Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har fåt enn del ventil tikking i motorn min isiste, så tenkte bytte de ut, har en topp i kjellern som er sprekt som jeg tok en titt på for å se hvor stor jobben var, der fant jeg ut at 23 ventiler var harde som fy å klemme på, mens 1 ventil kunne jeg klemme inn me fingern!

har lest mange steder at du ikke kan "se" forkjell på en ventil som er ok og en som er ødelagt og tikker..

når jeg ska bytte ventiler på toppen jeg bruker på bilen nå ,så vil vel ventilen som tikker være lett å presse samen ????????????? eller ????????

har forlk vert borti ventiler som tikker men som ikke lar seg sammenpresse?

e34 m50 525im NV

Skrevet

Dette er jo hydrauliske ventil løftere, så når du ikkje har olje trykk blir di jo lette å trykke sammen? Men før du begynner å bytte ventiler og løftere, sjekk at du har bra olje trykk.. Ofte at en overhaling av olje pumpa får bukt på tikke problemer..

Skrevet

så sant så sant, det slo meg litt senere pådagen det me ventilløfterene og oljetrykk.. :) men er det noe som helst måte å finne ut hvem som er ødelagt?

la motoren gå på tomgang uten toppdekselet på? ser jeg hvem som henger igjen litt da tro? eller går det for fort.

noen som har noen tips?

olje pumpa ja, hmm hvor satt den? i bunnpanna? og hvordan ser jeg om trykket er for lavt?

Skrevet
så sant så sant, det slo meg litt senere pådagen det me ventilløfterene og oljetrykk.. :) men er det noe som helst måte å finne ut hvem som er ødelagt?

la motoren gå på tomgang uten toppdekselet på? ser jeg hvem som henger igjen litt da tro? eller går det for fort.

noen som har noen tips?

olje pumpa ja, hmm hvor satt den? i bunnpanna? og hvordan ser jeg om trykket er for lavt?

Om du ikke vil ha oljesøl over alt, er det nok ikke lurt å la motor gå uten toppdeksel. Husk det er litt trykk på olja.

Oljepumpa sitter under oljefilteret, du husker hvor det er?

Skrevet

Olje pumpa sitter nåkk ikkje under olje filter nei.. Den sitter i bunn av motor, så må ned med bunnpanna for å overhale denne.. Der sitter en fjærbelastet "sikkerhets ventil" på olje pumpa, som opner å pumper oljen rett i bunnpanna ijen om trykket blir for høyt.. Denne fjæra har en tendens til å bli slakk med tiden, så du får ikkje olje trykk opp i motoren.. Enkleste måten å sjekke olje trykk på er å kjøpe en oljetrykks måler på f.eks biltema..

Skrevet
så sant så sant, det slo meg litt senere pådagen det me ventilløfterene og oljetrykk.. :) men er det noe som helst måte å finne ut hvem som er ødelagt?

la motoren gå på tomgang uten toppdekselet på? ser jeg hvem som henger igjen litt da tro? eller går det for fort.

noen som har noen tips?

Du kan jo ta av toppdekselet, ta ut pluggene og nappe ut ledningen til coilen. Så dra bilen på starteren :) Da vil det ikke bli oljesøl ihvertfall, og du ser kanskje om det er noe feil..

Skrevet
så sant så sant, det slo meg litt senere pådagen det me ventilløfterene og oljetrykk.. :) men er det noe som helst måte å finne ut hvem som er ødelagt?

la motoren gå på tomgang uten toppdekselet på? ser jeg hvem som henger igjen litt da tro? eller går det for fort.

noen som har noen tips?

Du kan jo ta av toppdekselet, ta ut pluggene og nappe ut ledningen til coilen. Så dra bilen på starteren :) Da vil det ikke bli oljesøl ihvertfall, og du ser kanskje om det er noe feil..

ja prøvde på det. alle ventiler gikk som smurt og fikk ikke sett om noen hang seg.

Skrevet
Olje pumpa sitter nåkk ikkje under olje filter nei.. Den sitter i bunn av motor, så må ned med bunnpanna for å overhale denne.. Der sitter en fjærbelastet "sikkerhets ventil" på olje pumpa, som opner å pumper oljen rett i bunnpanna ijen om trykket blir for høyt.. Denne fjæra har en tendens til å bli slakk med tiden, så du får ikkje olje trykk opp i motoren.. Enkleste måten å sjekke olje trykk på er å kjøpe en oljetrykks måler på f.eks biltema..

ska ta en titt på den pumpe når jeg ska bytte olja, (har kjørt på biltema semisynt,tenkte bytte til helsyntetisk)

peil på hvor mange bar det trykket skal være på? og hvor mange bar minus som utgjør lavt trykk.

Skrevet
hvis det er dårlig/gammel eller lite olje så begynner det fort å tikke, min tikka som f helt til jeg bytta olje og oljefilter :)

ahr altid passa på olja, så for lite er det nok ikke, men biltema halvsynt er kanskje ikke den beste olja heller .hehe

prøve å bytte olja

Skrevet

Bør vell ikkje ha noe under 3 bar olje trykk tror jeg, min tikka som faen, skifta løftere, ventiler, kammer men ingen ting hjalp, så sjekka jeg olje trykket og jeg hadde bare 1 bar, overhalte punpen og det har ikkje vært den minste tikke lyd etter dette.. Har ikkje sjekka trykket etterpå men mener å ha hørt minimum 3 bar:s

Skrevet

Endten ta ut olje vakta midlertidig, eller sette inn en y der så man får på begge deler.. Eller kjøpe nytt lokk til filter huset.. Men da koster det fort litt.. Så billigste er å skru ut den orginale olje vakta å sette inn trykk måleren der..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...