Gå til innhold

[LØST!] E39 - Problemer med AC-vifte på radiator...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å dele mine erfaringer med resten av forumet, i tilfelle noen i fremtiden skulle støte på samme problem som jeg har nå.

Bil: E39 1998 med helautomatisk klima

Jeg har lurt en stund på hvorfor AC-vifta på AC-radiatoren ikke har gått rundt. Selv etter lange turer i varmt vær der jeg har latt bilen stå på tomgang opptil et minutt i etterkant har ikke fått vifta til å begynne å snurre. Men av og til når jeg bedriver bykjøring med mye stopp og start i lav hastighet begynner det å ule som et jettfly foran der.

Så jeg søkte litt rundt på nettet, og fant ut at AC-vifta er en svakhet på disse bilene. Jeg fant også ut følgende:

- Når AC er innkoblet og kompressoren er aktiv skal AC-vifta gå rundt (vanligvis på laveste hastighet)

- AC-vifta har tre hastigheter: LAV, MIDDELS, RASK

- Foran AC-viftemotoren er det koblet 2 motstander. På LAV hastighet går det strøm gjennom begge 2, på MIDDELS hastighet går det strøm gjennom kun 1, på HØY hastighet går det strøm direkte til vifte-motoren.

- Det finnes en kobling/kontakt til venstre for vifta (når du står foran bilen) i grillen som man kan bruke til å teste at vifta får strøm og at vifta fungerer på alle 3 hastigheter.

For å diagnostisere feilen gjorde jeg som vist i denne videoen (her ser man godt hvor vifte-kontakten er):

1. Fant fram til koblingen og trakk hann- og hunn-plugg fra hverandre.

2. Startet opp bilen og lot AC være på

3. Koblet et voltmeter til pluggen som kommer med strøm (se på videoen for å se hvilken pluggdet er). Pluggen har 4 pinner, 1 til jord og 1 til hver hastighet (lav, middels, rask). Jeg leste av en sunn spenning på 1 av pinnene, og kunne dermed konkludere med at bilen sender strøm til vifta (jeg antar at hadde det vært noe galt med temperatur-sensoren så ville jeg ikke målt noen spenning på dette stadiet)

4. Koblet deretter fra AC og målte på nytt. Nå var det ikke spenning på noen av pinnene, noe som bekrefter at så lenge AC er skrudd på, så vil vifta bli foret med strøm.

5. Neste steg var å manuelt fore vifta med strøm for å sjekke at den fungerte på alle 3 hastigheter. Dette gjorde jeg ved å koble 2 kabler til et gammelt bilbatteri og så manuelt teste hver at de 3 pinnene på pluggen som mottar strøm (vifte-pluggen). Jeg fant ut at vifta snurret på to av hastighetene, mens på den ene pinnen var vifta helt død.

KONKLUSJON:

- Selve vifte-motoren fungerer som den skal

- Motstand/variator på vifte er kaputt

Så da trenger jeg forhåpentligvis kun å bytte motstand/variator-sett til 600 kr, istedet for å kjøpe et helt nytt kjøleviftesett til 3400 kr. Må vel av med "halve fronten" for å komme til uansett, så da får jeg mulighet til å kontrollere og rense og smøre opp vifta i samme slengen. Skal oppdatere tråden når jeg får tid til å bytte deler (blir nok en stund til)

Se forøvrig: http://forums.bimmerforums.com/forum/archive/index.php/t-605750.html

Kommentarer, synspunkter, tilbakemeldinger?

Skrevet

Jeg fikk en litt annen forklaring av bmw... det er ikke bare spenningen som styrer vifta, men også et pulstog. Dette gjaldt min e39 som kun har tre ledninger. 2 av dem er fast 12v, mens den siste tynne lederen er styrepuls.

Skrevet
Jeg fikk en litt annen forklaring av bmw... det er ikke bare spenningen som styrer vifta, men også et pulstog. Dette gjaldt min e39 som kun har tre ledninger. 2 av dem er fast 12v, mens den siste tynne lederen er styrepuls.

Da har du nok en annen patent enn jeg har (jeg har 4 ledninger).

E39_viftemotstand.jpg

Hva slags årgang er bilen din?

Skrevet

Ja, jeg vet at det finnes både 3 og 4 pins vifter. Jeg har en 99/2000 mod.

Skrevet
Se forøvrig: http://forums.bimmerforums.com/forum/archive/index.php/t-605750.html

Kommentarer, synspunkter, tilbakemeldinger?

Hei! Veldig bra at du skriver om dette. :applause:

Den vifta er dyr. Og mange kjører nok rundt uten å vite at den ikke fungerer.

Vår vifte var rustet i stykker. Kjøpte først en brukt vifte til 530D, den passer ikke. Så ble det å bite i det berømte eplet; kjøpe nytt. :(

Ang. linken til bimmerforums. Den er til en tekstversjon. Husk å trykke på "View full version" øverst.

Skrevet
Min vifte er også gåen. Noen som vet hvordan man tester 3 pins utgaven av denne vifta, er det bare å sette tolv volt på? og eventuelt hvilken ledning?

Mål spenningen på de to tykke lederne... du skal ha 12v når AC er påslått.

På den tynne ledningen skal der være et pulstog som forteller vifta hvor fort den skal svive.

For å måle pulstog må du ha tilgang til et Osciloscoop.

Skrevet

ok. takk for svar. Hadde vel vært enklere hvis jeg hadde hatt den utgaven med 4 ledninger. Ser ut som det er blitt vanskelig å få tak i reservedeler til denne vifta, tenker på eventuelt ny viftemotor og eventuelt motstander.

Skrevet
ok. takk for svar. Hadde vel vært enklere hvis jeg hadde hatt den utgaven med 4 ledninger. Ser ut som det er blitt vanskelig å få tak i reservedeler til denne vifta, tenker på eventuelt ny viftemotor og eventuelt motstander.

Du får sikkert tak i reservedeler til den også, bare søk litt rundt. Det er et hav av tråder på amerikanske bmw-forum som går på denne ac-vifta. Viftemotor til min vifte er det enkelt å få tak i, det er vel kanskje samme motor i din?

Ny vifte-motor: http://frugalmechanic.com/auto-part/4-seasons-75720-radiator

En av mange tråder som går på ac-vifta (og mye om viftemotoren): http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=605750

Skrevet

Jeg reparert min vifte i fjor. Magnetene på motoren hadde løsnet. Limte de fast med epoxylim, men nå har den gått i stykker i igjen. Det er mulig å ta ut viften uten å demontere fronten, men det krever litt finger akrobatikk...

Det har visst på koed til halve prisen av gs.

Skrevet

Tror viftemotstanden er ett veldig vanlig problem på disse, :?

Vi har to E39 i hus og begge hadde defekt viftemotstand + att vi fikk ett par kasser med E39 deler som var plukket av en kjæsjet bil.

Disse delene inneholdt en ekstra vifte men der var faktisk og motsanden røket :shock:

Hilsen

Terje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...