Gå til innhold

E28 518i->M530i Retrogarasjen. Update 19/6 s36 GODKJENT!!!.

Pernezz
 Share

Anbefalte innlegg

Står sikkert i tråden her en plass, men har du planer om å få godkjent motoren i vognkort?:)

Kjempe kult prosjekt!:)

Takk for det du :D

Skal godkjennes ja :wink:

Søknad er godkjent av BT, så det er bare å bli ferdig og godkjenne bilen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 567
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men kan vell bli et problem med vekta?

Det gjenstår å se :wink:

Veide bilen med forrige motoren (M20B25 og E36 328i 5-trinns manuell), og da veide den foran: 700kg, bak: 620kg, Totalt 1340kg

Dette var uten meg i bilen og ca 20-30 liter bensin.

Jeg tror nok bilen veier litt mer nå, men håper å holde meg innenfor grensene slik at den blir godkjent :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs om han sier det når batteriet blir slengt rund ti bagasjen. den veir kanskje 15kg når den står stille ja. men ved g krefter alle veier så veier den fort mye mer enn du tror.

Batterikassen løsner ikke ved kjøring, det er jo helt umulig såfremt limen holder (og det gjør den jo). En kollisjon derimot, så er det værre. Men da er det nok plastkassen som ryker, ikke limen...

tåpelig elle rikke jeg sier bare hva jeg mener! og både per og ivar her bygger jo bil etter eget ønske som di sier? så om jeg sier det sånn har vell ingen betydning ?

Du står jo fritt til å si hva du mener, det er jo derfor dette er et diskusjonsforum.

Men at vi (jeg og PØ) bygger bil etter eget ønske, det gjør vel ganske mange av oss. Håper ikke at du tolker det dithen at ingen andres mening betyr noe, og at vi driter i andre. For da tar du feil. At han valgte å gå for en limt Biltemakasse, det for han stå for selv. At det funker er det ingen tvil om, om det er den beste løsningen - neppe, og det vet han jo selv også. Det er nok bare ved en eventuell kollisjon at dette kan bli et "problem". Hadde denne kassen vært skrudd med gjennomgående skiver (gjerne store skiver for den del), så er det sannsynligvis dårligere enn lim. Da hadde kreftene vært sentrert rundt skivene, og plastkassen hadde nok gitt etter tidligere enn en finfordelt lim på en flate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal godkjennes ja :wink:

Søknad er godkjent av BT, så det er bare å bli ferdig og godkjenne bilen :wink:

Rått prosjekt du har her! :D Morro å følge med :)

Har selv en 518i som er tenkt godkjent med M21D24 fra 524td. Har du noen tips til hvordan jeg kan få godkjent søknaden min? :) Måtte du ha noe dokumentasjon, elller sendte du bare en søknad om motorbytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJA :D:D:D:D

Status etter dagens arbeid:

DSCF1838_zps41168d88.jpg

Idag ble til slutt en gledens dag etter litt kødding frem og tilbake :wink:

Fikk endelig tilbake styreenheten i posten idag fra "kimf" som bor i Bodø (av alle plasser :lol: ).

Plugget denne i, men det skjedde fint lite... Prøvde litt forskjellig, bl.a om det var gnist og bensin (noe det ikke var...)... MEN, tomgangsmotoren var det lyd i, så noe var ihvertfall rett...

Litt rådvill (og ivrig), tok jeg turen til en kjenning (Olav) som driver et Bosch-verksted bare 15 minutt unna. Han åpnet DME´en, og nappet ut chipen for å lese den av...

Han kunne, av de dataene på chipen, ikke forstå at motoren kunne starte med programmet som lå inne... FAEN både sa og tenkte jeg... Var den Bodø-turen til DME´en forgjeves...???

