Gå til innhold

E30 ///M Supra 2011 Motor SOLGT, NY FILM s10


Anders_w
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er kanskje litt drøyt å kalle 2JZ for gammel dritt yngve ?

2JZ i sugeversjon har vel 225 hk, uten noe særlig ram tuning, dvs uten grenrør slik S50 har...

Ved å øke kompresjonen, kvassere kammer med mer løft og å montere grenrør + et bedre innsug ville nok også en 2JZ funka som NA.

Har selv en S38B38 topp (solgt nå) og 2JZ topp liggende, så jeg har sammenligna innsugsporter, ventilstørrelser og slikt... Hovedforskjellen er jo at portene på S38 stor nærmest optimalt vinklet mot ventilen, lufta må ikke gjennom en "radius"/vinkel, slik som på 2JZ... Dermed flower s38 mer... Og slik er jo s50 og s54 også...

Det er også knøttliten tennplugg på s38 for å få plass til større ventiler.

Men hva så?

Med turbo og overlading får man jo trøkka inn lufta uavhengig av utforming på portene...

At eksempelvis kvissel bremser 790 RWHP på E85 på 3,2 s54 har mer å gjøre med at han kjører med så høy grunnkompresjon og kammer med mye løft enn at det er så fantastiske porter på s54 og at det stør BMW M power på toppen...

Hva om noen kjører med økt grunnkomp, kammer med mere løft, og E85 på 2jz?

Er rimelig sikker på at den ikke vil ligge langt bak S motorer med samme slagvolum... S50b30 er mest rettferdig å sammenligne med.

Og hva er vitsen med å skryte av S50B32? Den har mer i slag enn i borring ??? Ingen gromme race motorer er underkvadratiske Yngve!!! S50 ser jeg IKKE sjarmen med ass, spesielt ikke 3,2 motoren!!

EDIT: personlig synes jeg S54 virker som en DRITT motor...

Rådene er knekt slik som på m60... Altså de har en simpel bruddflate...

Her sparer fabrikken mye penger på maskinering... En moderne og SIMPEL løsning...

Videre er det som å kikke ned i toppen på en M20 med to kammer når du skrur av toppdekselet... Kammene går mot "vippearmer" som igjen går mot ventilen. Antagelig laget sånn for å få optimal utforming av innsugsportene, uten å dele topplokket i to som på S38.

Simpelt og billig!! Sammenlign S54 deler mot S38, og du ser at det er halvparten av delene! Det er så forenkla og billig gjort! Genialt av fabrikken, de har såklart spart enormt mtp maskinarbeid og deler.

Så kommer vi til sylinderavstand. 4mm eller noe! Veldig minimalt og lite robust. Overborring kan man nesten glemme, det er det jo ikke plass til! Dvs BRUK OG KAST med engang man skjærer den...

(elsker diskusjoner som dette :P )

Greit nok skrivd rakett, men om du tror lufta blir trøkka inn uansett med turbo/overlading tror du feil. høy grunnkomp har heller ikke så mye å si på turbomotorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å lese! har vel blitt bevist gang på gang at s54 med trykk funker som tusan.

Å skryte av en sur s38 opp å skyene sier jo litt :P

Syns det er rått med grisehjerte, skulle jeg valgt noe annet en bmw motor haddet det også blitt 2jz.

Stå på strøken bil med rå motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakett, du vet ikke hva du prater om, som vanlig. Skjønner godt at du ikke kan ha sett mye inni toppen på en S54. Lik som 20 mener du :applause:

Jepp. minnet om det, ventilene står fritt uten ventil løftere/kopper slik S38 har...

Kammene går på "vippearmer", selvfølgelig forskjellig fra M20...

Yngve, fjern kammene, også kan du sette en s54 topp ved siden av en M20 topp.. så står du ovenifra og ser rett ned. Det ligner veldig bortsett fra dobbelt antall ventiler. Klart innsugsportene er bedre ja. De ligner ikke. Men en S38 topp er HELT annerledes konstruert igjen, med kammer som går på løftere, egen brygge til dette osv. S38 ligner IKKE.

