Gå til innhold

Kjøp av bil i Sverige til banebruk i Norge?

Dagga9
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter helgens E30 treff så vurderer jeg sterkt å gå til anskaffelse av en banebil, men jeg har ikke verksted så jeg kan ikke bygge min egen bil, men har selvfølgelig i et sted å skru, men ikke over lengre perioder.

Så derfor vurderer jeg å stikke til Sverige for å kjøpe en ( E30 med eller uten turbo) .

Men før jeg gjør det, så lurte jeg på om noen andre har noen erfaringer med å få bilen til Norge?

Må den momses inn hvis den kun skal benyttes til bane bruk? Evt andre ting?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da regner jeg selvfølgelig at det er 25% av kjøpesummen som gjelder?

Og dette gjør du når du kommer til grenseovergangen?

Takk for svar.

sålenge du ikke skal ha skiliter på den, eller regge den så holder det å momse den inn over grensa når du henter den:) gjort det et par ganger, null stress :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig ja, men ha med kontrakt mellom deg og selger, der dere er enige om pris osv. tilfelle tollen synes prisen er mistenkelig lav feks. så kan de evt kontakte selgeren.

og du må momse den med engang over grensa ja, hvis ikke mister du bilen og blir tatt for smugling, som er kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved grensepassering kan du også be om å få utstedt et tollpass, da får du noen dager, gjerne 3-5, utsettelse til å betale mva. Dette hvis du for eksempel vil/må betale mva ved ditt lokale tollsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Hei Dagga9

Jeg summerer vel bare opp det andre sier men har tatt inn en del biler fra Sverige.

Riktignok ikke henta noe siden 07 men kikk på denne siden:

http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx ... guage=no#2

Du gjør alt bortsett fra og batale registrering.

Egentlig ikke så skremmende som det er lagt frem :D

Ved ankomst Norge trenger du: Org reg-bevis, på det svenske vognkortet kan du krysse for "eksport" når du skriver under. Kvittering på kjøpesum. Transitterings-dokumentet, mao fraktdokumentet fyller tollerne ut for deg på grensen, (tar du feks bilen på henger er du din egen transportør i tollens øyne).

Moms må betales og kan betales i tollen eller 1ste virkedag etter bilen kommer til norge.

Du betaler kun moms og for transitterings-dok (tror det var 150kr) og den norske velferds-staten glemmer heller ikke kreve deg for 25% av fraktsummen. (bruker du egne bil med tilhenger skal tollen se feks bensinkvitt også er det 25% moms av evt bensinregning)

tilfelle tollen synes prisen er mistenkelig lav feks. så kan de evt kontakte selgeren.
Ja det er for j...... Norske tollere kan si at nei dette er for billig og så regne det utfra en tilsvarende bil i Norge :applause: Så ikke fikl for mye med kjøpsummen. For du en grei avtale med svensken kan du rive av noen ledninger og deler og si du kjøpte det som objekt, men da må du spesifisere på kjøpskontrakten. ("i befintlig skick med nogra defekter" pleier å virke for meg :D )

Smal sak som de fleste sier, jeg pleier og finne ut hvem tollsted jeg skal bruke også ringer jeg å hører om planen er riktig. Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva om svogeren min som eier bilen er innom her i Norge selger den til meg nå om et par dager funker det med henyn til fortolling ved grensen?

Jeg skjønte ikke helt badsha....... Mener du, svensk svoger med svensk bil...?????????

Mulig du som svensk kan selge bilen din i norge, det vet jeg ikke. Tror en vare skal tolles ved ankomst norge............

Ville tatt en tlf til toll og spurt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe litt dårlig forklart:) det jeg mener er at min svoger har nettopp kjøpt seg en bil i England, dermed er han i Norge med bilen da han har kjørt ned derifra, og har nå planer om å selge den til meg her i Norge:)

hvordan fuker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe litt dårlig forklart:) det jeg mener er at min svoger har nettopp kjøpt seg en bil i England, dermed er han i Norge med bilen da han har kjørt ned derifra, og har nå planer om å selge den til meg her i Norge:)

hvordan fuker dette?

Hvis ikke bilen er kjøpt av deg ennå så skal han kunne kjøre den inn i Norge uten å gjøre noe, da kan dere fortolle den inn på deres lokale tollkontor hvis jeg forstår tollvesenet rett.

Men uansett så er det greit å sjekke med tollkontoret på den grensen som dere passerer.

Eller bor han i Norge og skal ha den inn i Norge uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er regga på han i england,
kjøre den inn i Norge uten å gjøre noe

Litt usikker selv..........

Kjøper du bil i utlandet skal den innom tollen ved ankomst landet men nå selger jo ikke onkelen din bilen før han er i landet :shock:

Tror jammen det er som j-fresh sier.... Du handler bilen i norge og da høres det fornuftig ut å ta tollen etter kjøp :D

Kikka litt på tollen selv men synes ikke det sto noe spesifikk.

Igjen, sjekk tolla først så du ikke går på ei blemme :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er regga på han i england,
kjøre den inn i Norge uten å gjøre noe

Litt usikker selv..........

Kjøper du bil i utlandet skal den innom tollen ved ankomst landet men nå selger jo ikke onkelen din bilen før han er i landet :shock:

Tror jammen det er som j-fresh sier.... Du handler bilen i norge og da høres det fornuftig ut å ta tollen etter kjøp :D

Kikka litt på tollen selv men synes ikke det sto noe spesifikk.

Igjen, sjekk tolla først så du ikke går på ei blemme :mrgreen:

Har hørt med tollen på Svinesund, og de sa at hvis du ikke har kjøpt bilen når den passerer grensen så kjører man på grønt(altså rett over uten å gjøre noe).

Når du kjøper den og den allerede er i Norge, så drar du på tollkontoret der du bor og fortoller den inn.

Så det er ihvertfall det jeg fikk beskjed om på Svinesund.

Håper dette hjelper, du kan eventuelt prøve å ringe tollvesenets infotelefon på 03012, der blir du isåfall satt over til noen som kan gi deg et godt svar på hvordan du skal forholde deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...