Gå til innhold

e39 520IAT, trekke vogn.


Kenni
 Share

Anbefalte innlegg

Har behov for å trekke vogn men har ikke BE sertifikatet. Dette vil si at bilen må ha en tillatt totalvekt på under 2200kg da vognen har en totalvekt på 1300kg. Det er også lang ventetid på oppkjøring hos BT, så jeg kan ikke få E før ferien.

Bilen er en 97mod. 520IAT med 247k på telleren. Vurderer å montere hengerfeste på denne. Bilen er omsider 100% teknisk stand. Har noen spørsmål rundt bruk av denne bilen til det som jeg håper noen her kan hjelpe med.

Er det risikosport å dra henger etter en bil med såpass mange km på seg?

Vil jeg bli noen sinke i trafikken?

Bør jeg skifte gearkasse olje og filter?

Er det annet jeg må tenke på med tanke på gearkasse, re-seting for kjøring etc?

Er det annet jeg bør tenke på i denne forbindelsen?

Bør jeg kjøre i manuelmodus?

Magefølelsen sier at jeg ikke bør trekke vogn med denne bilen, men jeg har ikke erfaring med BMW på dette området. Så derfor usikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det risikosport å dra henger etter en bil med såpass mange km på seg?

Vil jeg bli noen sinke i trafikken?

Bør jeg skifte gearkasse olje og filter?

Er det annet jeg må tenke på med tanke på gearkasse, re-seting for kjøring etc?

Er det annet jeg bør tenke på i denne forbindelsen?

Bør jeg kjøre i manuelmodus?

Punkt 1: sjekk vognkortet hva som er tillatt hengervekt, så må du huske på reglene for kjøring med henger ihht ditt førerkort.

Campingvogner er ikke under disse nye flotte fine BE reglene, skal du trekke campingvogn så er det totalvekten som ikke må overskride 3500kg for førerkort B, og selvfølgelig hva bilen er godkjent for å kunne trekke som er reglene.

Om du blir noen sinke i trafikken? tja kommer jo ann på vei og føreforhold pluss fartsgrenser, på veier med fartsgrense over 80 blir du garantert en sinke hvis du holder deg til loven, for du har ikke lov til å kjøre fortere enn 70 og 80km/t (vekt og brems eller ikke brems som bestemmer dette)

Hvis kassa di har runda 247k og den enda ikke har blitt byttet olje på, så ville jeg byttet olje og filter uansett.

Om du skal sette den i drive eller geare manuelt, finner du greit ut med tanke på hvor lett/tungt bilen går.

Jeg drar selv både vanlig varehenger 750kg og båthenger med min 97mod E39 520IA og bruker kun å sette den i drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vekter på bil og vogn stemmer slik at d er under 3500kg. Det er mer hvordan dette vil oppføre seg og evt holde siden den er kjørt såpass mye. Vil nok skifte olje any way ja. Men siden bilen ikke er så mye verdt lenger, så er jeg også usikker på om jeg vil bruke de lappene det koster med et hengerfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal IKKE gire automat manuelt ved trekking av henger har jeg alltid hørt. Kassa er mye bedre til å velge riktig gir etter belastning en det man selv er. Det værste er vel egentlig hvis man ligge og seigdrar på for lavt turtall, da vil man risikere å få en voldsom belastning på kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal IKKE gire automat manuelt ved trekking av henger har jeg alltid hørt. Kassa er mye bedre til å velge riktig gir etter belastning en det man selv er. Det værste er vel egentlig hvis man ligge og seigdrar på for lavt turtall, da vil man risikere å få en voldsom belastning på kassa.

Jeg er uenig. Hvis girkassen skal velge selv blir det fort veeeldig mye giring opp og ned, noe som sliter på clutchene og gjør olja varm. Ikke bra. Men helt enig i at det ikke er bra å seigpine.

Jeg pleier å velge et eller to trinn lavere gir slik at motoren jobber relativt uanstrengt. Låser den i gir den klarer å dra uanstrengt på flater og girer ned et trinn i bakkene. I drive har mine biler hatt en tendens til å legge inn for høyt gir og ligge konstant å skifte mellom det og et lavere gir. Utrolig slitsomt.

Toliteren til trådstarter er ikke det optimale utgangspunkt for å dra vogn, men foruten høyt turtall og forbruk er det ikke noe problem egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal IKKE gire automat manuelt ved trekking av henger har jeg alltid hørt. Kassa er mye bedre til å velge riktig gir etter belastning en det man selv er. Det værste er vel egentlig hvis man ligge og seigdrar på for lavt turtall, da vil man risikere å få en voldsom belastning på kassa.

Jeg er uenig. Hvis girkassen skal velge selv blir det fort veeeldig mye giring opp og ned, noe som sliter på clutchene og gjør olja varm. Ikke bra. Men helt enig i at det ikke er bra å seigpine.

Jeg pleier å velge et eller to trinn lavere gir slik at motoren jobber relativt uanstrengt. Låser den i gir den klarer å dra uanstrengt på flater og girer ned et trinn i bakkene. I drive har mine biler hatt en tendens til å legge inn for høyt gir og ligge konstant å skifte mellom det og et lavere gir. Utrolig slitsomt.

Toliteren til trådstarter er ikke det optimale utgangspunkt for å dra vogn, men foruten høyt turtall og forbruk er det ikke noe problem egentlig.

I instruksjonsboka til gammelbilen min (2003 530da E39) sto det klart og tydelig at ved kjøring med henger/ campingvogn måtte altid gir velgeren stå i drive! Kjøring med manuell giring kan forårsake store skader eller havari på automatkasse! Dette pga i drive velger den giret den skal bruke avhengig av tempratur, motorbelastning og moment! Dette er noe du ikke klarer manuelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teksten er nok der for å hindre at uvitende idioter skal gjøre feil. Slik jeg opplevde min forrige bil, 99 E39 530dat, så var den mye mye mer glad i å seigpine enn hva jeg likte. Så gale at motoren måtte gå på blytung belastning med stadige girskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...