Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt på mine 18 tommer sommer dekk, og hver gang jeg bremser nå i hvilken som helst fart så rister bilen. Jeg kan ikke huske helt om dette problemet var der fra første dag jeg satt på dekka, men kom ikke lange tiden etterpå. Og når jeg bremser hardt så er det mindre risting enn når jeg tråkker lett på pedalen. Rister mest foran, rattet rister bare som det ved bremsing og bilen vibrerer.

Hva kan problemet være ? :)

Takk for hjelpen på forhånd :D

Skrevet

Dette komer av sleng i bremse skivene.

Hvis calipperene går litt tregt så slipper de ikke helt tilbake å skiven blir varm.

Det kan også være slakk i bærekule/endeledd.

Du kan også prøve å ta av bremse skivene å rengjøre anleggsflater på nav skive og felg.

I følge BMW sitt service program så skal navet innsmøres med kopper pasta (grease wheelhub)

felgene tiltrekkes med moment 120 Nm.

Hadde selv en E36 hvor jeg skrudde til hjulene med muttertrekker på redusert momment.

På min E46 har jeg alltid brukt moment nøkkel (120Nm)

og det har ikke hvert risting. Om dette er årsaken og momment er løsningen vet jeg ikke men det kan være en ting å være oppmerksom på.

Den harde måten å fikse sleng i skivene på er å kjøre bremsene meget varme slik at slengen forsvinner, det vil si holde inne bremsen pedalen å spideren til det slutter å riste.

Tro meg det vil rise mere før det slutter å rist.

Etter dette kjører du bremsene kalde, ungå harde oppbremsinger.

Skrevet
Dette komer av sleng i bremse skivene.

Hvis calipperene går litt tregt så slipper de ikke helt tilbake å skiven blir varm.

Det kan også være slakk i bærekule/endeledd.

Du kan også prøve å ta av bremse skivene å rengjøre anleggsflater på nav skive og felg.

I følge BMW sitt service program så skal navet innsmøres med kopper pasta (grease wheelhub)

felgene tiltrekkes med moment 120 Nm.

Hadde selv en E36 hvor jeg skrudde til hjulene med muttertrekker på redusert momment.

På min E46 har jeg alltid brukt moment nøkkel (120Nm)

og det har ikke hvert risting. Om dette er årsaken og momment er løsningen vet jeg ikke men det kan være en ting å være oppmerksom på.

Den harde måten å fikse sleng i skivene på er å kjøre bremsene meget varme slik at slengen forsvinner, det vil si holde inne bremsen pedalen å spideren til det slutter å riste.

Tro meg det vil rise mere før det slutter å rist.

Etter dette kjører du bremsene kalde, ungå harde oppbremsinger.

Byttet jo nettopp til sommerdekk og samtidig nye hjulmuttere. Kan jo hende disse er strammet for hardt siden det ikke ble gjort med moment nøkkel.

Men det med å varme skivene er imens man kjører så skal man bremse hardt slik at skivene blir varme flere ganger og så unngå harde oppbremsinger for å få skivene kalde?

Kan jo eventuelt bare bytte skivene?

Skrevet

Byttet jo nettopp til sommerdekk og samtidig nye hjulmuttere. Kan jo hende disse er strammet for hardt siden det ikke ble gjort med moment nøkkel.

jo bredere hjul du har jo mere vil sleng i skivene forblante seg i rattet.

Men det med å varme skivene er imens man kjører så skal man bremse hardt slik at skivene blir varme flere ganger? og så unngå harde oppbremsinger for å få skivene kalde?

bytt gjerne skivene, men du skriver at du "må nesten ha hjelp så fort som mulig"!

Du spør om"Hva kan problemet være ? "

her har jeg gitt deg noen tips om hva det kan være/hva du bør gjøre.

trur du får lese hva jeg skrev om å varme opp skivene en gang til, for det du refererer til står det ikke noe om.

har selv gjørt det å det funker, men det er den Harde måten

Skrevet

skiver er jo nesten gratis på koed.. kjøp nye;) så er du kvitt problemet.. sjekk at kanalene som fører luft til bremsene er hele..

Skrevet

jo bredere hjul du har jo mere vil sleng i skivene forblante seg i rattet.

Men det med å varme skivene er imens man kjører så skal man bremse hardt slik at skivene blir varme flere ganger? og så unngå harde oppbremsinger for å få skivene kalde?

bytt gjerne skivene, men du skriver at du "må nesten ha hjelp så fort som mulig"!

Du spør om"Hva kan problemet være ? "

her har jeg gitt deg noen tips om hva det kan være/hva du bør gjøre.

trur du får lese hva jeg skrev om å varme opp skivene en gang til, for det du refererer til står det ikke noe om.

har selv gjørt det å det funker, men det er den Harde måten

Ja, jeg skjønner. De er mye bredere enn det som var på som helårsdekk. Kan være derfor skivene har blitt skeive.

Jeg skjønte bare ikke helt hva du mente med det å varme opp bremsene. Holde bremsepedalen inne å spideren?

Skrevet

Er vel ikke mulig å holde bremsen helt inne samtidig som jeg gasser, bremsene er sterkere enn motoren og det kan fort skade motoren. :) Så om du/han mener at jeg skal holde lett på pedalen imens jeg gasser og bilen er i fart forstår jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...