kristianha Skrevet Mai 27, 2011 Skrevet Mai 27, 2011 Har nettopp kjøpt en 2005 X3. Har så langt skiftet luftfilter, MAF sensor, Veivhusventilasjonsfilter og jeg har renset Egr ventilen. Noen andre ting som bør sjekkes? Noen i Bergen som har lyst til å stille diagnoseverktøy til disposisjon.
Bonden Skrevet Mai 27, 2011 Skrevet Mai 27, 2011 Disse motorene har tendens til å kokse igjen helt i innsugskanaler ,for fulstendig rengjøring bør topplokk demonteres og innsug byttes.
Odd-M Skrevet Mai 28, 2011 Skrevet Mai 28, 2011 Diagnose er det første jeg ville ha tatt, FØR bytte av diverse tjafs. Koster noen få hundrelapper på verksted og en dyktig mekaniker med kjennskap til BMW finner fort potensielle feilkilder.
kristianha Skrevet Mai 29, 2011 Forfatter Skrevet Mai 29, 2011 Ja, sikkert lurt å starte med diagnose. Som en kuriositet testet jeg bilens akselerasjon med og uten MAF koblet inn. Resultatet var mildt sagt overraskende. Resultat (ikke 100% nøyaktig): 4. gir på rett vei Med MAF koblet inn: 80-120 km/t - 12.18 s Med MAF koblet av: 80-120 km/t - 8.31 s Må si jeg er spent på å finne ut hva som kan være feilen.
kristianha Skrevet Juni 20, 2011 Forfatter Skrevet Juni 20, 2011 Da har jeg fått bilen tilbake fra diagnose. To feil ble funnet: 1. Glødeplugg defekt sylinder 1 2. Luftspjeld innsugsmanifoil låst Har bestemt meg for å like gjerne ta vekk innsugspjeldene og blende med blendeplater i aluminium bestilt på ebay. Når det gjelder glødepluggen gruer jeg meg veldig til å løsne den etter å ha lest utallige skrekkhistorier om ødelagt topp osv. Noen som har gode tips om hvordan få den løs? Bør jeg skifte alle 4 eller kun den defekte? Bilen er en 2005 X3 som har rullet ca 120000 km. Diagnosen ble, etter anbefaling fra gsbildeler, foretatt hos Bilreparasjoner AG i Fabrikkgaten (Bergen). Kan anbefales! Prisen for diagnose inkl resetting av luftmassemåler ble 625 kr.
Maloi Skrevet Juni 20, 2011 Skrevet Juni 20, 2011 Om du demonterer det meste rundt innsug, starter bilen etter dette å kjører motoren sikkelig varm.. 30 min på tomgang for eks burde holde.. så er det bare å ta av innsug og løsne plugger.. bør ikke være noe problem da, gjort det på mange biler Å sitter de fast da, ja da er du rett og slett veldig uheldig =)
kristianha Skrevet Juni 25, 2011 Forfatter Skrevet Juni 25, 2011 Da var jobben gjort. Nye glødeplugger montert uten problemer. Swirl flaps tatt vekk og plugget igjen med "blanking plugs" kjøpt på ebay. Innsugsmanifoilen er vasket med ovnsrens og hølytrykkspyler. Egr ventil er strupet inn med en skive med 8mm hull i. Jeg kan konstatere at jeg har fått en "ny" bil. Den går helt utrolig bra i forhold til før. Nå gjenstår bare og koble til PPC fra BSR og vips skal motoren gi 195 hk og 418nm. Mye gøy på en dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå