El-Rabiato Skrevet Juni 13, 2011 Share Skrevet Juni 13, 2011 Er det mulig å øke ladespenning på 99 modell 528iA? i så fall hvordan? Bilen lader ca 14.0-14.1 volt uavhengig av belastning( altså strøm nok) Batteriet er nytt sønnak powerline 100 aH. Spenningen er for lav når det er vinter, bør være minst 14,4 volt når det er kaldt. Takker på forhånd for hjelpen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbiss Skrevet Juni 13, 2011 Share Skrevet Juni 13, 2011 Det er nok med 14 volt på vinteren. Sjekk hvor mange amper den lader. Det er det som er viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Juni 13, 2011 Share Skrevet Juni 13, 2011 Og du måler på batteriet? Har du målt på dynamoen? Kan være greit å vedlikeholdslade batteriet nokre ganger i løpet av vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KKise Skrevet Juni 13, 2011 Share Skrevet Juni 13, 2011 Først ser det ut som vi må bli enige om noe. Spenning = Volt Strøm = Ampere Ladespenning skal ligge på 13,8 - 14,4v og styres av regulatoren, ladestrøm er bestemt av dynamotypen og kan ikke endres. Om man øker ladespenningen kan man forringe batteriets levetid og ødelegge elektriske komponenter i bilen. 14-14,1 er helt fin ladespenning, så ser ikke problemet ditt helt. Om du sliter med at dynamoen ikke lader nok må du investere i en dynamo som gir høyere ladestrøm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Juni 14, 2011 Share Skrevet Juni 14, 2011 Det er nok med 14 volt på vinteren. Sjekk hvor mange amper den lader. Det er det som er viktig. Ja, det er nok med 14 volt. Men å sjekke kor mykje strøm den leverer er berre tull, det vil sjølsagt variere med belastning som er påskrudd og kor godt opplada batteriet er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbiss Skrevet Juni 14, 2011 Share Skrevet Juni 14, 2011 At det er bare tull å sjekke er vel og bare tull. Viss han måler ladinga opp i mot hvor mykje strøm bilen bruker med fullt strømforbruk vil han såklart finne ut om dynamoen leverer for lite strøm. Dynamoen kan lade 14 volt og fortsatt være dårlig. Men ved mykje småkjøring på vinteren må batteriet lades iblant uansett om dynamoen er i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KKise Skrevet Juni 14, 2011 Share Skrevet Juni 14, 2011 Dynamoen er dimensjonert av fabrikk etter bilens strømforbuk, så jeg vil tørre å påstå det er litt unødig å henge seg opp i. Og nei, om dynamoen lader med 14v så kan den ikke fortsatt være dårlig, da er det heller dårlig forbindelse mellom dynamo og batteri / jord som skaper et tap. Det er ikke noe dårligere lading om den blir gammel, enten lader den eller så lader den ikke, Om dynamoen blir "dårlig" vil man oppleve at både ladestrøm OG spenning går ned, som regel et resultat av utslitte børster / defekt regulator. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbiss Skrevet Juni 14, 2011 Share Skrevet Juni 14, 2011 Der tar du feil. Eg har vært borti fleire dynamoer som lader stabilt 14 volt men som gir for lite strøm. Dette er målt rett på dynamo og ikkje på batteri. Så å si at ein dynamo enten lader eller ikkje lader blir litt feil å si. Har ikkje vært ute for dette ofte men det kan skje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Juni 14, 2011 Share Skrevet Juni 14, 2011 Der tar du feil. Eg har vært borti fleire dynamoer som lader stabilt 14 volt men som gir for lite strøm. Dette er målt rett på dynamo og ikkje på batteri. Så å si at ein dynamo enten lader eller ikkje lader blir litt feil å si. Har ikkje vært ute for dette ofte men det kan skje. Vel, dynamoen "bestemmer" ikkje nokon straum, verken stor eller liten. Den set opp ein spenning, typisk rundt 14 volt, og det vil vere impedansen i belastningen (lading av batteri pluss alle forbrukarar) som bestemmer strømmen ved I=U/Z. Om spenningen er ok på dynamoen og betydeleg lågare på batteriklemmene har spenningsfall på vegen, det vil typisk komme av stor overgangsmotstand i f.eks kabelsko. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Juni 14, 2011 Share Skrevet Juni 14, 2011 Der tar du feil. Eg har vært borti fleire dynamoer som lader stabilt 14 volt men som gir for lite strøm. Dette er målt rett på dynamo og ikkje på batteri. Så å si at ein dynamo enten lader eller ikkje lader blir litt feil å si. Har ikkje vært ute for dette ofte men det kan skje. Går det an å måle strømforbruket direkte på dynamo uten belastning da.? Trodde dynamo regulerte ladestrøm etter forbruket inntil max for dynamo? