Gå til innhold

Godkjenning av felger/dekk?


mazdak1
 Share

Anbefalte innlegg

Skal øke felgstørrelsen på bilen.. Trenges det ikke å godkjennes hvis det er innenfor 5% regelen? Eller må det godkjennes uansett? Orker ikke noe stress med forsikringsselskapet (tilfelle ulykke) eller vegvesenet/politi.. Derfor jeg spør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det store forskjeller rundtom i landet.

I Kr.Sund så må vi inn og godkjenne om det endres, å da kan ikke innpress endres med mere enn 15mm totalt på begge sider, hvis det er forskjellig dim forran og bak trenger man TÜV, og rulleomkrets skal ikke avvike mere enn 5% fra orginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail til biltilsynet, så fikk svar på det jeg lurte på. :)

Legger ut svaret her i tilfelle noen lurer på det samme.

"Hei

Ja, alt som avviker fra det som står i vognkort skal godkjennes og føres inn i vognkort. Det er en utbredt misforståelse at så lenge rulleomkretsen er innenfor +/- 5 %, så er det ok. Det er mange faktorer som spiller inn ved bytte av felg/dekk. For og ta en litt overdrevet sammenligning så er det fult mulig at f. eks 20 tommers felg med dekk kan være innenfor 5 %. Det er også forskjell på krav til dekk og montering på bil etter når dekk/felg er produsert.

Dekk/felg produsert etter 1. januar 2010.

2.0 Dekk til bil og tilhenger til bil som tilfredsstiller kravene i direktiv 92/23/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 2001/43/EF, anses å oppfylle bestemmelsene i dette kapittel når det gjelder krav til og montering av dekk.

Det betyr at felg/dekk skal være typegodkjent til bilen eller dokumenteres tilfredsstiller direktivet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å godkjenne dekkene på min E61 med 20 Hartge hjul. Jeg måtte øke profilen for å få dette godkjent p.g.a loadindex. Nå kjører jeg med 245/35 og 285/30 Falken på min E60. Forskjellen er ikke synbar i forhold til de dekkene jeg hadde før i 245/30 og 285/25, og mulig det ble litt mer comfor og mindre dekkstøy også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne hos BT for å forhøre meg om mine M3 felger, std dimensjon er 15", M3 hjula er 17".. Tut å kjør fikk jeg beskjed om, bortkasta penger å godkjenne det sålenge bredden er lik, og rulleomkrets og innpress er innenfor reglene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail til biltilsynet, så fikk svar på det jeg lurte på. :)

Legger ut svaret her i tilfelle noen lurer på det samme.

"Hei

Ja, alt som avviker fra det som står i vognkort skal godkjennes og føres inn i vognkort. Det er en utbredt misforståelse at så lenge rulleomkretsen er innenfor +/- 5 %, så er det ok. Det er mange faktorer som spiller inn ved bytte av felg/dekk. For og ta en litt overdrevet sammenligning så er det fult mulig at f. eks 20 tommers felg med dekk kan være innenfor 5 %. Det er også forskjell på krav til dekk og montering på bil etter når dekk/felg er produsert.

Dekk/felg produsert etter 1. januar 2010.

2.0 Dekk til bil og tilhenger til bil som tilfredsstiller kravene i direktiv 92/23/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 2001/43/EF, anses å oppfylle bestemmelsene i dette kapittel når det gjelder krav til og montering av dekk.

Det betyr at felg/dekk skal være typegodkjent til bilen eller dokumenteres tilfredsstiller direktivet."

Vel denne missforståelsen bidrar de i tilfelle med selv.

Jeg har ved flere anledninger vært innom trafikkstasjon i Kristiansund (2006), Molde (2002, 2008, 2010) med samme beskjed hver gang om at så lenge jeg er innenfor 5% og 15mm innpress, så trengs det ikke ekstra godkjenning av hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å godkjenne dekkene på min E61 med 20 Hartge hjul. Jeg måtte øke profilen for å få dette godkjent p.g.a loadindex. Nå kjører jeg med 245/35 og 285/30 Falken på min E60. Forskjellen er ikke synbar i forhold til de dekkene jeg hadde før i 245/30 og 285/25, og mulig det ble litt mer comfor og mindre dekkstøy også :)

Du fikk Hartge hjulene godkjent med 245/35-20 og 285/30-20 altså?

