styre på...
evovrs Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Skjønner ikke hvorfor folk skal legge inn sine egne hjemmelagde måter på dette, det jeg skrev først er den måten bmw annbefaler det skal gjøres på, End og story, burde forresten ligge en klistret tråd på dette øverst på teknisk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå