Gå til innhold

Feilsøking "tapping" strømproblemer E36


Supermen
 Share

Anbefalte innlegg

Har plutselig begynt å få batteriproblemer. Batteriet tapper seg helt tomt uten mening. Trodde først noe var galt med stereo anlegget men feilen er fortsatt der etter at anlegget er koblet ifra...

Dette har da nylig oppstått...aldri vært problem før...

(Stereo koblet vekk)

Hva/hvor kan evt. feil ligge?

Nr. 1...Fikk et helt nytt batteri for 2-3 uker siden...(Så batteri er det ikke)

Nr. 2...Dynamoen lader...Dette er sjekket

Nr. 3...Måler 10-11V når jeg kobler ifra -(Minus) Pol og setter instrumentet mellom -(Minus)Batteri og karosseri...DVS. noe trekker jævlig...MEN HVA??

Nr. 4...Alt lys er slått av...Ingen lamper lyser...

Kanskje alarmen som trekker? Har en liten stund i det siste hørt en zzzzz -summelyd- som kommer ifra motoren...rundt dynamoen der, men kan ikke helt 100% plassere hvor den kommer ifra...Mulig dynamoen synger på siste verset...men er vel ikke den som trekker så jævlig mye da..?? Den lader jo, men...

Er en sånn feil vanskelig å finne for en BMW forhandler...Har BMW Bavaria rett nedi gata for meg her...Men det koster sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet er helt i orden. En av grunnene til at jeg måtte bytte batteri et dette. Men poenget er noe STJELER STRØM...hvor begynner man feilsøkinga...Alt stereo er koblet vekk og ingen lamper "som kan stjele strøm" lyser...men fortsatt måler jeg 10-11V på minussiden imot karosseriet...

??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er ladespenningen da?

Og hvor stor er spenningen over batteripolene?

Du kan ikke måle slik du gjør nå og forvente å måle 12v.

Mål spenning over polene mens begge ledningene er koplet til batt. Så kan du evt måle med ene ledningen frakoplet. Og deretter måler du ladespenningen.

Hvis ladespenning og batterispenning er lav så har du årsaken til tomt batt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet er nytt og i orden. Den måler som den skal.

Ladespenningen er som den skal. Dynamoen er i orden.

Men noe trekker når bilen er slått av, når ALT er av...det som er probl...

Da må du nesten måle strømtrekk slik som er foreslått... altså amper og ikke spenning.

Slik du måler det så måler du spenning i kretsen og det sier ingenting om hvordan batteriet har det eller om det er en strømtyv en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde det også...den trekker strøm (A) i kretsen...når jeg plukket vekk en og en sikring...gikk aldri strømmen ned til 0...

Som foreslått...

Kor langt ned gjekk den da? Nokre få mA er heilt normalt. Pass også på at kupelys, bagasjeromslys, etc. er skrudd av, ellers vil du bli lurt av desse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er slått av...coupelys, bagasjeromlys...ALT...Den lå på rundt 2,...A, altså ikke mA...

Brukte også et tang-ampermeter rundt -minus kabelen fikk samme måling...2,...A...

Men ingenting skjedde da jeg plukket vekk en og en sikring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2A?

Det er rimelig mye... nesten så en mistenker overledning.

Tror jeg ville gått for større ting aller først. Eks koplet vekk dynamo og starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler 10-11V når jeg kobler ifra -(Minus) Pol og setter instrumentet mellom

Dette er for lite på et ubelastet batteri. Mulig jeg misforstår deg men fulladet batteri måler normalt over 13 volt.

Kan koble fra poler og mål batteriet etter lading og mål på nytt etter at det har stått en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var 2A + ikke Volt...

men som jeg sa...kan noe TAPPER batteriet så...kan ikke holde seg fullladet hele tida...jeg må koble vekk -Minus (som jeg har gjort) så det ikke blir tappet HELT NED....

Nr. 3...Måler 10-11V når jeg kobler ifra -(Minus) Pol og setter instrumentet mellom

Prøver igjen.

Du måler 10-11 volt sier du etter at du har koblet fra minuspol.

Da sier jeg at det er for lite. Et ubelastet fult batteri skal ligge over 13 volt.

Du kan måle spenning på fulladet batteri ikke tilkoblet bil.

La det stå en stund og mål igjen. da vil du se om batteriet tapper seg selv.

Måler du 13 volt skal du ikke måle vesentlig lavere etter en natt/døgn .Min 12,9 v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...