I TÜV papirene så står det jo at du skal ha 245/30-20 og 285/25-20, kun M5 som er godkjent med dimensjonen over.

Men for alldel, har samme dim som deg og håper at de godkjenner disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk Hartge hjulene godkjent med 245/35-20 og 285/30-20 altså?

I TÜV papirene så står det jo at du skal ha 245/30-20 og 285/25-20, kun M5 som er godkjent med dimensjonen over.

Men for alldel, har samme dim som deg og håper at de godkjenner disse.

JA!

Det hjelper ikke hva som står i TUV papirene, så lenge de dekkene ikke oppfyller loadindexen.

Jeg gikk opp på profil, og da ble loadindexen ok. Selv om rulleomkrestsen ble marginalt større, er den godt innenfor hva som er tillatt endring. Som nevnt synes jeg ikke det ble noe synbar forskjell. Mulig det ble litt penere, da det ble litt mindre luft i hjulbuene, men dette kan være bare et synsbedrag.

Jeg har bare M-Sportsenk, og kunne tenkt meg å hatt den ned 2cm. rundt om, men vi får se hva det blir til. Det hadde i såfall blitt perfekt og brukervennlig i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne hos BT for å forhøre meg om mine M3 felger, std dimensjon er 15", M3 hjula er 17".. Tut å kjør fikk jeg beskjed om, bortkasta penger å godkjenne det sålenge bredden er lik, og rulleomkrets og innpress er innenfor reglene..

Var inne her om dagen og godkjente felger...det var gratis..så ingen bortkasta penger :wink: Felger og dekk var gratis sa de...men ikke senkesett osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne å godkjente bakseter her for litt siden, kosta vel 460kr tror jeg.

Skrive inn felgene hadde de ikke tid til, hadde bare satt av 30 min.. Sjekke setene tok jo 5 min, så skjønner jo at det ble litt stress. :lol:

Så har bestilt ny time, blir overasket om jeg ikke må betale egentlig, selv om det er for felg/dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel denne missforståelsen bidrar de i tilfelle med selv.

Jeg har ved flere anledninger vært innom trafikkstasjon i Kristiansund (2006), Molde (2002, 2008, 2010) med samme beskjed hver gang om at så lenge jeg er innenfor 5% og 15mm innpress, så trengs det ikke ekstra godkjenning av hjul.

Det er også det som står i kjøretøyforskriften (+ en masse andre krav som egentlig er helt opplagte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk Hartge hjulene godkjent med 245/35-20 og 285/30-20 altså?

I TÜV papirene så står det jo at du skal ha 245/30-20 og 285/25-20, kun M5 som er godkjent med dimensjonen over.

Men for alldel, har samme dim som deg og håper at de godkjenner disse.

JA!

Det hjelper ikke hva som står i TUV papirene, så lenge de dekkene ikke oppfyller loadindexen.

Jeg gikk opp på profil, og da ble loadindexen ok. Selv om rulleomkrestsen ble marginalt større, er den godt innenfor hva som er tillatt endring. Som nevnt synes jeg ikke det ble noe synbar forskjell. Mulig det ble litt penere, da det ble litt mindre luft i hjulbuene, men dette kan være bare et synsbedrag.

Jeg har bare M-Sportsenk, og kunne tenkt meg å hatt den ned 2cm. rundt om, men vi får se hva det blir til. Det hadde i såfall blitt perfekt og brukervennlig i mine øyne.

Får håpe BT i Kr.sund blir like greie med meg når jeg kommer inn å skal godkjenne felgene og Hartge senken da :)

kjekt å ha både senk og hjul i vognkortet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...