Gå til innhold

Termostaten viser at motoren er glovarm!

Chad
 Share

Anbefalte innlegg

Hei :) når jeg kjører Viser plutselig termostaten at motoren er glovarm, stenger den av, venter 1 min så er den på normal igjen..

Kjølevann er det på den, har ikke peiling på hva det kan være. Noen sier gjerne at det er termostaten som fusker, men ser ikke for meg at termostaten skal vise opp og ned i temperatur, hvis termostaten skulle vært gåen ville jeg trodd at den ikke viste en dritt..

Hadde vært fint om noen kunne hjelpet å finne dette ut da det er ganske nervepirrende å kjøre rundt når termostaten plutselig kan lyse rødt og vise at motoren er glovarm!

Takk :)

- Chad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - termostat på bilspråket er i utgangspunktet en mekanisk ventil som sitter foran på motoren i innløpet ved radiatorslangen fra radiatoren.

Det du nevner er nok vanntemperaturmåleren inni bilen, ikke sant?

At den hopper opp og ned er et kjent BMW problem å kan være dårlige batterier i selve instrumenthuset. Eller, de kan være noe mer alvorlig.

Kjenn på de store radiatorslangene inn og ut på motoren når du har fått den driftsvarm. Er de begge like varme? Og buler de spesielt utover? Kan være at motoren din suger falskluft et sted, eller skyter trykk inn i kjølevannet (ved f.eks dårlig toppakning, sprekk, lekasje i o-ring osv.). Da blir det gjerne trykk i kjølesystemet og det danner seg luftlommer som kommer og går, og man får "lokale kokinger", som også kan slå ut på instrumentviseren da lommen er i nærhet av vanntemp sensoren på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...