rr-edition Skrevet Mai 30, 2011 Skrevet Mai 30, 2011 2002 E46 Var å kjørte når jeg plutselig hørte en liten lyd fra motorrommet etterfulgt av et lite rykk i bilen, servoen forsvant og så at ladelyset kom på. Var da bare 150m unna hjemme så kjørte hjem og parkerte. Kom under pansret så jeg at reimhjulet som står på veivakselen var falt av og at multiremen var avrevet. Bilen ble stående i 3 dager da jeg skulle flytte den noen meter bak i innkjøringa for ikke stå i veien for de andre som bruker innkjøringen. Satte meg inn slo på tenninga og bilen i nøytral og bilen rikker seg ikke når jeg prøver å skyve den. Helst fastlåst! Prøvd 3 mann men har ikke sjangs å flytte den. Har ikke hatt start på bilen siden det skjedde. Har ingen aning hva det kan være, og det lokale verkstedet kan heller ikje fortelle med det. Trondsen bil i Tromsø forklarte over tlf at veiva kan være bøyd? Håper noen kan gi meg et svar for jeg skjønner virkelig ikke noen ting. Mvh Runar
Kennethe34 Skrevet Mai 30, 2011 Skrevet Mai 30, 2011 Om du hadde brekket på så henger den sannsynligvis på bremseskoene. Prøv å røsk 4-5 ganger i brekket å se om det blir bedre. Veiva skal ikke ha noe å si om den er bøyd pga når aut kassa er i neutral er utgående aksling frakobla fra motoren. Det kan også være driftsbremser som henger, prøv å jekk opp bilen i alle 4 hjørner å snurr på hjulene.
TheEspenK Skrevet Mai 30, 2011 Skrevet Mai 30, 2011 Hei rr-edition Jeg er ikke noe expert på BMW så dette er litt generell viten Det jeg kan si sikkert er at du bytter verksted!!!!!!!!!!!!!!! Om veivakselen er bøyd vil naturlig automaten fri, da låsingen (Park-funksjonen) som regel ligger i converteren ("moment-omvandleren") Stilte heller ikke verkstedet spmål ved seg selv da de faktisk hevdet at du hadde kjørt 150m med bøyd veiv??????????????? Synes du det blir vel teknisk sier du fra men følge meg på denne...... Når du setter bilen i park skyves normalt en liten låsetapp fra converteren i mot et låsespor. Nå er drivverket låst mot motoren og bilen står stille. Min gjetting er at "rykket" i bilen som sannsynlig kom fra motoren har revet løs denne lille låsetappen, uansett om du skrur av motoren med engang vil tappen følge med noen runder. Så gjettingen blir da at tappen nå er ute av sporet sitt og ligger kilt mellom converter og motor............ (permanent park-funksjon i praksis) Under det fleste convertere sitter det "kjølerister" og der ville jeg begynt feilsøkingen.... Skru av disse og start den største lommelykten du har så vil du kanskje mellom motor og converteren finne noe som sladrer om hva som har skjedd Men igjen ikke noen expert men dette systemet finnes på de fleste eldre automater. Regner med andre BMW kjennere kan bidra mer......
rr-edition Skrevet Mai 30, 2011 Forfatter Skrevet Mai 30, 2011 Kennethe34: Skal prøve dette. Takk for svar! TheEspenK:Yes og takk for svar, det jeg ikke forstår er hvor denne låstappen kommer inn i bildet, hvorfor skulle det skje noe med den når reimhjulet datt av?
TheEspenK Skrevet Mai 31, 2011 Skrevet Mai 31, 2011 Hei igjen. Jeg regner med rykket fra remhjulet forplanter seg mellom veivakselen, rykker det foran i akselen rykker det også bak Converteren sitter skrudd i bakenden av veiva så jeg regner med denne og automaten også kjente rykket. Men jeg tenker nok mest mekanisk, det virker liksom naturlig og se om låsefunksjonen virker som den skal. Du får heller tenke at dette er en del av feilsøkingen for det kan også ligge funksjoner i elektronikken i en moderne automat som sier at den feks låser seg i park om den har registrert noe ligner på et rykk, evt en unaturlig belastning. Jeg regner med lysende motorlamper og automat-nødmodus lamper ikke er tent? Mao ingenting som indikerer at det er feil? Men igjen, elektronikken i en moderne automat skjønner jeg men ikke alle "sikkerhets" funksjonen. Sett på delene som falt av, prøv først et par runder på starteren, har tappen kilt seg hører du det når tingene prøver å gå rundt, er det ikke lyder starter du opp og prøver å gire. Vær var på lyder ved oppstart da oljepumpen i de fleste automater sitter rett bak converteren. (oljepumpen drives av converteren) Er oljepumpen knust som følge av rykket vil denne også kunne låse converteren og du får samme resultat (låsing) Så du får ta det som gennerelt, kanskje noen som kjenner bedre din spesifikke automat kan gjøre oss klokere?