Ingeniørene som har lagd S54 har klart vært smarte som har forenkla konstruksjonen såpass ift S38, og enda klart å beholde en god design mtp flow.

Men S54 er så langt jeg har sett en oppskrytt motor, med masse BILLIGE løsninger, og siden du mener jeg ikke vet hva jeg prater om, kan du jo godt argumentere da yngve, ikke bare skrive at jeg ikke vet en dritt.

Sammenligna med S38 ( og 2JZ) er S54 en billig DRITTMOTOR (noe overdrevet, men sier det siden du kaller 2JZ for dritt) helt til du har motbevist det. Hvis du synes S54 er heaven, syns jeg det er rart du mener 2JZ er dritt liksom... kan ikke si jeg skjønner det.

Og dirty dicky, er s38 en sur motor?

Hva er M50 da?

Hadde vært fint hvis dere kunne komme med noen tekniske argumenter, ikke bare at "rakkett har missforstått" og "jeg ikke vet en dritt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at det er vippearmer i s54 har ingenting med billig løsning å gjøre ihvertfall! Det er da billigere å bygge en topp med kammer som trykker direkte. Grunnen til vippearm har blant annet med akselerasjon på ventilen å gjøre. Dette er ikke et tema jeg kan godt nok til å gå noe lengre inn på det. Men let opp bilder av en F1 motor, så ser du at de bruker vipper på samme vis der også.

En påstand om at s54 er en dårlig motor med billige løsninger er bare helt latterlig!

På den andre siden så er også påstander om at 2jz motoren er dårlig også en helt latterlig påstand!

Jævlig bra utført som vanlig Anders, ser knallbra ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ment at 2JZ er dårlig, bare gammel og stygg. :mrgreen:

Å se hvor bra respons han får pga mange ikke syns likt om alt, noe som er supert. :applause:

Men å være verdens viter som "rakett", holder jeg meg for god for.

På min S54 kompressor har jeg 438 på hjula og 0.55 i trykk, så da blir vel 2JZ laaangt bak eller ??

Lars Kvissel med turbo har, da med andre stemper, råder, vanos blokk og E85 og IKKE noe annet er gjort med kammer osv. Da har vel han 740 hk på hjul på 1 kg trykk. :D

Kan lese om B30/32 på PPF, som også har mye mere en 2JZene.

Bilen her er så grom, at den hadde fortjent en S54 med turbo. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med en skikkelig grom motor :) 2jz er en bombesikker motor, som tåler mye juling selv om den er helt orginal. Det finnes en hel drøss av 2jz motorer med 700whp+ uten større mods enn bensinsystem, større turbo og eksos som blir brukt som daily drivers.. Hvor mange orginale s-motorer finner du som tåler denne effekten hver bidige dag uten større oppgraderinger? Jeg har ikke sett mange av disse ihvertfall. Og ladetrykk er da ikke noe å være redd for, jo mer jo bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel mildt sagt feil å si at 2jz-gte er en dårlig motor.. det er tross alt benka nesten 1770h rwhp en slik motor i Dubai, vil gjerne se en s54 takle den effekten..

Når det er sagt så er s54 en fantastisk motor, både som sugemotor og med overlading. Motoren i loaded f.eks viser jo at det fungerer optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil no berre sei att her er det gjort ein god jobb og eg digger bygget!!

Ellers vil eg legge til følgende: Korfor skal folk ha langt over det man trenger med hk egentlig? Før i tida var det nokk med 3-400whp, eg nøyer meg med nett over 500whp og det holder evig for meg om det holder!

800whp er jo heilt sjuke tall som man egentlig ikkje skulle ha bruk for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 2jz og s54 har ganske så like egenskaper, alt av effekten har mye og si på girkasse også, girutveksling, med en 2jz kan du lett tømme ut gira raskt, det sier bare litt om denne motoren, hvor sterk og rå den kan bli, men i motsetning til s54 som du trenger 3000rpm for og ligge brett, noe som ikke en 2jz hadde klart, og som må ligge opp mot turtallssperra for og klare nettopp dette.. de stiller ganske likt opp mot hverandre, men på forskjellige måter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...