Så etter litt mailing frem og tilbake mellom meg og "kimf" der, jeg etterlyste check-sum og hvilken eprom som var brukt ved utlesing av original chip (jeg skjønte jo absolutt ikke bæret #-o ), kom jeg frem til at det var bare å forlate DME hos Olav, og vente på diverse data som han etterlyste...

Blir vel faen ikke oppstart idag heller, tenkte jeg...

MEN, så ringer "kimf"meg og spør om en tynn grønn ledning i det originale motorstikket er koblet til +? DET var den... "Da klipper du den, og lar den være strømløs! Da skal den starte" blir jeg fortalt...

OK, da var det bare å kjøre tilbake for å hente boksen, samt overbevise Olav om det jeg var blitt fortalt... Var ikke helt enkelt å overbevise han, men jeg klarte det, og han skrudde sammen boksen igjen :)

Så var det bare å koble det opp og dra rundt starteren!!! (Ja det er absolutt første oppstart etter at motoren var i biter):

th_E28oppstart_zpsd5de31b1.jpg

JIIIIIIIHAAAAA!!!!!! :D:D:D

I det øyeblikket jeg fikk startet opp ble gårsdagens radiatorproblem glemt... Det pissa ut fra radiatoren da jeg klargjorde bilen i påvente av DME´en... :

DSCF1829_zps9ca089c7.jpg

Det observante øyet vil se at det henger noen dråper på multireima også, men dette var bare en slangeklemme som ikke var strammet :wink: Lekkasjen ble ordnet ved hjelp av "Seal & Bond" i hullet og klemte hullet igjen :) Har nå holdt tett i hele kveld, men på sikt (før E30Meet) skal jeg bytte ut radiatoren :wink:

Så etter oppstart var det bare å hive seg rundt for å lodde ledninger og få det på stell. Så nå ser det slik ut i motorrommet:

DSCF1837_zpsfd2cef4c.jpg

Er fremdeles noen ting som må ordnes oppi her, men det viktigste nå idag var å få oppstart på bilen og få den hjem i min garasje før jeg reiser til Sør-Korea på jobb i neste uke :wink:

Jeg og Ivar hadde oss en lengre prøvetur i kveld, og alt fungerte egentlig smertefritt :D

Var ikke lett å kjenne noen vibrasjoner fra mellomaksel, og grunnen til det er at jeg har litt skjelving fra dekka...

Men uansett så er det fint lite kast i den.

Er fornøyd med effekten i motoren \:D/

Eneste som vi syntes var merkelig er at temperaturen ikke kom høyere enn dette, selv når den stod og gikk lenge på tomgang:

IMG_2343_zps836642a8.jpg

Ja, det er kaldt ute, men ikke så kaldt at det ikke skal bli varme i motoren... Noen som har forslag til hva som kan være galt???

Her er også en ting jeg ikke er helt fornøyd med:

IMG_2342_zps8fe67b0c.jpg

Bunnpanna er veeeldiiiiig lav... Må nok prøve å shimse opp litt under motorlabbene mine tenker jeg... Kan jo ikke bli annet enn høyere uansett :wink: Og de som tenker på klaringer girkasse vs tunell, så vil jeg personlig tro at dette skal gå veldig bra :wink:

Så alt i alt ble det en bra dag til slutt :D:D:D

Nå står 5eren hjemme i min garasje, og i morgen skal jeg rydde bort diverse rot som jeg har hos Ivar, så blir det nok ikke mer mekking på bilen før jeg kommer tilbake fra Sør-Korea :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med oppstart,er en fantastisk følelse når ting funker..:) ang temp-måler,du har ikke feil giver til instrumentet da?

Nei, han fikk en fra meg beregnet for dette formål ;) Så jeg regner med at den skal være korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med oppstart,er en fantastisk følelse når ting funker..:) ang temp-måler,du har ikke feil giver til instrumentet da?

Nei, han fikk en fra meg beregnet for dette formål ;) Så jeg regner med at den skal være korrekt.

Hehe,ja regnet nesten med at det var iorden...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...