rr-edition Skrevet Mai 31, 2011 Forfatter Skrevet Mai 31, 2011 Hei igjen ja Virker logisk det du skriver! Jeg var ute nå nettopp og jekket opp bilen, bakhulet er det kun en liten bevegelse på så låser det seg, virker VELDIG som om bilen er låst i PARK og at låsetappen ikke slipper selvom gearvelgeren er i posisjon N. Så kanskje hvis jeg får byttet reimhjulet og reimene og starter at alle sensorer registrerer at alt er ok kanskje den da slipper park når jeg bytter gear?? Forhjulet triller rundt som bare det. Som sagt før, har virkelig ikke peiling så dette er synsing på 7ende nivå! hehe Men hvordan skal jeg få berging på bilen? Og hva skal verkstedet gjøre med en bil på plassen som ikje kan trilles, hvordan skal de få den inn på verkstedet og få kikket på den?
BlueM Skrevet Mai 31, 2011 Skrevet Mai 31, 2011 Å flytte den er neppe noe problem. Bilen bare jekkes opp bak, man plasserer bakhjulene på traller/ruller og vips så er den lekende lett å flytte på, enten den skal opp på flatvogn eller trilles inn i verksted.
rr-edition Skrevet Mai 31, 2011 Forfatter Skrevet Mai 31, 2011 Snakk om å lage problem, hehe Naboen har jo "hjulbrett" jeg kan låne! Takk for tankeklarningen BlueM
TheEspenK Skrevet Mai 31, 2011 Skrevet Mai 31, 2011 Som sagt før, har virkelig ikke peiling så dette er synsing på 7ende nivå! hehe Du er ikke alene, selv sliter jeg med å tilpasse med elektonikkens verden Kikk også litt rundt når du setter på ny reim, følg banen til reimen og kikk etter skadede følere, kanskje reimen har "kastet" litt ekstra når den hoppet av, tatt med omkringliggende ledninger/kontakter? Ellers ville jeg gjort som deg, monterer du tingene sammen bør det løse seg om det ligger i elektronikken. Jeg vet ikke men la oss si at det kan finnes en el-funksjon som leter etter reimhjulet sitt og anser dette som en så graverende feil at park-funksjonen ikke vil oppheves før elektronikken finner igjen delene sine Har du grus hjemme og sliter med hjulbrettene demonterer du bare mellomakselen. Gi oss en tilbakemelding om starforsøket...................
rr-edition Skrevet Juni 2, 2011 Forfatter Skrevet Juni 2, 2011 Hehe, godt å høre Har ikke noe å hjelpe meg med for å bytte reimhjul og reimer selv. Skal få bilen på verksted. Yes har grus i innkjøringen. Vanskelig/mye arbeid å demontere mellomakselen?
TheEspenK Skrevet Juni 2, 2011 Skrevet Juni 2, 2011 Demont mellomaksel???? Enkelt! Men du slår meg ikke som typen som har skrudd mye Kan jeg si det uten å få deg på døra.............? Bak mot diffen er den festet i 4? skruer, ta av disse og arbeid deg forover. Når bakenden er løs kan du kanskje dra den ut av "glidefunksjonen" på midten. Hvis du ikke kan dele den der løsner du også de tilsvarende 4? skruer ved girkassen og "støttebøylen" på midten. Smal sak men du vil oppleve at kanskje eksos/håndbrekkwire kan stå i veien for deg og kanskje også må demonteres. HUSK at det er en roterende del, du merker på hjulene med skruene så du får satt den i samme posisjon, deler du den på midten merker du også her. Unødvendig å si at du sikrer med bukker etter oppjekk Jeg kjenner ikke din spesifikke bil men mellomakselen er stort sett festet på samme måte nå som i 20årene Regner med andre kan hjelpe, jeg savner ekspertisen............
rr-edition Skrevet Juni 10, 2011 Forfatter Skrevet Juni 10, 2011 Hehe, sindig nordlenning æ så d bli sikkert ikje aktuelt å oppsøke dæ hehe Fikk bilen omsider på verksted. Fikk bytta reimhjul og reimene og alt i skjønneste orden. Blir nok aldri å finne ut ka som va greia med låsinga. Men skjit i det, no fungere den heilt smuuud Takk før hjelp og forslag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå