Gå til innhold

'98 320iA Cabriolet, M-tech - Fremdeles et stykke å gå..

Syse
 Share

Anbefalte innlegg

Overføring fra P til R, N og D er litt.. seig og hard. Ikke så kontant som den bør være - derfor må det utbedres!! Jeg fant ut at jeg bestiller en såkalt vaexelblock(nr.1 på bildet under) samt en ny girspak i sort skinn. Jeg har også hatt problemer med håndbrekket, at den lille knappen er trykket helt inn og ikke vil ut igjen om man presser den inn, derfor er brekket ubrukelig. Jeg har på grunn av det kjøpt en helt ny arm(avbildet under) og blir kvitt problemet helt. Naturligvis kommer det også ny skinnbelg til håndbrekket :) Og med helt nytt understell må det bli en bra bil når jeg er ferdig!!

Jeg har forresten kjempelyst på nye og fine frontlykteglass, men de koster jo 1500 per side - så det ble uaktuelt. Jeg kom heller over et 'lens restoration kit' fra 3M som ser veldig lovende ut. Derfor blir det snart demontering og full oppussing av frontlyktene og blinklysene. Har jeg nok til grøftelysene tar jeg de også :)

e5e4g81dmvzk6fe8gqk0.gif

t6uvuv99w15evtaniaou.jpg

hm0cxtfjitrr3z5b7yy5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Videre planer så fort jeg får solgt 'blå':

* Antirust:

- Full demontering

- Høytrykk med kokende vann

- Tørking

- Sandblåsing(der hvor det er nødvendig)

- Tectyl

* Slitedeler:

- Alle dempere m/foringer, fester, osv.

- H&R fjærer 40/10

- Endeledd

- Stabstagledd m/festebraketter

- Bærearm m/foring

Gleder meg til komfort på veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget meget pent! M-tech E36 cab, må ha leppen som du satte på, samt vindaviseren.. Monterte dette selv på den jeg hadde og det ble en helt annen opplevelse på motorvei :) Holder temperaturen bedre på kveldene også.. ;) Gleder meg til å få sett på denne.. Falt virkelig i smak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsjamei!

Superkrise! Solgte den andre bilen idag, og hva passer ikke bedre enn at girkasselampa begynner å lyse?! :'( Iallefall har jeg planlagt et girkasseoljeskifte som tydligvis nå må skje på mandag. Jeg har mistenkt at det har vært noe snusk med girkassa da den har gira litt rart. Ved jevnt trykk på gassen kan den plutselig gire ned for å gire opp igjen - idag ble det etterfulgt av den stygge lampe og nødgir. Dette gikk merkelig nok over etter at bilen stod stille i 10 minutter, så jeg håper at et olje og filterskift vil gjøre ting bra igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Gratulerer med smakfullt sammensatt cab! :wink:

Hvordan gikk det med girkasse-problemet?

Takk for det!

Det er mye som skjer med bilen for tiden. det har dukket opp en del problemer som også må fikses.

Først og fremst grikasseproblemene jeg har hatt. Jeg har forsøkt å foreta et oljeskift samt sletting av feilminnet hos BMW - dette hjalp ikke. Deretter forsøkte jeg å demontere og rense bryteren for valg av program på girkassen - dette hjalp heller ikke.

Idag fikk jeg på ny opp feilmeldingen og bilen satte seg i nødgiret, men gikk over i normalmodus etter endt kjøring. Jeg skal nå bestille time hos BMW for diagnose så jeg kanskje endelig kan finne ut hva som kan være galt. Jeg mistenker at det er noe elektrisk, for noe av det første jeg gjorde var å vaske mottorommet da jeg overtok bilen og forige eier hevder å aldri ha opplevd problemer med kassa.

Ellers opplever jeg til tider store vibrasjoner rundt en gitt hastighet uavhengig av motorturtall eller gir, også i N - så jeg har forhåpentligvis en løsning på problemet med å skifte alt av foringer, støtdempere, fjærer, bærearmer foran + diverse tilbehør som skruer, pakninger osv. Jeg har tre store pappesker fulle av namnam som skal gjøre bilen frisk.

Men siden dette er en E36 er det selvfølgelig flere problemer :)

Bremsekaliper foran høyre har hengt seg og jeg kjører derfor hele tiden med litt bremsekraft på. Dette er ikke mye, men nok til at felgen blir varm ved lengre kjøring. Bilen går forover i D uten å røre gassen. Jeg har forsøkt å demontere kaliperen og gjøre rent det jeg kommer til i stempelet, fungerer ikke dette vil jeg bytte hele driten, den koster vel bare 600 spenn på koed. mens et reppsett fort havner på 2-300 for hele kaliperen + masse grisete arbeid jeg ikke gidder.

Det er naturligvis noen flere småting, men disse tre er prioritet nå i første omgang

BILEN SKAL BLI STRØKEN!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående vibrasjonene ville jeg ha sjekket ut motorfestene. Måtte selv bytte begge på min E36. Stå på!

Ville ikke vibrasjonene forsvunnet/endret seg ved endring av turtall/gir? Rister dessuten ikke bare i bilen, men helt jævlig i rattet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

En oppdatering!

(uten bilder :/)

BREMSER:

Jeg fant ut at vibrasjonene jeg opplevde kom fra hengende caliper foran. Derfor merket jeg ikke forskjell da jeg bremset og da jeg ikke bremset - jeg bremset jo hele tiden ><

Uansett, jeg bestilte to nye calipere fra koed.no og de sendte meg naturligvis caliper til bakaksel(med riktig artikkelnummer for framcalipere). Så jeg kastet bort cirka 1000 spenn i verkstedregning. De sendte meg nye, men ingen returkonvolutt eller godtgjørelse, så jeg sender selvfølgelig ikke tilbake bakcaliperene. Jeg beholder de heller inntil videre og setter de på om jeg ikke får noen kompansasjon fra koed.

Vibrasjonene er i alle fall bortevekk etter bremsebytte!! Det var deilig å huke dette av på sjekklista. Nå er det bare sporing og girkasse igjen.

UNDERSTELL:

Understellet er på vei til å bli bytta ut, men kun forparten er tatt hittil med nye fjærer, dempere og bærearmer med foringer. Bakparten kommer etterhvert :) Da vil også hjulstillingskontroll og godkjenning bli gjennomført. Jeg regner med at når dette er gjort er sporingen også borte.

GIRKASSA:

Jeg har selv kommet frem til at automatkassa mi er HIV-positiv. Og som vi alle vet er dette ikke kurerbart. Det går vel snart over til full blown AIDS, og jeg vil da vurdere å bytte kassa før noen andre deler eller tredjeparter tar skade av det sykdommen. Jeg har forsøkt med oljeskift og diagnose på feilmeldinger uten at dette har ført fram. Det er uansett ikke noe kjempeproblem, så lenge man kjører rolig med bilen, da girer den heeeelt fint.

IN OTHER NEWS:

Interiøret mitt blir knallfint når alt kommer på plass, det meste av interiøret er jo nå nytt! Og jeg gleder meg til helt fresht M-ratt uten squeekelyder(!!). Må vel også få på plass de obligatoriske bimmian.com lyspærene når alt annet er på plass :)

Jeg har også kjøpt en nesten ubrukt hard-top til bilen, så det blir vinterbruk med god samvittighet. Bilen er jo godt behandlet under med Tectyl av Tønsberg Antrirust:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo møtes en dag og ta en felles shine? Med litt clay og 3step :D

Det synes jeg hørtes ut som en god plan! Du får lære meg om tålmodighet.. kunne også trengt et og annet tips..! Denne lakken trenger sårt omsorg! Vært litt fristende å sendt den til en Detailer el.no, fått vekk riper og sånt møkk

Har jo sagt jeg kan ta den, men du sier jo ikke ifra når du kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil det her Syse, må jo få tatt den i nærmere øyesyn straks, polering kanskje? Har en bod full av produkter du kan tyvlåne litt en dag ;) Felgene dine synes jeg er knallbra, passer godt på cab. Jeg ville nok kikket etter M3 speil.

Når kommer det blålys på denne da? :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...