Gå til innhold

Stoppet for kontroll :(


erleb
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ble nettop stoppet, ble sendt til biltilsynet, og må rette noen feil.

Jeg har 3 - serie E36 3 serie (91-97) sedan 318iM43, som det står på GS

Feilene er som følgende:

1. Stoppet med 225/50R16 hjul. Hjulet kommer borti innerskjermen

2. Er satt på senkesett, har dokumentasjon, må bare få dette godkjent

3. Oljelekasje fra motoren

Spørsmålet mitt er derfor hvordan skal jeg unngå at hjulet kommer borti innerskjermen? Jeg vurderer å kjøpe orginale/kopi fjærer og dempere, eller hva som trengs. Har senkesett nå. Alternativt må jeg kjøpe nye hjul, men det tror jeg blir for dyrt. Bryr meg ikke om bilen må heves. Hva vil være billigst for meg? Alt av arbeid gjør jeg selv.

Oljelekasjen kan da ikke være så hast med. Står jo at jeg har 3 uker på å fikse dette, men de kan da ikke stille krav til dette?

Eventuelt noen som vil bytte fjærer/dempere felger/hjul. Først vil jeg vurdere å kjøpe nytt, hvis det blir for dyrt, så kan jeg bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettop ute og sjekket. Ser ut som senkingen ikke har noe med det å gjøre. er bare hjulene som er overdimensjonert. Som du sier så høres det fornuftig ut å valse, det vil vel si å presse inn skjermen med makt så den ikke kommer i kontakt med hjulet.

Forstår ikke hva innpress er, og heller ikke TUV, googler nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på innsiden av felgen din. der står et tall. F eks ET 35. Dett er da innpress.

Du skal i følge denne listen ha ET 42. Dette tallet kan du avvike med 7,5.

Det vil si at du må ha ET mellom 34,5 og 49,5.

Det står stemplet på felgen din. Kan nok være at dette er feil hos deg etter som det subber i skjermen

http://www.darklight.no/boltesirkel/

TUV godkjenning er papirer som var med da du kjøpte senkesettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at valsing er løsningen? Venstre hjul skraper på sideveggen mot motoren når jeg ratter maks til venstre, Behøver ikke valse rett opp og rundt som de gjør her http://www.automote.no/Customers/bilbyg ... 40_149.jpg

Det vil vel kanskje funke å finne ei slegge og bare hamre løs :P

innpress er 46, står "7jx16 h2 is 46 b".

Takk for all hjelp jeg har fått :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er org dekkdim på 3-serien din da? hva står i vognkort? 195/55/15 eller lignende? Når man går over til større felger så må man ha mindre profil på felgen sånn at det ikke ja f.eks slår borti eller subber. Hvis bilen din er blodsenka så går jo det også ut over dekk etc.

At du får mangel på motoren høres helt crazy ut.. drypper det olje fra motoren???

Var ikke tilfeldigvis ved Bøler t-bane i dag? Jeg så dem sto der nemlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er strenge på oljelekasje pga miljø forurensing. Så det må nok også utbedres. det du kan gjøre er å få det rent før du drar til sjekk å legge noe pakningsgreier over så det ikke leker under sjekken på BT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er org dekkdim på 3-serien din da? hva står i vognkort? 195/55/15 eller lignende? Når man går over til større felger så må man ha mindre profil på felgen sånn at det ikke ja f.eks slår borti eller subber. Hvis bilen din er blodsenka så går jo det også ut over dekk etc.

At du får mangel på motoren høres helt crazy ut.. drypper det olje fra motoren???

Var ikke tilfeldigvis ved Bøler t-bane i dag? Jeg så dem sto der nemlig..

Det vil vel kanskje funke å finne ei slegge og bare hamre løs :P

innpress er 46, står "7jx16 h2 is 46 b".

Det er rart at felgen er for brei her da :?

Men med ET 46 så går det feil vei forhold til det som skal være.

Det har vært bedre med mindre innpress.

Måtte selv ned i ET 35 for at det ikke skulle subbe men det var på en betydelig bredere felg da.

Men sjekk vognkortet også hva innpresset (ET) som står der.

Poenget er at du har ET som er innenfor rammene ved visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stoppa i trondheim i forrige uke og sendt til BT. Var på EU kontroll i dag.

Fyren som kontrollerte bilen i dag sa at bærekulene forran var slitt, og det kan ha noe med subbingen å gjøre. I følge haynes boka, så tror jeg at jeg må ha verksted til å gjøre dette for meg.

to andre toer feil som jeg er usikker på om jeg kan gjøre selv er:

Rør/slanger: bremserør svekket pga rustangrep: venstre del bak.

Park.brems: Forskjell i bremsekraft > 50% av høyeste verdi.

Kan jeg gjøre noe av dette selv? Skal gå greit å skru, men usikker om jeg vil bøye bremserør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stoppa i trondheim i forrige uke og sendt til BT. Var på EU kontroll i dag.

Fyren som kontrollerte bilen i dag sa at bærekulene forran var slitt, og det kan ha noe med subbingen å gjøre. I følge haynes boka, så tror jeg at jeg må ha verksted til å gjøre dette for meg.

to andre toer feil som jeg er usikker på om jeg kan gjøre selv er:

Rør/slanger: bremserør svekket pga rustangrep: venstre del bak.

Park.brems: Forskjell i bremsekraft > 50% av høyeste verdi.

Kan jeg gjøre noe av dette selv? Skal gå greit å skru, men usikker om jeg vil bøye bremserør.

Bremsrørene fikser de på Clutch og Brems på Heimdal (industrivn mellom adressa og heimdal sag - ett lite rødt bygg). Hvis de ikke har så bøyer de nye. Ikke så ille på pris. :D Ellers så selges det ferdig bøyde også via bmw forhandlere og gs med flere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er og ha en bil som tåler en kontroll.

Gjør ditt og datt etter en kontroll ....................problemet kommer da du kjører ut av veien og skader noe/noen ,da gjelder ikke forsikringa og du får regress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...