Gå til innhold

FredrikWake's E36 Sedan - Rævkjørt s.48


Anbefalte innlegg

Bare å vaske! Er egentlig lurt å ta en wipedown som dem kalla det etter slik jeg har skjønt, etter en har polert får å få vekk alt av polishen! Avfetting å Spyling å en heilt rein mikrofiberhanske, rein bøtte å litt bilshampo. Tørk bilen med mikrofiber, ikke i sirkler men rette bevegelser, å påfør voks tilslutt ! La voksen få herde i garasje før du tar den ut å bruker bilen ! 12-24 timer alt etter hvilket produkt du bruker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 740
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Utrolig fin farge og fin bil! et lite spørsmål til deg med peiling :mrgreen: : Hvordan vasker man egentlig bilen etter at den er polert? vil ikke det ødelegge alt igjen?

Takker! Alltid hyggelig med tilbakemeldinger :)

Jeg har vel strengt tatt aldri hatt bil som ikke er lakkbehandlet på en eller annen måte. Bruker å vaske den på samme måte som jeg alltid gjør:

Begynner med avfetting hvis den er veldig skitten eller full av salt. Om man trenger å avfette bilen er en vurderingssak. Sjeldent at jeg bruker avfetting over dørene. Bruker nesten bare Prickbort avfetting da den er ekstremt effektiv mot asfaltflekker. Har også Surfex HD, noe som er en høykonsentrert avfetting som kan blandes ned til 1/50 og fortsatt fungere. Denne fungerer fint til å fjerne salt og det meste annet enn asfalt. Begge disse er snille mot voks :)

Sprayes på og man venter noen minutter til den har fått virket litt før man spyler av nedenfra og opp.

Med nyvokset bil er det ofte bare å spyle av etter avfetting, så er den "sånn høvelig rein", men berøringsvask tar siste rest av skitt i lakken. Her er det bare mikrofiber og kanskje ull som får komme i nærheten av lakken min.

Berøringsvask med mikrofiber vaskehanske:

Blander ei stor bøtte med en bilshampo som er mild mot voksen. Det mange gjør feil er å blande alt for mye såpe i, slik at voksen blir vasket vekk på kort tid. Forhold deg gjerne til instruksjonene på flaska. For tiden bruker jeg Meguiars NXT Tech wash.

Siden bilen er "sånn høvelig rein" etter avfetting og avspyling trenger man ikke drive å gnukke og gni vaskehansken med sirkelbevegelser over hele lakken. Dette lager ofte vaskeriper/swirls i lakken. Jeg drar vaskehansken i en rett bevegelse over lakken, panel for panel, og skyller hansken i bøtta ofte. Vask den delen av bilen som er minst skitten først. Da unngår du å dra eventuell skit over resten av bilen. Når hele bilen er vasket er det bare å spyle av såpa. Siden bilen er rein under såpa er det bare spyle på den måten som gjør at såpa renner av fortest mulig.

Når bilen er avspylt er det bare å kaste pusseskinnet ditt i søpla og finn fram en mikrofiberklut/håndkle som er beregnet for tørking av bil. Mister du det på bakken under tørking skal du bare glemme å bruke det igjen før du har vasket det. Da er det greit å ha et i reserve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
skjer hær a? :)

Spørsmål:

du som har prøvd plastdip på felgene, noe jeg skulle prøve meg på :D

Hvor bestiller man? hvilken farger får man? kunne tenke meg å plastdippe felgene mine svart eller orransj :o hva er fremgangsmåten? og holdbarheten? å hvordan fjerner man det? :o

Takker for svar:D

Står forklart flere ganger i tråden her. Blant annet på side 23 og utover :P

Forøvrig skjer det bare noen få greier for tiden; har byttet slavesylinder til clutchen etter at den tok kveld her om dagen.. Sitter også og venter på ny frontrute etter en liten hendelse med en bom :P Ny frontfanger ankom i posten i dag, og regner med at ny midtkonsoll som passer armlene kommer i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei takk, skal se:D en hendelse med en bom:D?

Haha, ja. Skulle inn på hovedflystasjonen her i Bodø, og måtte passere en bom etter å ha vist ID-kort. Dama som slapp meg inn trykte på feil knapp ellernoe, slik at bommen slo ned over frontruta mi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei

Har like felger som deg på E36 sedanen min , men hvilke dekkdim har du satt på dine? Evt hva mener du det er mest ideelt å ha?

Ble litt mye med 255 dekk bak, men må ha alle dekk nye pga slitasje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har like felger som deg på E36 sedanen min , men hvilke dekkdim har du satt på dine? Evt hva mener du det er mest ideelt å ha?

Ble litt mye med 255 dekk bak, men må ha alle dekk nye pga slitasje :P

Har 205 foran og 215 bak, og det fungerer bra :) Stod 255 bak når jeg kjøpte dem, men det var bare å legge i fra seg med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Liten update:

Har bestilt ny runde med splittere til den nye frontfangeren :)

Hadde også et lite prosjekt forrige helg med å ta av Foliatec på felgene, noe som viste seg å bli et rent helvette. Planen er å lakkere felgene i samme fargen som folien :)

2013-03-15193326.jpg

Fikk aldri ordentlig tak på folien selv om den var oppvarmet. Prøvde også kraftig høyttrykkspyler, noe som fungerte helt greit. Endte opp med slik på alle felgene:

2013-03-15193321.jpg

Mistenker at folien er laget med heksekunst og trolldom... Her ligger den i en blanding av Prickbort (som dreper plastidip), Iron X, Surfex HD, såpe og alkohol. Var ikke antydning til å løse seg opp engang! Det eneste som skjedde var at Iron X tok bremsestøvet som hadde grodd seg fast:

2013-03-15193331.jpg

Videre fikk jeg pusset dem ned og sparklet kantkjøringene med kjemisk metall fra biltema :)

2013-03-16190629.jpg

2013-03-19195117.jpg

2013-03-19195126.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...