Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk godkjent fjærene som er av merke Lesjøfors da jeg hadde bilen inne hos biltilsynet i Trondheim for godkjenning av ombygg 318->325. Det var i 2008. For 2 år siden fikk jeg bilen gjennom EU kontroll med de samme fjærene. Nå fikk jeg ikke godkjent, og fikk "forevises trafikkstasjon" og krav om 4-hjulskontroll. Kan jeg gjøre noe med dette? Biltilsynet har jo selv godkjent bilen med de fjærene som fortsatt sitter på. Han på biltilsynet sa de ikke senket bilen, og at han kunne gå god for at de var tilsvarende originale fjærer. Han som godkjente bilen nå sa at bilen var senket MYE. Fikk også 2-er feil på sprekk i tåkelys, 2-er feil på nærlysjustering( har ikke rørt nærlyset siden sist EU), og 2-er feil på sprekker i bremseslanger foran...

Skrevet

er de tforresten vanskelig å få utsettelse på EU? Jeg fikk automatisk 2 mnd utsettelse nå, (siste siffer i skilt er 3) , jeg jobber på sjøen, kan det være god nok grunn til å få en mnd utsettelse?

Skrevet

Du kan vente så lenge du vil, eller i hvertfall til neste oblat kommer. Men du kan bli tatt i en eventuell kontroll. Men er du på sjøen er jo ikke det noe problem.

Du kan dra til et annet verksted å få en ny vurdering.

Skrevet
Er det vanskelig å få tak i TUV papirene på fjærene hvis jeg leser av nummeret som står på?

Nei, jeg har stort sett bare funnet noen som selger de fjærene og fått dem til å sende TUV. Ellers så tar du bare kontakt med de som lager fjærene.

Selve godkjenninga går fort, koster 500,- for nytt vognkort mener jeg det var.

Skrevet

Han som kontrollerte bilen sa at fjærene var overmalt med svart, men når jeg jekker opp og ser på det selv så står det 75447/REAR med gule trykte bokstaver på den svarte malingen. Det er rød grunning på fjærene som har kommet frem der malingen er slitt bort.

Jeg fant en tråd på forumet som hadde de samme numrene, der det antydes at dette er Supersport/Lesjøfors fjærer. På fjærene foran finner jeg ingen nummer, men de er helt like som bakfjærene med svart maling øverst og rød grunning. Antar dette er fra samme sett. (jeg kjøpte de brukt av en her på forumet.)

Kan jeg sende en mail til KOED og få TUV papirene?

Og en ting til: Jeg har 225-45-17 dekk på bilen, kommer biltilsynet til å kicke på det når jeg skal godkjenne senken?

Jeg har hatt 4-hjulskontroll for et års tid siden (på samme bilverksted som nå ikke godkjente bilen), og alt av fjærer og dempere er de samme som den gang. Kan jeg bruke utskriften fra den å ta med til biltilsynet? Cambervinkelen er der ute i det røde feltet, bare litt utenfor. Vil den ikke gå gjennom da?

Skrevet

Jeg sendte en mail til Petter Killingberg på statens vegvesen nå, det var han som godkjente bilen. Han sa de fjærene var tilnærmet originalhøyden på bilen og at det derfor var greit. Kan han overstyre avgjørelsen fra et bilverksted?

Skrevet

Klart han kan, dersom han er i rette avdeling der inne vel og merke.

Ring han igjen for en avtale om og få dem innskrevet i vognkortet, så kan du dra til det nydelige verkstedet ditt og MOONE dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...