Gå til innhold

Hvordan kan jeg 'bole' en M42B18 med sprengt topp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sprengte toppen på min M42-motor og vil nå ha mere effekt. Hva kan jeg gjøre nå som jeg allerede har plukket ut toppen og alle tilhørende smådeler for å få bedre ytelse og effekt?

Jeg tenker på ting som annen kam og andre stempler osv.

Si gjerne noe om hvor eg kan skaffe de aktuelle delene.

Motoren er som sagt M42B18, og den står i en 318is fra 1993

På forhånd, takk!

Skrevet

Jeg ville kun byttet kam, siden du har toppen i hendene og heller skiftet ut andre deler som kan ryke nå når det er lett å komme til.

Nå aner jeg ikke hvordan knastene ser ut på originalkammen, men jeg ville gått for en kam med skikkelig butte knaster for å øke fyllingsgraden. Dvs ventilene åpner mer momentant og er fullt åpen lenger og stenger øyeblikkelig. = økt kompresjon og et friskere lydbilde.

Skrevet

Er detta en bil du skal bruke til daglig? Isåfall så er det kanskje lurt og ikke gå for en KJEMPE aggressiv kam da du får en tomgang og motorkarakteristikk som ikke egner seg HELT til daglig bruk. Hvis du bryr deg om slikt da.

Porting og planing av topp er jo også noe du akn gjøre for økt komp og flow, det gir jo noe effekt. Men ikke forvent deg 50hk av den grunn.

Ca 1000\hk når det gjelder sugetrim.

Skrevet

Det er min pendlerbil som nå ligger under kniven ja. :D

"Isåfall så er det kanskje lurt og ikke gå for en KJEMPE aggressiv kam da du får en tomgang og motorkarakteristikk som ikke egner seg HELT til daglig bruk. Hvis du bryr deg om slikt da."

Kan du utdype dette litt? :P

Skrevet

Altså, hvis du har en kjempe aggressiv kam så kan du få problemer med tomgangen. At den ikke vil ligge stabilt og rolig men heller hoppe opp og ned 1000 rpm fra eller til. Og dette kan bli kjedelig under kø kjøring og generelt sakte kjøring. Mange aggressive race kammer liker seg heller ikke særlig under 4000 rpm, de går ruskete og vanskelige og tune med original hjerne.

Hvis jeg var deg ville jeg heller egentlig gått for et grenrør og high flow eksos og et godt cold air intake, enn kammer. :)

Skrevet

Å investere i et nytt grenrør er jo bare tull siden M42 allerede er utstyrt med et grenrør fra fabrikk.

Hva med separate spjeld for hvert innsug? Mener du skal kunne hente ca 15 hk bare på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...