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Juni 14, 2011 Share Skrevet Juni 14, 2011 Der tar du feil. Eg har vært borti fleire dynamoer som lader stabilt 14 volt men som gir for lite strøm. Dette er målt rett på dynamo og ikkje på batteri. Så å si at ein dynamo enten lader eller ikkje lader blir litt feil å si. Har ikkje vært ute for dette ofte men det kan skje. Går det an å måle strømforbruket direkte på dynamo uten belastning da.? Trodde dynamo regulerte ladestrøm etter forbruket inntil max for dynamo? Uten belastning vil dynamoen levere 0,00 A. Det er heilt korrekt at dynamoen leverer variabel strøm, alt etter forbruket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Juni 14, 2011 Share Skrevet Juni 14, 2011 Uten belastning? Det vil jo alltid være litt belastning på tomgang, så den vil alltid gi en viss mengde amp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Juni 14, 2011 Share Skrevet Juni 14, 2011 Er det mulig å øke ladespenning på 99 modell 528iA? i så fall hvordan?Bilen lader ca 14.0-14.1 volt uavhengig av belastning( altså strøm nok) Batteriet er nytt sønnak powerline 100 aH. Spenningen er for lav når det er vinter, bør være minst 14,4 volt når det er kaldt. Takker på forhånd for hjelpen. Nei det går ikke å øke ladespenningen,din lader optimalt så lenge det er 13,8 eller mer sommer eller vinter,har du 100ah batteri så har du reserver nok på vinterstid,regner med du vil ha høyere ladespenning for å slippe å bruke batterilader,lønner seg å lade ett par ganger under vinteren uansett med helst en Ctek lader for å forlenge batteriets levetid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Juni 14, 2011 Share Skrevet Juni 14, 2011 Der tar du feil. Eg har vært borti fleire dynamoer som lader stabilt 14 volt men som gir for lite strøm. Dette er målt rett på dynamo og ikkje på batteri. Så å si at ein dynamo enten lader eller ikkje lader blir litt feil å si. Har ikkje vært ute for dette ofte men det kan skje. Dette er nok feil desverre, for det første så lader ikke dynamoen 14 volt den lader i Ampere, Amperen vil være variabel etter forbruk og hvor mye batteriet er kapabel til og ta imot. ( har sett flere ganger att gamle batterier ikke klarer og ta imot stor lading lengre ) 14Volt skal være nok , men med mye småkjøring kan det alikevel hende att batteriet sakte blir svakere. Selvfølgelig vil høyere spenning hjelpe noe , men dette kan også ødelegge batteriet på langkjøring ( koke det opp ) En 4 -5 ekstra oppladninger i løpet av vinteren med en Cteck lader er og anbefale. Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KKise Skrevet Juni 14, 2011 Share Skrevet Juni 14, 2011 Der tar du feil. Eg har vært borti fleire dynamoer som lader stabilt 14 volt men som gir for lite strøm. Dette er målt rett på dynamo og ikkje på batteri. Så å si at ein dynamo enten lader eller ikkje lader blir litt feil å si. Har ikkje vært ute for dette ofte men det kan skje. Man skal alltid måle ladingen på batteriet og ikke på dynamoen. Der tar du feil. Eg har vært borti fleire dynamoer som lader stabilt 14 volt men som gir for lite strøm. Dette er målt rett på dynamo og ikkje på batteri. Så å si at ein dynamo enten lader eller ikkje lader blir litt feil å si. Har ikkje vært ute for dette ofte men det kan skje. Vel, dynamoen "bestemmer" ikkje nokon straum, verken stor eller liten. Den set opp ein spenning, typisk rundt 14 volt, og det vil vere impedansen i belastningen (lading av batteri pluss alle forbrukarar) som bestemmer strømmen ved I=U/Z. Om spenningen er ok på dynamoen og betydeleg lågare på batteriklemmene har spenningsfall på vegen, det vil typisk komme av stor overgangsmotstand i f.eks kabelsko. Regulatoren på dynamoen bestemmer at den skal levere 14,4v jevnt når alt er i orden. Riktignok kalles det fortsatt god ladespenning selv om den detter ned i 13,8v. Der tar du feil. Eg har vært borti fleire dynamoer som lader stabilt 14 volt men som gir for lite strøm. Dette er målt rett på dynamo og ikkje på batteri. Så å si at ein dynamo enten lader eller ikkje lader blir litt feil å si. Har ikkje vært ute for dette ofte men det kan skje. Går det an å måle strømforbruket direkte på dynamo uten belastning da.? Trodde dynamo regulerte ladestrøm etter forbruket inntil max for dynamo? Uten belastning? Det vil jo alltid være litt belastning på tomgang, så den vil alltid gi en viss mengde amp. Nei, det kreves en lukket krets (belastning) for at det skal kunne gå noen strøm. Der tar du feil. Eg har vært borti fleire dynamoer som lader stabilt 14 volt men som gir for lite strøm. Dette er målt rett på dynamo og ikkje på batteri. Så å si at ein dynamo enten lader eller ikkje lader blir litt feil å si. Har ikkje vært ute for dette ofte men det kan skje. Dette er nok feil desverre, for det første så lader ikke dynamoen 14 volt den lader i Ampere, Amperen vil være variabel etter forbruk og hvor mye batteriet er kapabel til og ta imot. ( har sett flere ganger att gamle batterier ikke klarer og ta imot stor lading lengre ) 14Volt skal være nok , men med mye småkjøring kan det alikevel hende att batteriet sakte blir svakere. Selvfølgelig vil høyere spenning hjelpe noe , men dette kan også ødelegge batteriet på langkjøring ( koke det opp ) En 4 -5 ekstra oppladninger i løpet av vinteren med en Cteck lader er og anbefale. Hilsen Terje Høyere spenning hjelper ikke noe nei, tvert imot forårsaker det som du sier koking av batteriet og skade på skjøre elektriske komponenter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå