Gå til innhold

E39 520 2001 bensin, merkelig lyd + lekkasje ved radiator

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har det som kan kategorises som "merkelig/mystisk" lyd i bilen når jeg kjører.

Hører den best når det går over 35/40 km/t og er rytmisk og økerl itt i takt med hastigheten.

Er ikke skrapende, klonk, rumling eller lignende, men en sus-lignende som er omtrent noe a la

sus - - sus - - sus - - osv.

Vanskelig å si om det kommer forfra eller bakfra. Har slått av viften og det var ikke den.

Har ikke hørt lyden når bilen står i ro.

Jeg trenger å forske mer på hva dette er og spisse ørene, men tanken var at om noen veit hva dette kunne være sparte det meg litt for bekymringer.

Bilen er en E39 med 135 000 km på baken. Standard størrelse på dekk og felger.

Er det begynnende på slitte hjullagre eller annet?

Skal komme med mer info om jeg klarer å spore den noe bedre.

Skrevet

Kan være så enkelt som et bremseskjold som ligger på skiva,

prøv å jekk opp bilen på hvert hjul, snurr og lytt, da finner du det nok...

Skrevet
Kan være så enkelt som et bremseskjold som ligger på skiva,

prøv å jekk opp bilen på hvert hjul, snurr og lytt, da finner du det nok...

var det første som kom opp i mitt hode også :)

Skrevet

Litt mer utvikling i lydene jeg hører.

Kjørte litt i Oslo uten å høre noe til denne lyden så tenkte ikke så mye over det.

På onsdag kjørte jeg fra oslo til Volda og i det vi kom til stryn, starta drivreima å hyle. Tenkte med gru på motorhavari og andre elendigheter, men tempen på motoren var perfekt så kom meg hjem. Snakka med 3 verksteder i dag og det ser ut som jeg har en liten lekasje med kjølevæske ett sted for det er noen dråper som kommer ved servooljetanken og på veggen av luftfilterboksen etter en tids kjøring.

Uansett, på verksted nr 3 tok han litt elektrospray ved ene hjulet og gnissinga forsvann. Glad å lykkelig kjørte jeg hjemover, men vi har fortsatt en lyd når vi svinger mot venstre. Ingen lyd når vi svinger høyre.

Så, nå må jeg finne ut hvor lekasjene er og hva som lager venstre.

I det minste satser jeg på å komme meg til Oslo igjen på søndag :)

Jeg har vært borti slitte hjullager på biler før, men det er ikke rumlende eller skrapelyder enda i hvert fall.

Får lette opp bilen i morge og sjekke litt rundt hjula fremme + deksel under og de andre tipsa dere har kommet med her.

Jeg helte på kanskje en desiliter med kjølevæske og da var det kanskje bittelitt over maksnivået, men etter at bilen var parkert så jeg to flekker under fronten. En liten på venstre side av radiatoren og en nærmere midten og litt lengre bak.

:(

Skrevet

Løsna luftfilterboksen for å se litt lettere og det viser seg at det lekker godt ved den slangen som går inn på radiatoren på toppen på høgresiden.

Starta den uten luftfilteret skikkelig montert og kjørte bittelitt motoren.

Motoren stoppa så og vi monterte opp igjen filter og ledninger. Forsøkte å starte bilen normalt, men den stopper med en gang turtallet går under 8-900.

Kommer bensin ut av eksosrøret om vi holder turtallet over ca 2000 over tid.

Er det luftmengdemåleren som er ute av stille og hvordan "resette" den?

Har bare liten computer, men det står "feil på utslippsverdiene og la BMW ta en service" i instruksjonsboka. Gule farelyset for motoren lyser.

Noen som har tips om hva jeg må gjøre nå?

Skrevet

Var heldigvis bare luftbelgen inn på motoren som hadde hoppa av som gjorde at motoren ikke gikk skikkelig i går.

Da er det "bare" lekkasjen ved radiatoren igjen.

Får hive på litt tec7 i dag slik at det holder litt tett til veien ned til Oslo

Skrevet

turen var fin den, men måtte stoppe 4 ganger og ha på litt WD40 på 2 av hjula for å unngå at bilen hørtes ut som en gammal volvo og etterfylla ca 1 dl med frostvæske når jeg kom frem, så lekker litt :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...