Gå til innhold

Beyeren`s Lille E30 M50B20 turbo.

beyeren
 Share

Anbefalte innlegg

Hei hå, Har lenge tenkt på og legge ut mitt lille men tidskrevende prosjekt her på bimmers men har aldri hatt tid til og begynne. Men fant ut at jeg burde vell gjøre det nå eller så blir det aldri gjort. Jeg gikk til inkjøp av en billig e30 litt før jul da dette har altid vært min drømmebil og sjangsen var der. Bilen ble kjøpt for en nokk så rimelig penge syns nå jeg. Bilen har vært eid av 1-2 eiere og første eier har hatt bilen siden den var ny til en måne før jeg kjøpte den så jeg syns det var et godt kjøp. Planen var først og sveise det rustet som var på bilen og bare ta litt etter litt og bruke det som hverdagsbil først men så har det bare ballet på seg videre som det vanlig vis pleier og gjøre :P

Så nå er planene og sveise rustet som er på bilen, Montere turbomotor og lakke fangerene og skjørtene.

M50b25 motor er det jeg sitter og venter på og få tak i da det er den jeg egentli vill ha men jeg har ikke den beste økonomien nå får tiden så jeg får nøye meg med m50b20`en

Denne skal bli brukt som bruksbil så det blir ikke noe spessielt syke greier av det men nokk til og flytte seg vertfall. Og ikke minst skal den gå bredt ;)

Karroseri:

316 1986 preface 2dørt mod med takluke.

Rustmessig stander er den ok, hjulbuene bak må byttes. Litt av kanalene på begge sider og litt i golv på begge sider. Ellers er den god for rust.

Når jeg kjøpte bilen var bilen omtrent helt dønn orginal, var bare noen jalla angel eyes med lykte senker og sota baklys. Men er ikke noe stor fan av preface looken så det skal endres

Motor:

Foreløpig er det 2literen til en e34 som skal bli brukt da jeg hadde en stående. Turbo blir det vist også ;) Skal kjøre med orginal innmat og kjøre safe på trykket til jeg har fått tak i ny motor, da lader vi mer for jeg bryr meg egentlig ikke om motoren da jeg fikk den gratis :)

Etter sommeren blir det b25 motoren med lavkomps stempler og litt snax som jeg satser og presse ut ca 300hest av viss ikke mer, som ikke skal være så vanskeligt.

Slik så bilen ut når jeg kjøpte den(dårlige bilder, fra forrige eier):

wundr6mjtc3kanrupgh6.jpg

pr5v57jrg39yjzxfwxvl.jpg

Etter jeg kjøpte bilen har jeg blant annet:

Montert meg "go" ratt

dvq3khvasnc33vc82zlw.jpg

Nye grill nyrer og angel eyes, sorte

xwroi110mp7jq2y7o1rx.jpg

Senkefjører, 60-35

io6pjm0m93rkx6q0ysu3.jpg

Fått tak i Bakfanger bakrutesenker og fått sveist ene hjulbuen

r6p1uyfxo7fqgm7pve7a.jpg

Frontfanger anskaffet

fennuozy2z1za4qszvjo.jpg

Fått i M50B20 motoren

uzfmyx8apuld0he7462t.jpg

9yds0uaft5mcck9nyk6m.jpg

Nye Felger og Dekk

a9b9buf3jqtxeud97ye6.jpg

e6euz3fn9meykb9urxpa.jpg

1fgeke6iisfa800zzeqh.jpg

HER er jeg kommet nå til dags dato. Dette var sist helg.

Begynt med og demontere fronten for tilpassing av Aluradiator, Intercooler og frontfanger.

unlrzmkc18psr71c4nh1.jpg

kg6l3gmi8zuu9zn5s0kk.jpg

izvoqrrnp1witgm4wl57.jpg

Så det gjenstår litt enda som dere kan se ;)

Grunnen til at jeg tar så mye litt etter litt er at jeg går i lære nå og bor i 30 min pluss ferje fra hjembyen min og der bilen står. Men jeg har tolmodighet og stor motivasjon til og få den klar nå i løpet av juli.

Dette er mitt første skikkelige bilprosjekt og ikke minst prosjekt tråd så vis det er noe jeg gjør gal eller noe så er det bare til og skrike ut. Lite bilder har blitt tatt mens jeg har gjort ting men har ikke hatt noe godt kamera, det har jeg fått meg nå så nå blir det mer bilder :)

Så kan vi ramse opp litt som er gjort som jeg ikke har bilder av.

Byttet bærearm bak

Lagt opp retur røyr da dette ikke er på forgassermotorer.

Montert radiator med el.vifte

Moddet elnettet (utestet)

Sentrert clutchen

Montert girkassen

Montert justerbar shortshift

Montert det meste av vannslanger og dill

bagasjelokk lås

Skiftet dørstoppere da de var ødelagte

Byttet endeledd på styrestag, Begge sider

sveist den ene kanalen

Montert E36 gasswire

Montert Turbogrenrøyr

Montert turbo

Så har vi det som gjenstår:

Feste alle slanger og kabler

Koble opp ledninger til radiatorvifta

Legge opp ledning til bensinpumpa

Montere intercooler/tilpasse trykkrøyr

Sveise opp downpipe

Montere mellomaksling

Modde fester til frontfanger

Sveise andre kanalen, hjulbuen og de 2 hullene i gulvet.

Så må Frontfanger, bakfanger, bakrutesenker, sideskjørt lakkeres og monteres.

Det er vell det jeg kommer på i farten, er vell sikkert litt mer småplokk men det kommer i senere oppdateringer.

Så får vi se om jeg får skrudd litt i morgen så intil videre snakkes :)

Mvh Beyeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...