Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan fortelle meg hva det er og hvor i forstilling det sitter, hvilke andre navn det har.

Prøver å finne pris på GS

Skrevet

Nå er jeg fortsatt litt ung, men har aldri hørt om kneledd før.

Men regner med det menes lenkestag til stab.stag :) Siden det har så mye forskjellige navn; kyllingbein, støttestag, hundebein osv.

På GS går det hvertfall under støttestag.

På Koed heter det stabilisatorforbindelse.

Del nr. 6 her

11193.gif

Skrevet

Kneleddet

Kneleddet er leddet mellom lårbeinet (femur) og leggbeinet (tibia). Det er et hengselledd som først og fremst kan beveges fremover (ekstensjon) og bakover (fleksjon). Når kneleddet er bøyd, kan det også roteres til en viss grad innover og utover. Inne i kneleddet er leddflatene dekket med brusk. To mindre bruskskiver, meniskene, ligger mellom de to beinene (se figur). Midt inne i leddet er det to sterke leddbånd som fester de to beinene til hverandre. Siden disse leddbåndene krysser hverandre, betegnes de korsbåndene (fremre og bakre). Leddhulen er beskyttet av leddkapselen som dessuten bidrar til å holde de to beina sammen. Leddkapselen består blant annet av sterke leddbånd, som sammen med korsbåndene gir leddet støtte og stabilitet. :lol:

Sorry :D Greide ikke la vær

Skrevet

Nei jeg ventet bare på det :)

Fikk anmerkning "kneledd begge sider" på EU kontroll. Ble litt usikker på hva det er

Skrevet
Nei jeg ventet bare på det :)

Fikk anmerkning "kneledd begge sider" på EU kontroll. Ble litt usikker på hva det er

Mekker litt bil jeg også men visste heller ikke hva det var :mrgreen:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...