Gå til innhold

E28 518i->M530i Retrogarasjen. Update 19/6 s36 GODKJENT!!!.

Pernezz
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 567
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

6trinns E36m3 kassa sklir rett inn :)

Hmmm...var den vi prøvde med. Hvor langt fra torpedoveggen monterte du motoren da? Clutchhuset på de kassene svinger jo aldri innover og butter realt i knekken på tunellen under varmeapparatet. Fikk inn e39 M5 kassa der med å kappe bare der og ved at motoren stod et stykke fra veggen. S54'n satte vi så langt bak det gikk og da ble det smalt bakover også :-) Begge kassene stod da helt i toppen av tunellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da ligger nok forklaringen der. Vi hadde ikke mye klaring med motorfestene vi laget og i tillegg har ikke S54 vannrøret i bakkant :-)

Får dere noe greie på det engelske ledningsnettet?

Vel, i første omgang gjelder det å få alt det "mekaniske" på plass først før jeg og Ivar setter fokuset over på det elektriske :wink:

Er det noe forskjell på det engelske nettet kontra en vanlig europeisk modell da utenom at ledningene ligger "motsatt"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ Bilde ] ]

Står du der å venter på dn ekspansjonstanken du skulle ha eller? :P

Blir bra dette Per Øyvind :)

He, he :D Ja du må bare dra ræva di hjem og finne frem en til meg :wink:

Større oppdatering regner jeg med kommer i morgen! Har kommet ett stykke på vei ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg stått på en del timer i Retrogarasjen til Ivar de siste dagene og fått gjort en hel del :D

Etter at motoren var satt i korrekt posisjon var det bare å finne frem vinkelsliperen og 6 mm stål for å lage motorfester.

Her ser dere prosessen og resultatet av motorfestene:

DSCF1771_zps7caeb82c.jpg

DSCF1773_zps731efcaf.jpg

DSCF1774_zps8ff33059.jpg

DSCF1775_zps7e6dff9f.jpg

DSCF1776_zps33563df3.jpg

DSCF1777_zpsbb45e187.jpg

DSCF1778_zps4dfeedc8.jpg

DSCF1779_zpse7e86414.jpg

DSCF1784_zps322828f9.jpg

DSCF1787_zpsba36fc52.jpg

Deretter var det å få modifisert staget til giroverføringen og få det på plass:

DSCF1780_zpsf779a00e.jpg

Ble trangt om plassen under girkassen.... Her måtte det slipes litt i girkassen for at krengingstaget skulle gå klar:

DSCF1783_zpse374a764.jpg

Paralellstaget til styringen gikk ikke klar av bunnpannen... Frem med vinkelsliperen! :

DSCF1782_zpsb1f453f2.jpg

Støttestaget under måtte også til pers... Løsningen jeg og Ivar kom frem til var å shimse ned hele staget ved hjelp av 2 stk 10 mm stålplater som jeg skjærte ut av en stålplate og borret 2 hull i. Ja, det skal males svart :wink: :

DSCF1791_zps4bde6c94.jpg

DSCF1792_zpsbced43fa.jpg

DSCF1785_zps20cfd496.jpg

Mellomakselen var det neste. Og for å få den til å passe overens med diffen bak, var det bare å skjære av bakre ledd på M3 akselen, og skjøte den mot E28 bakre ledd ved hjelp av en hylse. Denne hylsen var faren til "e34 power" så grei å dreie for meg. Jeg hadde heldigvis et emne som var 60 mm utvendig, som er samme utvendige målet til begge delene jeg skulle skjøte sammen :D Denne hylsen ble da dreiet til 57 mm i ene enden og 56 mm i andre (som var innvendig mål i de 2 delene), samt 60 mm på midten. Den ble stukket inn ca 75 mm i hver av de delene, og deretter punktet sammen med Esaben til Ivar :D :

DSCF1786_zpse7edb6cd.jpg

DSCF1788_zps43d00f72.jpg

Fikk også kjøpt en M50 turbo manifold av sk8 (Roy) her på forumet. JA, jeg vet det ikke er optimalt, men jeg innehar ikke nok kunnskaper til å sveise om de originale spaghettimanifoldene...

Så da har jeg kappet vekk turboflensen og sveist på et 3" rør fra Biltema :wink:

DSCF1795_zps342bb0da.jpg

DSCF1794_zpsa00fc255.jpg

DSCF1793_zpse7ec5246.jpg

Begynner å dra seg til oppi her også! Har demontert innsuget, fordi åpningen på det må flyttes nærmere fronten pga plassmangel ved bremsekraftforsterkeren :wink: Dette blir mest sannsynlig sveist om i morgen :D

DSCF1796_zpse976106d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var hyggelig å få hilst på å kikket på bilen i dag :)

den satt veldig fint den s50 motoren i e28en, ska bli spennende å se når du får den i gang :)

Alltid gøy med besøk av folk med felles interresse :wink:

Er veldig spent på oppstarten jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...